grondslag tot het maximum
jaarloon, aangevuld met een
percentage van het meerde
re, afhankelijk van de mate
van arbeidsongeschiktheid.
Een laatste complicatie is de
grens voor de volledige ar
beidsongeschiktheid. In de
WAO is hiervan sprake wan
neer iemand voor meer dan
laten wij u zien wat de bruto
en netto effecten zijn ten
opzichte van het oorspron
kelijke arbeidsinkomen. We
beperken ons hierbij tot de
volledige arbeidsonge
schiktheid. Eerst komen de
bruto vergelijkingen in de al
eerder genoemde inko
menscategorieën en daarna
de netto-vergelijkingen.
Bruto pensioeninkomen in procenten van het
bruto arbeidsinkomen
Bruto arbeidsinkomen
100%)
Bruto pensioeninkomen:
Arbeidsongeschiktheids
pensioen voor een
gehuwde inclusief WAO
Arbeidsongeschiktheids
pensioen voor een onge
huwde inclusief WAO
I II III
f 35.000, f 48.500,- f 72.500,-
82%
79%
79%
79%
75%
75%
Het verschil tussen het pensioeninkomen van een gehuwde en
van een ongehuwde wordt veroorzaakt door een lagere AAW
uitkering, die in de WAO-uitkering is ingebouwd
Netto pensioeninkomen in procenten van het
netto arbeidsinkomen
I
III
Netto arbeidsinkomen
100%)
Netto pensioeninkomen
Arbeidsongeschiktheids
pensioen inclusief WAO*
Arbeidsongeschiktheids
pensioen inclusief WAO1
f 24.150, f 30.650, f 44.800,
86%
83%
83%
82%
79%
80%
Uitgegaan is van een gehuwde alleenverdiener
(tariefgroep III).
Uitgegaan is van een alleenstaande (tariefgroep
80% arbeidsongeschikt is.
In het AOP-reglement is dit
al bij een percentage boven
de 65 het geval. Dit is
destijds zo geregeld omdat
men er vanuit ging dat ie
mand die voor 65% of meer
arbeidsongeschikt is, bin
nen korte tijd wel voor 80%
of meer arbeidsongeschikt
zou worden. Als deze situa
tie zich voordoet bedraagt
de AOP uitkering 25% van
de pensioengrondslag tot
het maximum jaarloon ver
hoogd met 90% van het
meerdere.
Ook bij deze pensioenvorm
Tot zover het AOP-regle
ment. We hebben de over
gangsregeling, die tot 1 ja
nuari 1993 geldt hierbij bui
ten beschouwing gelaten en
ons overigens beperkt tot
hoofdzaken.
Het volgende nummer be
ginnen we met het Pen
sioenoverzicht. Daarna ko
men de wettelijke en maat
schappelijke ontwikkelingen
aan de orde.
Wout Beekman,
Pensioenfonds
Harry Janssen,
Arbeidszaken
De datum 1 januari is een uitstekend tijdstip om wijzigingen in
belasting- en sociale wetten door te voeren. Zowel het fiscale jaar
als de periode waarover de Bedrijfsvereniging premie afrekent,
loopt van 1 januari tot 31 december. Ook dit jaar is er per 1 januari
weer flink wat veranderd. De meest in het oog springende wijzi
ging is wel de 'stelselherziening' van de sociale wetten. Het mi
nisterie van Sociale Zaken heeft huis aan huis een brochure laten
bezorgen waarin het vanaf 1 januari 1987 geldende sociale stelsel
is samengevat.
In dit artikel zullen wij de aandacht richten op de wijzigingen die
op 1 januari 1987 zijn ingegaan en die gevolgen kunnen hebben
voor uw salarisafrekening. Gaarne hadden wij u deze informatie
gegeven voor dat u uw salarisafrekening van de maand januari had
ontvangen. De gegevens omtrent nieuwe premiepercentages etc.
waren erg laat bekend. Het is ons daarom niet gelukt dit artikel eer
der op te nemen.
De op 1 januari 1987 van kracht geworden wijzigingen die we hier
bij onder uw aandacht brengen zijn:
- afschaffing loonbelastingtabel '4 uur en minder';
- aanpassing andere loonbelastingtabellen;
- premies voor de sociale wetten;
- samentelling van uitkering met loon en/of aanvulling voor de
sociale wetten.
Tenslotte zullen we aan de hand van enige voorbeeld-salaris-
afrekeningen laten zien wat de wijzigingen betekenen voor het
netto-salaris.
Bij de inhouding van loonbelasting moet rekening worden gehou
den met de periode waarvoor het loon is overeengekomen. Het
aantal uren dat in die periode is gewerkt doet niet ter zake. Iemand
die elke week 2 uur werkt, en waarmee een maandloon van
f 100,- wordt overeengekomen, wordt belast volgens de maand-
tabel. Voor wisselende dienstverbanden wordt vaak een uurloon
overeengekomen. Hiervoor moet dan de loonbelasting worden be
rekend volgens de dagtabel, rekening houdend met het aantal da
gen waarop werkelijk werd gewerkt. Tot 1 januari 1987 moest er
nog verschil worden gemaakt tussen dagen waarop meer dan 4
uur werd gewerkt en dagen waarop 4 uur of minder werd gewerkt.
De tabel voor de laatstgenoemde periode, 4 uur en minder, is nu
afgeschaft. Voor personen die op uurloon-basis werken en die ge
middeld veelal minder dan 4 uur per dag werken, zal daardoor de
inhouding van loonbelasting met ingang van 1 januari wat lager
zijn.
De andere loonbelastingtabellen zijn aangepast met de zogenaam
de inflatiecorrectie (1,8 en de verhogingen van de belastings-
vrije sommen.
Deze belastingvrije sommen zijn:
Tariefgroep
bedrag 1987
bedrag 1986
I
f 7.474,-
f 7.341,-
II
f 11.211,
f 1 1.012,
III
f 14.948,
f 14.682,-
IV
f 13.454,-
f 13.214,
Arbeidstoeslag
f 415,-
f 407,-
Aanvullende arbeidstoeslag
(maximaal)
f 802,-
f 787,-
Aanvullende alleenstaande
oudertoeslag (maximaal)
f 4.517,-
f 4.437,-
De met ingang van 1 april 1983 ingestelde 'tijdelijke' belastingver
hoging blijft ook voor 1987 gelden.
10