Arbeidsomstandigheden
Bedrijfsgezondheidsdienst
Rabobankorganisatie
ONTWIK KF.T .INGF.N
Hoewel de standpunten van
de CAAR door het meren
deel van de ondernemings
raden van plaatselijke ban
ken werd onderschreven
bleek vorig jaar dat dit niet
altijd het geval hoeft
te zijn. Het is immers denk
baar dat individuele onder
nemingsraden over een spe
cifiek onderwerp, het soci
aal beleid betreffend en de
invulling daarvan, een van
het collectief geheel of ge
deeltelijk afwijkend stand
punt wensen in te nemen.
Ook het beleid van plaatse
lijke banken kan, vanuit de
eigen zelfstandigheid an
ders worden ingevuld. Ech-
Ziekteverzuim
Het ziekteverzuimpercenta
ge in de organisatie is ten
opzichte van 1985 gestegen
van 3,78 naar 3,88%. Zo
wel bij Rabobank Nederland
als bij de plaatselijke banken
was sprake van een lichte
stijging. Alleen onder vrou
wen bij Rabobank Neder
land steeg dit percentage
wat meer.
Het aantal personeelsleden
dat in 1986 nieuw in de
WAO is gekomen is zowel
voor Rabobank Nederland
als voor de plaatselijke ban
ken duidelijk toegenomen
ten opzichte van 1985. Me
de in verband met het van
kracht worden van de Wet
Arbeid Gehandicapte Werk
nemers (WAGW) per 1 juli
1986 zal meer dan voor
heen aandacht besteed die
nen te worden aan de bege
leiding van langdurig ar
beidsongeschikte medewer
kers.
Deze wet beoogt gelijke
kansen te scheppen voor
gehandicapte en niet ge
handicapte werknemers
voor wat betreft de deelna
me aan het arbeidsproces.
ter afspraken gemaakt op
bedrijfstakniveau en vastge
legd in de CAO voor het
bankbedrijf zijn bindend.
Ongeveer 40 aangesloten
banken zijn nog niet toege
treden tot de CAO voor het
Bankbedrijf.
Tot op heden geldt de alge
meen verbindend verklaring
van de CAO niet voor deze
banken. Er dient echter re
kening gehouden te worden
met het feit, dat de Minister
van Sociale Zaken en Werk
gelegenheid in de komende
jaren de CAO ook op deze
banken van toepassing zal
verklaren.
Na de invoering van deze
wet ligt in de eerste fase de
nadruk op het treffen van
maatregelen om de gehan
dicapte medewerker binnen
de eigen onderneming aan
passend werk te helpen.
Er was in 1986 nog geen
sprake van een zogenaamde
quotumverplichting waarbij
ondernemingen voorge
schreven wordt een bepaald
percentage gehandicapten
in dienst te hebben. Wel zal
er in 1989 een dergelijke
verplichting kunnen worden
opgelegd indien er door so
ciale partners en/of werkge
ver onvoldoende maatrege
len in de geest van de
WAGW zouden zijn getrof
fen. Ten aanzien van de uit
voering van de WAGW zijn
inmiddels beleidslijnen voor
gesteld. Na definitieve be
sluitvorming zal gestart
worden met de voorlichting
aan het management. Daar
naast zal een leidraad wor
den ontwikkeld voor plaat
selijke banken waarin wordt
aangegeven hoe de begelei
ding van langdurig zieken
zou dienen plaats te vinden.
Dit laatste in relatie met het
beleid inzake arbeidsonge
schiktheid en eventueel
daaruit voortvloeiend, de
beëindiging van het dienst
verband. Door het van
kracht worden van de nieu
we wet is de discussie om
trent het benutten van rest
capaciteiten van medewer
kers volop in de belangstel
ling gekomen. Immers het
beleid zal er met name op
gericht dienen te zijn om
een eventueel aanwezige
restcapaciteit in een zo
vroeg mogelijk stadium te
onderkennen en te bezien in
hoeverre deze in de eigen
onderneming benut kan
worden.
Begeleiding overval
slachtoffers
Voor wat betreft overvallen
en gijzelingen heeft 1986
een triest record te zien
gegeven.
De toename van overvallen
beperkte zich vanzelfspre
kend niet alleen tot de
Rabobanken. Ook de andere
banken werden met deze,
voor medewerkers en cliën
ten uiterst bedreigende si
tuaties, geconfronteerd.
Kleinere banken en bijkanto
ren lopen hierbij een groter
risico, maar ook grote ban
ken worden overvallen. Op
initiatief van de Rabobank-
organisatie is een indringen
de videofilm gemaakt over
roofovervallen, beveiliging
en ook de nazorg. In samen
werking met andere banken
is in 1986 een oplei
dingspakket beveiliging ont
wikkeld. In deze opleiding
wordt onder meer aandacht
gevraagd voor maatregelen
om overvallen zo veel moge
lijk te beperken. Het gaat er
om alle betrokkenen van het
belang van beveiliging te
doordringen. Het geld is in
deze niet zozeer het belang
rijkste. Beveiliging is be
doeld om de gezondheid en
levens van medewerkers en
cliënten te beschermen,
ledereen binnen de bank die
op enigerlei wijze te maken
heeft met aspecten van be
veiliging, met name alle me
dewerkers die werkzaam
zijn in de bankhal, maar na
tuurlijk ook de overige me
dewerkers, dienen dan ook
de te volgen procedures te
kennen en zich daaraan te
houden. Het belang van het
opvolgen van instructies en
het in acht nemen van de
procedures is het afgelopen
jaar eens te meer gebleken.
Als er ondanks de genomen
maatregelen toch een over
val plaatsvindt wordt er
vanuit de bank, de advi
seurs personeel en de Be
drijfsgezondheidsdienst Ra-
bobankorganisatie de nodi
ge zorg besteed aan de be
geleiding en opvang van de
slachtoffers, zowel perso
neelsleden als mogelijk aan
wezige cliënten.
De door de Bedrijfsgezond
heidsdienst ontwikkelde be
geleiding bestaat uit een
aantal mogelijke vormen
waarbij hulp geboden
wordt. De adviseur perso
neel gaat in overleg met de
leiding van de bank en de
psychologen van de Be
drijfsgezondheidsdienst na,
welke maatregelen geno
men kunnen worden om de
opvang zo goed mogelijk te
verzorgen. Vervolgens kan
zowel bij de Bedrijfsgezond
heidsdienst als bij externe
deskundigen verdere hulp
worden gezocht. Naast de
individuele hulp en begelei
ding worden elk kwartaal
ontmoetingsdagen voor
overvalslachtoffers georga
niseerd. Daar bestaat de
mogelijkheid om ervaringen
uit te wisselen en het om
gaan met de gevolgen van
de overval te bespreken.
De genoemde aspecten be
veiliging, procedures en
maatregelen ter voorkoming
van overvallen en de bege
leiding als een overval heeft
plaats gevonden, worden al
le in het genoemde beveili-
gings opleidingspakket uit
gebreid aan de orde gesteld.
Naast de binnen de bank
bestaande procedures en
richtlijnen is dit dan ook een
goede aanvulling waarbij
geldt 'voorkomen is beter
dan genezen'.
14