Kredietverlening Rabo fors gestegen Dat was een van de koppen die in maart in de kranten verschenen naar aanleiding van de publicatie van de jaarcijfers van onze organisatie. In die maand maken al le grote banken hun jaarcijfers wereld kundig en de financiële rubrieken van de pers doen er uitgebreid verslag van. Hoe zijn de banken het jaar doorgekomen? Hoe hebben zij zich ten opzichte van el kaar ontwikkeld? Niet alleen kan je daar uit aflezen hoe het met het bankwezen zelf is gesteld, maar het geeft ook aan wijzingen voor het verloop van de econo mische ontwikkelingen in ons land. Voor onze organisatie was 10 maart de datum waarop de cijfers werden gepubli ceerd. Die dag waren zo'n 40 journalisten van de financieel-economische pers bij Rabobank Nederland te gast om zich uit gebreid te laten voorlichten. Alleen de jaarlijks terugkerende vraag naar de om vang van de VAR-pot moest onbeant woord blijven: 'Bankgeheim'. UTRECHT - De Rabobank r' over 1986 18,8 miljard oineen verstrekt. twee sectoren heeft een pr 'herverkaveling va- capaciteit' plaatr Naast de externe publicatie is de interne bespreking - zeker in onze coöperatieve organisatie - van minstens evengroot belang. De Cen trale Kringvergadering, die in de maand maart valt, biedt daarvoor de gelegen heid. In de CKV, waarin alle kringen vertegenwoordigd zijn, worden alle belangrijke beleidslijnen doorgespro ken. De discussie in die vergade ring is vanzelfsprekend heel anders dan de presentatie aan de pers. Het gaat in de CKV om de vraag welke conclusies uit de nabije peri ode moeten worden getrok ken voor ons handelen in de komende periode. Moeten we bijsturen (en zo ja: hoe) met als kernvraag: Op welke wijze kunnen wij de belan gen van de leden - en cliënten - zo goed mogelijk dienen? Toegegeven, dat klinkt mis schien wat hoogdravend (rechtstreeks ontleend aan onze statuten) maar daar gaat het in onze coöperatie ve organisatie tenslotte om. Het was dus niet zonder re den dat drs. H. H. F. Wijf fels in het begin van zijn toe lichting eerst de doelstellin- betrouwbare karakter. De bank is er immers niet voor zichzelf, maar zij is in de eerste plaats een instru ment voor de leden. Kort om, een bijzondere bank met bestaansrecht, die zorgvuldig met de belangen gen van onze coöperatieve organisatie voor het voet licht haalde. 'Het algemeen uitgangspunt moet zijn dat een coöperatie erop gericht is economisch voordeel te behalen voor zijn leden', stelde hij heel concreet. Die voordelen noem het de coöperatieve voorsprong - komen onder andere tot uit drukking in relatief gunstige tarieven voor leningen en kredieten en in de zekerheid dat de Rabobank lang ach ter de cliënt blijft staan, ook als het tijdelijk eens wat minder goed mocht gaan. De leden hebben recht op voorrang bij de financiering. In de huidige situatie is dat weliswaar geen knelpunt, maar een tiental jaren gele den, toen de Nederlandsche Bank kredietbeperkende maatregelen afkondigde, kwam dit uitgangspunt heel wat leden goed van pas. En zo'n situatie kan zich vroeg of laat wel eens vaker aan dienen. Tot de coöperatieve kenmer ken van onze organisatie horen ook de korte beslis- singslijnen - 'Je praat met de bankmensen, die ook zelf over je aanvraag beslis sen', zeggen de cliënten er van - en het vertrouwde en van haar cliënten omgaat. Wil je tegen die achtergrond de gang van zaken van het afgelopen jaar beoordelen, dan zal daarbij de vraag centraal moeten staan, wel ke inspanningen de organi satie heeft geleverd om de dienstverlening op peil te houden en te verbeteren. Drie punten nam drs. Wijf fels in dat verband onder de loep: vernieuwing, kwali teitsverbetering en kosten beheersing. In het afgelopen jaar heeft onze organisatie flink aan de weg getimmerd. Vernieu wing van ons produkten- pakket heeft onder andere de Rabo Lijfrente Koopsom polis en de Huisfondsen op geleverd. Neem het Garan tiefonds voor starters en doorstarters: een coöpera tief 'produkt' bij uitstek. Vernieuwing wordt ook be vorderd door projecten een kans te geven, die het moei lijk zonder financiële hulp kunnen stellen. Zo wordt het zoeken naar de oplos sing van de mestproblema tiek in Zuid-Nederland door onze inbreng gestimuleerd. Ook in het vlak van de bio- 3

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1987 | | pagina 3