Zo maar, en toch niet zo maar In je eigen privé-sfeer van alle dag, vang je gemakkelijk een indruk op van de wij ze, waarop anderen de (jouw) Rabobank ervaren. Denk maar aan de kennissen en familiekring. Hoe vaak valt daar niet een spontane opmerking als ze weten datje 'bij de Rabo' werkt. Goed, een kor reltje zout doe je er dan gewoonlijk zelf bij, maar juist omdat jij weet wie het zegt, kan zo'n losse opmerking veelbete kenend zijn. Vooral als je elkaar niet of nauwelijks van naam kent, kan het heel aardig zijn bij een passende gelegenheid de naam Rabobank te laten vallen. Ook dan hoor je meestal wel wat, zeker als je als een serieuze be langstellende overkomt. Ik ben er de laatste tijd eens op gaan letten, wat ik op ving als ik een aankoop- of bestelnota kreeg, waarop de Rabobank als bankrelatie stond. Mooie aanleiding om nu eens geen weerpraatje te houden, maar te vragen wat zo'n leverancier, zakenman, winkelier, van die Rabobank vindt. Nu, een statistiek heb ik er niet van opgebouwd, maar de antwoorden, die ik in verschillende plaatsen kreeg, komen hier op neer: 'Goede bank, meneer' of 'Ben er niet ontevreden over', soms 'Ach, wat zal ik zeggen, een bank blijft een bank en die Rabobank vind ik niet de slechtste'. Zulke reacties waren waarschijn lijk te verwachten, maar wat mij telkens weer opviel is dat zo'n algemene losvaste 'kwalificatie' altijd gevolgd werd door een opmerking die steevast begon met: 'Alleen ze moesten wat meer of 'maar ze zijn niet zo goed in En daar volgde dan een bedrijfson- derdeeltje waarop je ge sprekspartner meer van je bank verwachtte. Uit mijn herinnering diep ik een paar van die vaag aangeduide za ken op: effecten- of vermo gensbeheer, betalingsver keer buitenland, vlotheid bij financieringsaanvragen. Ik heb er geen lijn in ontdekt, want iedere keer was er wat anders. Je praat daar in zo'n ge sprekje niet over door, je weet ook niet of zo'n me ning juist is, want je kent die toevallige gesprekspartner niet en weet ook niets van zijn plaatselijke Rabobank af. Ondertussen ga je na een paar van zulke ervarin gen doorkrijgen dat je op zo'n manier het beeld van een bepaalde Rabobank bij haar cliënten/leden aardig op het spoor zou kunnen ko men. Iedere bank, dus ook de Rabobank, heeft wel een paar vlekjes op haar image. Soms ziet deze ze zelf, soms is ze er zich niet van bewust en soms bestaan die vlekjes alleen maar in het geborneerde blikveld van één of enkele cliënten. Maar in alle gevallen is het voor de bank van belang te weten waar die vlekjes terecht of onterecht - ge zien worden. Dan kan zij er zelf wat aan doen: door haar werk te verbeteren of door een verkeerde indruk weg te nemen. Dat kan zeer te pas komen bij de eigen 'sterkte en zwakte-analyse'. Eigenlijk betekent dat: reke ning houden met de op- en aanmerkingen van je leden en cliënten. Mooier gezegd: met de behoeften uit je werkgebied. Nog mooier: met de veranderingen die in het maatschappelijk leven plaats vinden. Allemaal nog al aktuele zaken in onze Ra- bokring. De al aangekondig de Management- en Be stuurdersconferenties ont lenen er hun zin aan. Maar er staan meer invalshoeken voor ons open, om de kwali teit van ons werk te verbe teren! De beste is misschien wel om als Raboman of -vrouw in je werkgebied ge woon aan geïnteresseerden te vragen hoe hun ervarin gen met jouw bank zijn. Wie tijd en gelegenheid op ge paste wijze in acht neemt, krijgt dat eerlijk en persoon lijk te horen. En dan moet je 'terugkoppelen' (wat een machineterm!) naar je bank. Vertel daar waar het je zegs man of -vrouw blijkbaar om gaat en laat die bank na gaan of ze er wat aan moet doen en zo ja, laat ze dat doen. Een stuk of wat verspreide opmerkingen kunnen door het gemeenschappelijke dat er in zit een harde, waarde volle indicatie opleveren. En als iemand zegt, dat ik een open deur intrap, omdat zo iets bij zijn eigen bank allang beproefde praktijk is, dan zeg ik: u zit bij een prima Rabobank! JRH 3

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1987 | | pagina 3