Het coöperatief karakter van Interpolis Interessante informatie Niet alleen de Rabobank- organisatie besteedt veel aandacht aan haar coöpera tief karakter, ook andere in stellingen zijn daarmee be zig. Interpolis heeft wel een heel speciale manier be dacht om het karakter van haar organisatie toe te lich ten. Zij heeft alle perso neelsleden, van hoog tot laag, in werkbesprekingen kennis laten maken met de coöperatieve aspecten van Interpolis. NV met coöperatief karakter Hoewel Interpolis de NV- rechtsvorm heeft, is haar karakter coöperatief. Dit is historisch gegroeid. Het ver zekeringsbedrijf is ontstaan uit vijf onderlinge waarborg maatschappijen. Deze on derlinge waarborgmaat schappijen, of wel coöpera tieve verzekeringsinstellin gen, hadden alle een gelijke oorsprong. Ze werden gebo ren uit gewestelijke organi saties van boeren en tuin ders. Aan het eind van de 60-er jaren zijn deze onderlinge waarborgmaatschappijen gefusioneerd en zo is de NV Interpolis ontstaan. Men is van de coöperatie op de NV-vorm overgegaan, omdat alle 650.000 relaties lid hadden moeten worden als men de onderlinge rechtsvorm had gehand haafd. Dit zou in de praktijk niet werkbaar zijn geweest, terwijl de NV-rechtsvorm van Interpolis geen enkële hindernis oplevert om een coöperatieve werkwijze te handhaven. Interpolis heeft dus de NV-rechtsvorm, maar ze werkt op coöpera tieve wijze. Andere directie, aangepast beleid De medewerkers van Inter polis zijn in 85 werkbespre kingen op de hoogte ge bracht van het coöperatieve karakter van hun verzeke ringsmaatschappij. Nadat Interpolis in 1982 een nieuwe directie had gekre gen werd besloten het te voeren beleid vast te leggen in een vier-jaren plan. De di rectie was van mening dat de uitvoering van het be leidsplan pas dan zou kun nen slagen, als de mede werkers zich de plannen ei gen zouden maken. De di rectie heeft het plan eerst aan de ongeveer 200 afde lingshoofden uiteengezet. Daarna hebben de afde lingshoofden op speciale bij eenkomsten aan de mede werkers de hoofdpunten toegelicht. Uit deze bijeenkomsten bleek dat de medewerkers veel vragen hadden. 'Het coöperatieve karakter van Interpolis' was een van de dingen waar men meer over wilde weten. Bovendien kwam men er achter dat lang niet alle afdelingshoof den de kwaliteiten hadden om de informatie aan hun medewerkers over te dra gen. Een aantal had moeite met het spreken in het openbaar. Om ervoor te zor gen dat de verhalen in de toekomst goed voor het voetlicht werden gebracht kregen de afdelingshoofden een cursus, zodat zij minder moeite hadden met het pre senteren van een verhaal. Daarna hebben deze speci aal opgeleide inleiders het coöperatieve karakter van Interpolis aan de medewer kers nader uiteengezet. Dit gebeurde in de vorm van een werkoverleg, dat een halve dag in beslag nam. De afdelingshoofden vertelden wat een coöperatie eigenlijk is. Daarna kwamen de ver schillen tussen een NV en een coöperatie aan de orde, gevolgd door de onderwer pen 'Interpolis als coöpera tie' en 'de verwevenheid van Interpolis met de coöpera tieve wereld'. Ook 'de coö peratieve gedachte en het beleidsplan' kwam aan de orde. Men besloot het werk overleg met 'de cultuur aspecten van Interpolis'. Vele medewerkers lieten na afloop weten dat ze de in formatie over het coöpera tieve karakter van Interpolis erg op prijs stelden. Het is de bedoeling dat zo meer thema's met de mede werkers worden behandeld. Een voorbeeld van zo'n on derwerp dat aan de orde komt is 'kostenvoorsprong'. De kosten van Interpolis (exclusief provisie) vertaald in procenten van de premie ontvangsten zijn lager dan die van een aantal vergelijk bare grote verzekerings maatschappijen die met tussenpersonen werken. Dit verschil wordt 'kosten voorsprong' genoemd. Aan gezien Interpolis met (onge veer) dezelfde tarieven werkt als haar landelijke concurrenten, houdt Inter polis geld over. Dit geld wordt gebruikt voor 'pak ketkorting' aan agrariërs (de 'oude' leden van de onder linge waarborgmaatschap pijen) en omvangskorting aan overige verzekerden. Een omvangskorting is een korting die over de pre mie berekend wordt, als de ze premie een bepaalde om vang heeft. Dat gebeurt achteraf. Deze laatste kor ting is winstafhankelijk en heeft een lager niveau dan de pakketkorting. Interpolis denkt erover (in sommige gevallen wordt dat al ge daan) de kostenvoorsprong voor bepaalde produkten en in bepaalde regio's om te zetten in lagere premietarie ven. Het handhaven van de kostenvoorsprong is voor In terpolis een belangrijk mar keting-wapen. Door de ingestelde bijeen komsten blijven alle mede werkers op de hoogte van de plannen van de directie. De medewerkers voelen zich zo meer bij de organisa tie betrokken, en zullen hun werk met plezier blijven doen. JvW 6

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1986 | | pagina 6