Inwerken van nieuwe baliemedewerkers een nieuwe opleiding Wat moet je doen om nieuwe medewer- kers - liefst in een korte tijd - gereed te maken voor hun nieuwe functie? Dat is een vraag waar elke aangesloten bank en in feite elke onderneming zich steeds weer voor geplaatst ziet. Tevens een vraag die bovendien erg actueel is, gege ven de recente bevindingen van de Con sumentenbond (zie het artikel 'Kritiek op advieskracht banken' uit Raboband num mer 16). Laten we daarom maar eens gaan kijken hoe binnen onze organisatie nieuwe baliemedewerkers worden inge- werkt. De introductiecyclus Ter introductie van nieuwe baliemedewerkers kent onze or ganisatie al een aantal jaren de introductiecyclus. Veel ban ken maken hiervan nog gebruik. De cursus bestaat in feite uit 14 videobanden. Elke videoband wordt in een bijeen komst van ongeveer 2 uur bekeken en met de chef en even tuele andere nieuwkomers doorgesproken. De cursus heeft een overwegend oriënterend karakter. Op een aantal onderdelen is de cyclus echter niet meer ac tueel. Met name geldt dit voor het onderdeel Spaarvormen, waarin nog de spaarprodukten van voor de introductie van het nieuwe spaarbankbeleid behandeld worden. Vervanging van de introductiecyclus Een aantal aangesloten banken verzocht dan ook aan het Directoraat Opleidingen de introductiecyclus bij te stellen. In 1985 werd daarmee een start gemaakt. Eerst werden alle videobanden grondig bekeken op de mate waarin ze nog ac tueel (of bruikbaar) waren. En daarbij werd nog eens duide lijk hoeveel er in een paar jaar kan veranderen. Veranderin gen met betrekking tot het produktenpakket, procedures, apparatuur, bankinrichting en misschien no^1 wel het meest in het oog springend: met betrekking tot de benadering van cliënten. Daarom werd besloten om niet te volstaan met het bijstellen van een aantal onderdelen maar om in principe de gehele cursus te vervangen. Onderzoek bij aangesloten banken Een eerste vraag die na zo'n besluit beantwoord moet wor den, is natuurlijk: hoe moet zo'n cursus er dan uit zien; of, aan welke voorwaarden moet zo'n cursus voldoen? Een onderzoek bij de aangesloten banken moest hier helder heid in brengen. Door middel van uitgebreide vragenlijsten werd bij zowel nieuwkomers, ervaren baliemedewerkers als ook de directe chefs (een 40-tal banken werd hierbij betrok ken) gevraagd naar zaken als: - de wijze waarop de introductie plaats vond; - de hoeveelheid tijd die besteed werd aan het inwerken; - de mening over de gehanteerde wijze van introduceren; - leemtes in de introductie; wensen en eisen met betrekking tot een introductie programma. Uit de zorgvuldigheid waarmee de vragenlijsten werden in gevuld, blijkt het grote belang dat baliemedewerkers en hun chefs hechten aan een goede introductie. Grote verschillen tussen de banken Een van de opmerkelijkste bevindingen uit het onderzoek was de grote verscheidenheid tussen de banken in de wijze waarop nieuwkomers geïntroduceerd worden. Deze ver schillen hadden betrekking op een groot aantal punten. En kele daarvan: De te volgen cursussen. Sommige banken geven (onderdelen van) de introductiecy clus, andere banken geven naast de introductiecyclus ook nog andere opleidingen (modules uit de Situationele Balie opleiding (SBO), NIBE-opleidingen). Weer andere banken geven niet de introductiecyclus doch andere opleidingen (bijvoorbeeld SBO). Enkele banken moesten het vooral van meelopen hebben. De tijd besteed aan de introductie. Deze varieerde van 2 weken tot meer dan 6 maanden (in één geval: 2 jaar). De mate waarin het inwerken gestructureerd verliep. Sommige banken hadden een strak programma, waaraan nauwgezet de hand werd gehouden 25%). Vaak echter was er sprake van een strak programma waar, door praktijk omstandigheden, wel eens aan getornd moest worden 25%); ongeveer de helft van de banken had geen vast introductieprogramma. Het moment waarop de nieuwkomer al aan de balie ingezet werd. Soms al na 2 dagen, soms na enkele weken. Oorzaken voor het vroege inzetten: onderbezetting (roostervrije dagen, ziekte, vakantie, middagpauze, vertrekkende baliemedewer ker al weg voordat de nieuwe er is). Duidelijk werd dat de genoemde verschillen in belangrijke mate verband houden met het doel dat men koppelt aan een introductieprogramma. Lang niet altijd heeft men hier een duidelijk beeld bij. Een deel van de banken lijkt zich bij de introductie van nieuwkomers tot doel te stellen om hen te oriënteren op de organisatie en de werkzaamheden van de bank, een ander deel van de banken stelt zich als doel de nieuwkomers binnen korte tijd op te leiden tot een zelfstandig functionerende baliemedewerker. De meerder heid van de banken lijkt echter te vinden dat bij het introdu ceren van medewerkers eerst een oriëntatie moet plaatsvin den op wat er binnen de bank gebeurt en dat vervolgens opleidingen moeten plaatsvinden uiteindelijk gericht op het zelfstandig functioneren van de nieuwkomer. In het tempo waarin (en de wijze waarop) dit laatste gebeurt zijn er grote verschillen. Nog enkele bevindingen Naast verschillen in introductieprogramma's waren er nog enkele zaken die de aandacht verdienen. Zo bleken balieme dewerkers soms een ander beeld van een introductiepro gramma te hebben dan hun chefs. Nieuwkomers vinden bij voorbeeld veel minder dan hun chef dat het introductiepro- 4

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1986 | | pagina 4