Het functioneren van de leerarbeidsovereenkomst opnieuw onderzocht vervolg van pag. 13 komen de dames bij elkaar. Steeds op een andere bank. De echtgenote van de direc teur ter plaatse zorgt voor het programma. Dat begint meestal op de bank en ein digt bij een interessante be zienswaardigheid in de be treffende plaats. De Rabo bank 's-Hertogenbosch, waar de oud-kringvoorzitter van Peelland directeur is, heeft de dames ook ontvan gen. Tevens worden natuur lijk bijeenkomsten mét de heren georganiseerd. In de winter is men gezamenlijk naar Sauerland geweest. Een groot succes en voor herhaling vatbaar. Viert er iemand een jubi leum, is er iemand lang ziek, de dames van de VVDR zor gen voor een attentie. Ze betalen daarvoor jaarlijks een contributie van f 25,-. In de CAO voor het Bankbedrijf werd in 1983 voor het eerst een protocol 'Jeugdwerkgele genheid' opgenomen. In het protocol werd melding ge maakt van het aantrekken van jongeren in deeltijd en jeugdi gen, die boven de formatie worden aangesteld op basis van een leer-arbeidsovereen- komst. Deze laatste categorie volgt de opleiding Commercieel Administratief Medewerker Bankbedrijf (CAMB) via het leerlingstelsel. Wat is nu het leerlingstelsel? In andere bedrijfstakken is dit al jaren een normale zaak, bij het opleiden van jongeren. Voor de bedrijfstak banken is dit vrij nieuw. Het leerlingstelsel is een duaal opleidingssysteem. Met de term duaal wordt bedoeld dat leerlingen in de beroeps praktijk zelf worden opgeleid, dus binnen de bank, en daar naast een aanvullende theorie opleiding volgen op een Streek school voor Beroepsbegelei dend Onderwijs. Het praktijk- en theoretisch op- Wat de dames zelf als een groot voordeel van de VVDR ervaren is het feit dat ze nu veel eerder geneigd zijn met hun man mee te gaan als hij naar een recep tie of iets dergelijks bij een andere bank in de kring gaat. De dames kennen el kaar nu en zijn voor zover mogelijk steeds allemaal aanwezig. Toen een direc teur onlangs zijn bank in de kring Peelland verruilde voor een bank in een andere kring, vond de echtgenote het erg jammer afscheid te moeten nemen van de VVDR. Wie er wat voor voelt om in de eigen kring ook een VVDR op te zetten of meer informatie wil, kan contact opnemen met de secreta resse van de VVDR Peelland Marij van Deursen. Zij is be reikbaar onder telefoonnum mer (04920) 46413. TMF leidingsprogramma dat wordt aangeboden, is ontwikkeld door en staat onder verant woordelijkheid van een lande lijk opleidingsorgaan. Voor de banken is dit de Stichting Eca- bo te Amersfoort. Hierin zijn werkgevers en werk nemers (vakbonden) vertegen woordigd om te waarborgen, dat de opleidingsprogramma's zijn afgestemd op de dagelijkse beroepspraktijk. In 1983 zijn de eerste jeugdi gen aangesteld, zij voltooiden de tweejarige opleiding in 1985. In 1984 startte de twee de - kleinere - groep. De tweejarige CAO voor 1983 en 1984 sprak over de aanstelling voor beide jaren van in totaal 300 jeugdigen voor het totale bankbedrijf. Voor de jaren 1985 en 1986 wordt gesproken over 500 jeugdigen per jaar. De Rabobankorganisatie partici peert met meer dan de helft. Op dit moment volgen ruim 500 Rabo-jongeren de tweeja rige bankopleiding CAMB. Evenals in 1985 is ook dit jaar onderzocht, hoe het leer-werk- traject voor de leerlingen die de opleiding hebben voltooid heeft gefunctioneerd. Hoe is de op leiding verlopen? Hoe denken de directies van de plaatselijke banken over de opleiding en wat zijn de ervaringen in de twee jaar van directies, prak tijkbegeleiders (mentoren op de bank) en de