1000e Salarisadministratie Rabobank Computerdiensten BV Constructie van de Rabo Lijfrente Koopsompolis Bij het zoeken naar oplos singen/mogelijkheden is ge keken naar de vaste-ter- mijnspaarrekeningen. In de kern van de zaak verschillen de financiële ingrediënten van levensverzekeringspro- dukten en vaste-termijn- spaarrekeningen met rente betaling achteraf namelijk niet erg veel van elkaar. Het gaat in beide gevallen om het voor een bepaalde peri ode vastzetten van geld te gen een vaste rente waarbij aan het einde van de loop tijd de gestorte som inclu sief rente ter beschikking komt. Uit juridisch-fiscale overwe gingen moet het spaardeel door de verzekeraar bij de bank worden belegd. Het is dus niet de cliënt die bij de bank belegt. Daarom is de administratieprocedure zo danig ingericht dat de koop somstorting door de bank gesplitst wordt in een verze- keringsdeel dat direct naar de verzekeringsmaatschap pij wordt geboekt, en een spaardeel dat op naam van de verzekeringsmaatschap pij ten gunste van de cliënt/verzekerde bij de plaatselijke bank wordt be legd. In de praktijk betekent dit dat wordt gewerkt met een rekening op naam van de verzekeraar inzake (de heer of mevrouw) X. De rekening overzichten gaan naar de cliënt/verzekeringsnemer waardoor deze precies kan zien wat het verzekerings- deel is en hoe de ontwikke ling van het spaargeld ver loopt. Verzekeringsaspecten Het risico-element van het produkt (dat wil zeggen in dien er door overlijden voor de einddatum een uitkering moet plaatsvinden) ligt bij de verzekeraar. Deze functie mag immers niet bij een bank worden belegd. Voor de premievaststelling is de gebruikelijke risicopre mie gehanteerd en wordt de hoogte van het verzeke- ringsdeel verder bepaald door: het renteniveau; leeftijd en geslacht van de verzekerde; looptijd; grootte van de storting; verzekeringsvorm. Resultaten Een eerste belangrijke stap is gezet in het ombuigen van de middelenstromen die in voorgaande jaren naar levensverzekeringsmaat schappijen vloeiden. Een stap die mogelijk ook werd gezet omdat dit nieuwe Rabobankprodukt vanaf de introductie het vertrouwen van de medewerkers kreeg. Medewerkers die voorts met hun kennis van (poten tiële) gegadigden zorgden voor de behaalde succesvol le resultaten. Nieuwe kansen Achteraf kan worden ge steld dat er mede dankzij de goede samenwerking met de verzekeringsmaatschap pijen Interpolis/BTL, De Twaalf Gewesten en Avéro- Leven een Koopsompolis op de markt is gekomen waar aan voor de cliënt interes sante aspecten zitten. Deze Rabobank-aspecten zijn, naast uiteraard concurre rende voorwaarden, bijvoor beeld ook terug te vinden in eenvoud en doorzichtigheid van het produkt. De cliënt kan precies volgen wat er met het spaardeel van zijn koopsompolis gebeurt, ter wijl ook zekerheid wordt ge boden doordat de rente op objectieve wijze wordt vast gesteld. Anderzijds is de lo kale bank in staat voor het uitzettingenbedrijf lange, rendabele middelen te wer ven. G. J. Kanters, Creditgelden Commerciële Ontwikkeling Rabobank Computerdiensten BV, een zelfstandig opererend computerservice-bureau, voert in haar produktenpakket on der andere het produkt Salarisadministratie. Een service voor bedrijven vanaf 1 werknemer. Onlangs werd bij de Rabobank Midden-Ooststellingwerf het 1000e bedrijf voor dit produkt verwelkomd, de firma G. Hoogenberg. Rabo bank Computerdiensten en de Rabobank Midden-Oost- stellingwerf hebben aan het bereiken van deze mijlpaal een feestelijk tintje gegeven. Op de foto ziet u de heer H. Raben (Rabobank Computerdiensten BV) de heer Hoogenberg zijn gelukwensen overbrengen, waarbij een toepasselijke taart natuurlijk niet mocht ontbreken. Voor nadere informatie over deze dienstverlening, alsmede over andere produkten van Rabobank Computerdiensten BV kunt u bellen met de afdeling Verkoopondersteuning (040) 34 39 53. Mariëlle Fransen boekte een vakantiereis. Ze deed dat bij de Rabobank in Meyel. Waar ze heen wilde dat wist ze, dat haar iets extra's te wachten stond dat wist ze niet. Tot haar niet geringe verrassing bleek ze namelijk de 200.000ste va kantieganger te zijn die dit boekjaar een reis boekte bij Arke. Zoals bekend verkoopt onze organisatie zo'n 700.000 rei zen per jaar, het is dus niet verwonderlijk dat de 200.000ste Arke-reis ook net bij de Rabobankorganisatie werd geboekt. Haar reis met de tot het Arke-concern behorende jongeren organisatie My Way kreeg Mariëlle tot haar grote genoegen gratis. Ook waren er geschenken van de Rabobank Meyel en van Rabobank Nederland. 5

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1987 | | pagina 5