Als er problemen zijn in de schriftelijke communicatie tussen aangesloten ban ken en Rabobank Nederland dan gaat dat vaak om twee dingen. Het eerste is die ontzettende papierberg waarmee de ban ken elke dag worden overspoeld. Het tweede is wat er allemaal in die papier berg staat, en dan vooral de manier waar op het er staat. Het is te veel, veel te veel. En te moeilijk, veel te moeilijk. 'Is dat waar?' vroegen we aan de heer J. van den Beukei, die sinds eind 1983 belast is met het toezicht op de berichtenstroom van Rabobank Nederland naar de aan gesloten banken. dat al dat papier niet of nau welijks leesbaar is. Laten we als voorbeeld de circulaires nemen, momenteel zo'n 400 per jaar, gemiddeld bij na 2 pagina's. Iedere bank krijgt gemiddeld 6 7 exem plaren. Dus krijgt zo'n bank per jaar alleen al aan circu laires 4800 pagina's papier. En dat moet allemaal nog gelezen worden ook. Als je 4800 pagina's circulaires moet lezen en je doet twee minuten over één pagina, dan ben je per jaar per bank 9600 minuten of 160 uur bezig. Bij de gemiddelde bank wordt dus per jaar 4 weken lang door iemand cir culaires gelezen. Maar er zijn bijna 1000 banken, dus wordt er per jaar bij de aan- 'Nou, daar kunnen we in grote lijnen zeker wel vanuit gaan', is zijn antwoord. 'Ik denk dat ik er precies zo over zou denken als ik bij een aangesloten bank werk te. Maar we moeten wel een paar dingen in de gaten houden. Het eerste is dat er dagelijks een enorme hoe veelheid informatie naar de banken moét gaan. We kun nen niet zeggen: we sturen voortaan geen circulaires of emissieberichten meer. Dan is de papierberg wel een stuk kleiner, maar je kunt dan als bank wel ophouden. Dat klinkt simpel, maar je moet dat wel als uit gangspunt houden. Het tweede is dat je je van dag tot dag moet afvragen of die papierstroom niet wat efficiënter en eenvoudiger kan. En ook dan gaat het om twee invalshoeken: een efficiënte opzet van de hele berichtenstroom én ervoor zorgen dat de inhoud duide lijk en goed leesbaar is. Om met dat laatste te be ginnen: het betekent nogal wat als de banken zeggen gesloten banken in theorie 4000 weken circulaires ge lezen, ofwel zo'n 80 man jaren. Als je nu kans ziet de inhoud in te korten en gemakkelij ker leesbaar te maken, dan zou dat aan leestijd mis schien wel eens een halve minuut per pagina kunnen schelen. Dat is dan alleen al voor circulaires 20 man jaren. Maar we geven ook nog een paar andere dingen uit. Be leidsplannen, handboeken, jaarverslagen, het blad In Formatie, rapporten, docu- mentatiebanden en ga zo maar door. Toen ik indertijd die berekening in het OTW- project op papier had gezet, werd er gezegd: okay, en dan ga je dat maar doen ook.' 'En lukt dat?' 'Dat zou je aan de banken moeten vragen. Feit is dat ik sindsdien nog maar één keer een klacht heb gehad, en dat was nog een vergis sing ook.' 'Maar is dat geen enorm werk, al die stukken verta len in leesbaar Neder lands?' 'In het begin was dat wel zo. Maar je krijgt steeds meer ervaring. Aan de ande re kant heb ik gemerkt dat mijn aanwezigheid ook pre ventief werkt: men probeert duidelijker Nederlands te schrijven omdat het alle maal nog een keer door een 'vertaalsluis' moet. Wie graag wil dat zijn werk niet overhoop wordt gehaald, probeert het zelf zo goed mogelijk te doen.' 'Toch kan ik me niet voor stellen dat uw werk altijd door iedereen in dank wordt afgenomen. Per slot van rekening zit u te kras sen en te strepen in ander mans werk.' 'Er is heel verschillend op gereageerd. De één had er moeite mee, de ander vond het een welkome onder steuning. En dan kun je el kaar mooi aanvullen.' 'Was het allemaal zo on leesbaar?' 'Verschillend. Als we ons tot de circulaires beperken: er waren goede en minder goede. Er bestond binnen de bank nogal eens de neiging om een wat wollig taalge bruik te hanteren. Breed1 sprakerig, met veel moeilijke woorden en zinsconstruc ties, en heel wat doublures. Je moest soms drie keer le zen om erachter te komen wat ze nou precies bedoel- 3

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1987 | | pagina 3