Internationale Reizenmarkt bij Rabobank 's-Gravenzande Raboband ietin%abSM Jaarlijks houden de Kamers van Koophandel een onder zoek naar de ervaringen van ondernemers in het afgelo pen jaar en de verwachtin- gen voor het nieuwe, de zo genaamde ERBO-enquête. Het eerste artikel in het februari nummer geeft de resultaten in grote lijnen: groeiende omzetten, verbe terde rendementen en meer werkgelegenheid. Wat de vooruitzichten voor het nieuwe jaar betreft, is de stemming positief. De reden daarvoor ligt o.a. in de titel van het tweede artikel be sloten: De consument durft weer te besteden. Stijging van het reële inkomen, da ling van de woonlasten en uitgestelde investeringen zijn de oorzaken daarvan. Speciaalzaken in de voe- dings- en genotmiddelen sector hebben het niet ge makkelijk, zo blijkt uit het artikel Speciaalzaak gedra gen door creatief vakman schap. Creatief en flexibel ondernemerschap is vereist om de concurrentie van o.a. het meer grootschalige su permarktbedrijf het hoofd te bieden. Als een onderneming aan delen of obligaties wil uitge ven, komt het Syndicaats- bedrijf van de bank in actie. Zoals het artikel daarover aangeeft, vormt de bank in zo'n geval met enkele colle ga's een 'pool' (syndicaat), die zich garant stelt voor de uitgifte van de waarde stukken. Meer hout met de aanleg van 'snel' groeiend bos, is de titel van een artikel, waarin de praktijk en de ren tabiliteit van de bosbouw wordt beschreven. In dit ge val gaat het vooral om de populier, die een productie ve groeier blijkt te zijn. Tot nu toe kan onze bosbouw slechts voorzien in 8% van de nationale houtbehoefte. Dat zou volgens de plannen 20-25% moeten worden; de overheid helpt daarbij een handje. Op 3 februari reikte minister Braks de Tuinbouwonderne- mersprijs, gesponsord door o.a. de Rabobank, uit aan een drietal voortrekkers uit de tuinbouwwereld. Het maandblad doet er verslag van. De inkomens van de agrariërs zijn in 1986 iets verbeterd, zij het met uit zonderingen. Akkerbouw- produkten, bloemen, onder glas geteelde groenten de den het goed; de resultaten bij de rundvee-, varkens en pluimveehouderij en cham pignons bleven achter. Het Landbouwcommentaar bespreekt de te verwachten afslanking van het voorlich tingsapparaat van de land bouw en de privatisering op dit terrein. Hoofddirecteur Boons be spreekt in de HD-kolom het verontrustend aantal over vallen (en wat we kunnen Rabobank 's-Gravenzande doen om de gevolgen te be perken); de Zandloper werpt al een blik vooruit naar de Managementconferenties en Cas Sier geeft enkele tekstuele suggesties voor de inleidingen voor de alge mene ledenvergadering. PdMM nr. 3-25 februari 1987 Redactie: Karei de Mol, Thea Mutsaers-Fibbe, tel. (030) 90 28 11 Abonnementenadministratie: tel. (030) 90 28 51 Redactieraad: mr. Jan Haverkamp (Rabobank Nederland, voorzitter). Wil Botting (Vlissingen), Gerard de Koek (Rabo bank Nederland), Henny Krist (Dalen-Coevorden), mr. Ge rard Meijs (Rabobank Nederland), Jos. Paulussen (Merkel beek), Stan Polman (Utrecht), Angelique van Poppe'en (Rabobank Nederland), Lute Spandaw (Leeuwarden), Carla Steenbergen (Losser), Dirk Verouden (Krimpen a/d Lek), Greetje VisserRitskes (Norg), Ger Wijbrandts (Enkhuizen). Postbus 17100, 3500 HG Utrecht, UCB 552 Het produkt Reizen is bij onze bank niet de meest verkochte dienst. Hier wilden we iets aan doen, want Reizen kan ons inziens uitstekend fungeren als dienst die - eenmaal afge nomen - voor bepaalde cliënten kan werken als een drem- pelverlager naar andere bankdiensten. Daarnaast is Reizen eigenlijk het enige produkt binnen het pakket bankdiensten dat op een gezellige manier zichtbaar kan worden gemaakt. Dat kan gebeuren met de gebruikelijke spullen van Rabo bank Nederland of de touroperators, maar er kan méér. De medewerkers van de Rabobank 's-Gravenzande staken de koppen bij elkaar en al pratend en verzinnend kreeg de op 3 januari geplande reizenmarkt steeds meer gestalte. Een groot aantal vakantiebestemmingen werd onder de aandacht gebracht. Voor elk land was er een afzonderlijke stand. De standhouders (reizenmedewerkers en anderen die zich in een vakantieland hadden verdiept) gingen gekleed in de dracht van 'hun' land. De 700 bezoekers waren zeer en thousiast. Natuurlijk hadden we niet de illusie dat de Reizenomzet opeens gigantische vormen zou aannemen. Bedoeling was het produkt Reizen op een originele wijze te promoten bij cliënten én niet-cliënten. Dat lukte, want in de dagen na 3 januari werden er toch heel wat extra reizen geboekt. Opval lend vaak viel daarbij de opmerking 'nooit geweten dat ik bij jullie ook kon boekenVolgend jaar doen we het zeker weer. Vormgeving en druk: Hoonte-Holland. Utrecht 2

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1987 | | pagina 2