ONTWIKKELINGEN verhoogd is gekozen voor integrale aanbieding. Dat wil zeggen dat de gehele bank in de opleiding wordt betrokken en dat ook iedere medewerker van hoog tot laag hieraan deelneemt. Daarnaast werd tevens aan de ondersteuning van de zij de van het regiokantoor een grote rol toebedeeld. Voordelen van de integrale aanpak zijn onder meer de gemeenschappelijkheid van doelstellingen en het feit dat wat gezamenlijk behandeld, bestudeerd en onderzocht is langer blijft 'leven'. Bij een dergelijk ingrijpend verande ringsproces kan men daar om niet meer volstaan met stappen gezet in een com mercieel veranderingspro ces waarbij markt- en kwali- teitsgericht denken voorop staan. Gebleken is dat plaatselijke banken met de ICOP-activi- teiten nog voor de boeg geen of minder cursisten voor andere individuele commerciële trainingen heb ben aangemeld. Dit was ook in overeen stemming met aanbevelin gen gedaan in de studiegids en de advisering vanuit de regiokantoren. Daardoor was er in de aanmelding voor andere opleidingsacti viteiten een pas op de Functiegerichte opleidingen Interne Automatiserings- Bancaire opleidingen Opleidingen Verzekeringen 14% 12% 1c NIBE-begeleiding Reizen Overige opleidingen individuele leertrajecten. Bij de opleiding zijn niet al leen de professionele trai ners betrokken. Ook de regi onale adviseurs hebben daarin een belangrijk aan deel gehad. Adviseurs parti culieren, -bedrijven, -perso neel en ook organisatie volgden aanvullende docen tentrainingen om hun rol van co-trainer naar behoren te kunnen vervullen. Het uit eindelijke resultaat is van zelfsprekend mede afhanke lijk van de verdere invulling door elke plaatselijke bank zelf. Dankzij de gezamenlij ke begeleiding door advi seurs van de regiokantoren en trainers zijn de eerste plaats merkbaar. Bij de an dere opleidingen was er dan ook een verhoudingsgewijs grotere belangstelling voor functiegerichte opleidingen. In totaal werden in 1986 aan opleidingen ruim 41 000 cursisten-dagen be steed. Voor docenten van de Rabobankorganisatie be tekende dit een kleine 4 000 trainingsdagen. Alle opleidingsinspanningen te zamen beliepen het bedrag van 65 miljoen gulden. Algemene ontwikkelingen opleidingen De uitvoering van opleidin gen en trainingen is duidelijk zichtbaar, achter de scher men echter speelt zich veel al de ontwikkeling van oplei- dingsprodukten af. Zo werd op het gebied van management opleidingen in 1986 een belangrijke aanzet gegeven voor de in het voor jaar 1987 te houden Mana gementconferenties. Deze conferenties hebben ten doel de contouren van het te voeren beleid in de ne gentiger jaren te bespreken en zijn bedoeld voor direc teuren van plaatselijke ban ken en de managers van Rabobank Nederland. In 1987 zal tevens een tra ject voor bestuurders van plaatselijke banken van start gaan met dezelfde doelstel ling. Beheerstechnische opleidingen In 1986 werd onderzoek verricht naar een te ontwik kelen opleidingspakket voor hoofden van beheerstechni sche afdelingen (Admini stratie, Algemene Zaken, In terne Controle) van plaatse lijke banken. Dit opleidings pakket zal zowel aspecten van financieel beheer als van informatieverzorging binnen de bank omvatten en wordt in 1987 ontwikkeld. Computerondersteund onderwijs Binnen de Rabobankorgani satie is de afgelopen jaren zorgvuldig gelet op de effi- ciëncy en effectiviteit. Ook bij deelname aan opleidin gen is kostenbewustzijn noodzakelijk. Nadrukkelijk werd daarom gezocht naar minder tijdrovende leervor men welke hetzelfde resul taat zouden opleveren. Computerondersteund on derwijs bleek een mogelijk alternatief, waarbij leerstof individueel en op een in de bedrijfsvoering passend mo ment kon worden aangebo den. Inmiddels konden dan ook de eerste software- produkten door de banken worden aangeschaft, terwijl sinds maart 1987 via de re giokantoren beschikt kan worden over de eerste 'leer- stations'. Aan een aantal proefbanken werd het Introductiepakket voor instructie van nieuwe medewerkers beschikbaar gesteld. Binnenkort zal ook 'Optiehandel voor gevorder den' met behulp van de computer kunnen worden gevolgd. Ontwikkelingen in het com puterondersteund opleiden zullen het in de komende ja ren in toenemende mate mogelijk maken vaktechni sche opleidingen meer indi vidu-gericht te organiseren. Bovendien blijkt computer ondersteund opleiden tijds- besparend te werken en kan deze wijze van opleiden plaatsvinden op momenten dat het bijvoorbeeld qua werkdruk het beste uitkomt. Balie-opleidingen In 1986 werd een eerste op zet gemaakt voor de nieuwe balie-opleiding. Deze be staat uit het reeds eerder genoemde introductie-pak ket met een daarop aanslui tende basisopleiding en een pakket aan vervolgopleidin- 10

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1987 | | pagina 10