ONTWIKKELINGEN
verhoogd is gekozen voor
integrale aanbieding. Dat
wil zeggen dat de gehele
bank in de opleiding wordt
betrokken en dat ook iedere
medewerker van hoog tot
laag hieraan deelneemt.
Daarnaast werd tevens aan
de ondersteuning van de zij
de van het regiokantoor een
grote rol toebedeeld.
Voordelen van de integrale
aanpak zijn onder meer de
gemeenschappelijkheid van
doelstellingen en het feit dat
wat gezamenlijk behandeld,
bestudeerd en onderzocht
is langer blijft 'leven'. Bij een
dergelijk ingrijpend verande
ringsproces kan men daar
om niet meer volstaan met
stappen gezet in een com
mercieel veranderingspro
ces waarbij markt- en kwali-
teitsgericht denken voorop
staan.
Gebleken is dat plaatselijke
banken met de ICOP-activi-
teiten nog voor de boeg
geen of minder cursisten
voor andere individuele
commerciële trainingen heb
ben aangemeld.
Dit was ook in overeen
stemming met aanbevelin
gen gedaan in de studiegids
en de advisering vanuit
de regiokantoren. Daardoor
was er in de aanmelding
voor andere opleidingsacti
viteiten een pas op de
Functiegerichte opleidingen
Interne
Automatiserings- Bancaire
opleidingen Opleidingen
Verzekeringen
14% 12% 1c
NIBE-begeleiding
Reizen
Overige opleidingen
individuele leertrajecten.
Bij de opleiding zijn niet al
leen de professionele trai
ners betrokken. Ook de regi
onale adviseurs hebben
daarin een belangrijk aan
deel gehad. Adviseurs parti
culieren, -bedrijven, -perso
neel en ook organisatie
volgden aanvullende docen
tentrainingen om hun rol
van co-trainer naar behoren
te kunnen vervullen. Het uit
eindelijke resultaat is van
zelfsprekend mede afhanke
lijk van de verdere invulling
door elke plaatselijke bank
zelf. Dankzij de gezamenlij
ke begeleiding door advi
seurs van de regiokantoren
en trainers zijn de eerste
plaats merkbaar. Bij de an
dere opleidingen was er dan
ook een verhoudingsgewijs
grotere belangstelling voor
functiegerichte opleidingen.
In totaal werden in 1986
aan opleidingen ruim
41 000 cursisten-dagen be
steed. Voor docenten van
de Rabobankorganisatie be
tekende dit een kleine
4 000 trainingsdagen. Alle
opleidingsinspanningen te
zamen beliepen het bedrag
van 65 miljoen gulden.
Algemene ontwikkelingen
opleidingen
De uitvoering van opleidin
gen en trainingen is duidelijk
zichtbaar, achter de scher
men echter speelt zich veel
al de ontwikkeling van oplei-
dingsprodukten af.
Zo werd op het gebied van
management opleidingen in
1986 een belangrijke aanzet
gegeven voor de in het voor
jaar 1987 te houden Mana
gementconferenties. Deze
conferenties hebben ten
doel de contouren van het
te voeren beleid in de ne
gentiger jaren te bespreken
en zijn bedoeld voor direc
teuren van plaatselijke ban
ken en de managers van
Rabobank Nederland.
In 1987 zal tevens een tra
ject voor bestuurders van
plaatselijke banken van start
gaan met dezelfde doelstel
ling.
Beheerstechnische
opleidingen
In 1986 werd onderzoek
verricht naar een te ontwik
kelen opleidingspakket voor
hoofden van beheerstechni
sche afdelingen (Admini
stratie, Algemene Zaken, In
terne Controle) van plaatse
lijke banken. Dit opleidings
pakket zal zowel aspecten
van financieel beheer als
van informatieverzorging
binnen de bank omvatten en
wordt in 1987 ontwikkeld.
Computerondersteund
onderwijs
Binnen de Rabobankorgani
satie is de afgelopen jaren
zorgvuldig gelet op de effi-
ciëncy en effectiviteit. Ook
bij deelname aan opleidin
gen is kostenbewustzijn
noodzakelijk. Nadrukkelijk
werd daarom gezocht naar
minder tijdrovende leervor
men welke hetzelfde resul
taat zouden opleveren.
Computerondersteund on
derwijs bleek een mogelijk
alternatief, waarbij leerstof
individueel en op een in de
bedrijfsvoering passend mo
ment kon worden aangebo
den. Inmiddels konden dan
ook de eerste software-
produkten door de banken
worden aangeschaft, terwijl
sinds maart 1987 via de re
giokantoren beschikt kan
worden over de eerste 'leer-
stations'.
Aan een aantal proefbanken
werd het Introductiepakket
voor instructie van nieuwe
medewerkers beschikbaar
gesteld. Binnenkort zal ook
'Optiehandel voor gevorder
den' met behulp van de
computer kunnen worden
gevolgd.
Ontwikkelingen in het com
puterondersteund opleiden
zullen het in de komende ja
ren in toenemende mate
mogelijk maken vaktechni
sche opleidingen meer indi
vidu-gericht te organiseren.
Bovendien blijkt computer
ondersteund opleiden tijds-
besparend te werken en kan
deze wijze van opleiden
plaatsvinden op momenten
dat het bijvoorbeeld qua
werkdruk het beste uitkomt.
Balie-opleidingen
In 1986 werd een eerste op
zet gemaakt voor de nieuwe
balie-opleiding. Deze be
staat uit het reeds eerder
genoemde introductie-pak
ket met een daarop aanslui
tende basisopleiding en een
pakket aan vervolgopleidin-
10