leerlingen zelf. Doordat dit onderzoek nu voor de tweede maal is gehouden, is vergelijking mogelijk tussen beide onderzoeken. De evaluatie van 1985 deed een aantal aanbevelingen: - de informatievoorziening vanuit Rabobank Nederland aan de plaatselijke banken zo mogelijk uit te breiden; - verbetering van de informa tievoorziening over de opleiding naar leerlingen en praktijkbege leiders; - het professionaliseren van betrokkenen bij de uitvoering, zoals docenten van streekscho len, consulenten van de Stich ting Ecabo en de praktijkbege leiders op de banken. Aan de hand van de aanbeve lingen is in het cursusjaar 1985/1986 actie ondernomen om de CAMB-opleiding een meer volwassen karakter te geven. - Voor de scholen is lesstof ontwikkeld door docenten en materiedeskundigen van alle banken. De Rabobankorganisa tie is betrokken geweest bij de ontwikkeling van de lesstof voor de vakken Recht, Moder ne Informatie-verwerking, En gels, Sociale Wetgeving en Commerciële Vorming. - In bijna alle regio's zijn stu diedagen gehouden voor de praktijkbegeleiders. Ook in het cursusjaar 1986/1987 zullen deze studiedagen worden voortgezet. - Plannen zijn gemaakt om de ca 80 docenten aan de streek scholen in een meerdaagse conferentie op te leiden. Deze conferenties hebben in middels in augustus jl. plaats gevonden en voorzagen in de behoeften van de docenten. Ook de 23 consulenten van de Stichting Ecabo, die het oplei dingstraject 'sturen' en regel matig de leerlingen op de ban ken bezoeken, zijn in een meer daagse conferentie bijeen ge weest. Al deze activiteiten zijn ont plooid om de beroepsopleiding nog beter te maken. Het recent gehouden onder zoek heeft aangetoond dat de bekendheid met de CAMB- opleiding binnen de Rabobank organisatie toeneemt. Steeds meer banken gaan over tot het aanstellen van jeugdige werk nemers, die de opleiding gaan volgen. Hoewel het steeds moeilijker wordt de jongeren met de vereiste vooropleiding (HAVO met economie en recht) op de arbeidsmarkt te vinden, hebben de plaatselijke banken voor het cursusjaar 1986/1987 weer 238 jeugdigen aange steld. Hierdoor komt het totaal aantal sedert de start van de CAMB- opleiding op bijna 710. Met dit aantal extra arbeidsplaatsen heeft de Rabobankorganisatie een belangrijke bijdrage gele verd aan de bestrijding van de jeugdwerkloosheid. Voor de gehele bedrijfstak neemt onze organisatie in de jeugdplannen deel met ruim de helft. De jeugdigen zijn vooral via het arbeidsbureau in contact met de bank gekomen. Ruim 60% stond korter dan 6 maanden in geschreven en 34% van de jeugdigen die in 1984 de oplei ding zijn gestart, stond hele maal niet ingeschreven bij het GAB. Opvallend is de verschui ving in de vooropleiding naar de zwaardere opleidingen. Ge bleken is, dat een groot aantal jeugdigen na de HAVO een ver volgopleiding doet, voordat zij bij de bank in dienst treden. Alle jongeren hebben een leer- arbeidsovereenkomst voor de duur van twee jaar. Aan de di recties van de plaatselijke ban ken die één of meerdere jeugdi gen hebben aangesteld is ge vraagd of zij bereid zijn ze na het beëindigen van het 2-jarig contract in vaste dienst te ne men. 95% van de directeuren was bereid tot vaste aanstel ling. Driekwart van de in vaste dienst aan te stellen jeugdigen wordt een baliefunctie aange boden en 26% wordt geplaatst in een commercieel-administra- tieve functie, waardoor wij er steeds meer goed en gericht opgeleide collega's bij krijgen. A. W. G. M. Borremans Beleidsontwikkeling Arbeidszaken 14

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1986 | | pagina 14