Het functioneren van de
leerarbeidsovereenkomst
opnieuw onderzocht
vervolg van pag. 13
komen de dames bij elkaar.
Steeds op een andere bank.
De echtgenote van de direc
teur ter plaatse zorgt voor
het programma. Dat begint
meestal op de bank en ein
digt bij een interessante be
zienswaardigheid in de be
treffende plaats. De Rabo
bank 's-Hertogenbosch,
waar de oud-kringvoorzitter
van Peelland directeur is,
heeft de dames ook ontvan
gen. Tevens worden natuur
lijk bijeenkomsten mét de
heren georganiseerd. In de
winter is men gezamenlijk
naar Sauerland geweest.
Een groot succes en voor
herhaling vatbaar.
Viert er iemand een jubi
leum, is er iemand lang ziek,
de dames van de VVDR zor
gen voor een attentie. Ze
betalen daarvoor jaarlijks
een contributie van f 25,-.
In de CAO voor het Bankbedrijf
werd in 1983 voor het eerst
een protocol 'Jeugdwerkgele
genheid' opgenomen. In het
protocol werd melding ge
maakt van het aantrekken van
jongeren in deeltijd en jeugdi
gen, die boven de formatie
worden aangesteld op basis
van een leer-arbeidsovereen-
komst. Deze laatste categorie
volgt de opleiding Commercieel
Administratief Medewerker
Bankbedrijf (CAMB) via het
leerlingstelsel. Wat is nu het
leerlingstelsel?
In andere bedrijfstakken is dit al
jaren een normale zaak, bij het
opleiden van jongeren. Voor de
bedrijfstak banken is dit vrij
nieuw. Het leerlingstelsel is een
duaal opleidingssysteem. Met
de term duaal wordt bedoeld
dat leerlingen in de beroeps
praktijk zelf worden opgeleid,
dus binnen de bank, en daar
naast een aanvullende theorie
opleiding volgen op een Streek
school voor Beroepsbegelei
dend Onderwijs.
Het praktijk- en theoretisch op-
Wat de dames zelf als een
groot voordeel van de
VVDR ervaren is het feit dat
ze nu veel eerder geneigd
zijn met hun man mee te
gaan als hij naar een recep
tie of iets dergelijks bij een
andere bank in de kring
gaat. De dames kennen el
kaar nu en zijn voor zover
mogelijk steeds allemaal
aanwezig. Toen een direc
teur onlangs zijn bank in de
kring Peelland verruilde voor
een bank in een andere
kring, vond de echtgenote
het erg jammer afscheid te
moeten nemen van de
VVDR.
Wie er wat voor voelt om in
de eigen kring ook een
VVDR op te zetten of meer
informatie wil, kan contact
opnemen met de secreta
resse van de VVDR Peelland
Marij van Deursen. Zij is be
reikbaar onder telefoonnum
mer (04920) 46413. TMF
leidingsprogramma dat wordt
aangeboden, is ontwikkeld
door en staat onder verant
woordelijkheid van een lande
lijk opleidingsorgaan. Voor de
banken is dit de Stichting Eca-
bo te Amersfoort.
Hierin zijn werkgevers en werk
nemers (vakbonden) vertegen
woordigd om te waarborgen,
dat de opleidingsprogramma's
zijn afgestemd op de dagelijkse
beroepspraktijk.
In 1983 zijn de eerste jeugdi
gen aangesteld, zij voltooiden
de tweejarige opleiding in
1985. In 1984 startte de twee
de - kleinere - groep. De
tweejarige CAO voor 1983 en
1984 sprak over de aanstelling
voor beide jaren van in totaal
300 jeugdigen voor het totale
bankbedrijf. Voor de jaren 1985
en 1986 wordt gesproken over
500 jeugdigen per jaar. De
Rabobankorganisatie partici
peert met meer dan de helft.
Op dit moment volgen ruim
500 Rabo-jongeren de tweeja
rige bankopleiding CAMB.
Evenals in 1985 is ook dit jaar
onderzocht, hoe het leer-werk-
traject voor de leerlingen die de
opleiding hebben voltooid heeft
gefunctioneerd. Hoe is de op
leiding verlopen? Hoe denken
de directies van de plaatselijke
banken over de opleiding en
wat zijn de ervaringen in de
twee jaar van directies, prak
tijkbegeleiders (mentoren op de
bank) en de leerlingen zelf.
Doordat dit onderzoek nu voor
de tweede maal is gehouden, is
vergelijking mogelijk tussen
beide onderzoeken.
De evaluatie van 1985 deed
een aantal aanbevelingen:
- de informatievoorziening
vanuit Rabobank Nederland
aan de plaatselijke banken zo
mogelijk uit te breiden;
- verbetering van de informa
tievoorziening over de opleiding
naar leerlingen en praktijkbege
leiders;
- het professionaliseren van
betrokkenen bij de uitvoering,
zoals docenten van streekscho
len, consulenten van de Stich
ting Ecabo en de praktijkbege
leiders op de banken.
Aan de hand van de aanbeve
lingen is in het cursusjaar
1985/1986 actie ondernomen
om de CAMB-opleiding een
meer volwassen karakter te
geven.
- Voor de scholen is lesstof
ontwikkeld door docenten en
materiedeskundigen van alle
banken. De Rabobankorganisa
tie is betrokken geweest bij de
ontwikkeling van de lesstof
voor de vakken Recht, Moder
ne Informatie-verwerking, En
gels, Sociale Wetgeving en
Commerciële Vorming.
- In bijna alle regio's zijn stu
diedagen gehouden voor de
praktijkbegeleiders. Ook in het
cursusjaar 1986/1987 zullen
deze studiedagen worden
voortgezet.
- Plannen zijn gemaakt om de
ca 80 docenten aan de streek
scholen in een meerdaagse
conferentie op te leiden.
Deze conferenties hebben in
middels in augustus jl. plaats
gevonden en voorzagen in de
behoeften van de docenten.
Ook de 23 consulenten van de
Stichting Ecabo, die het oplei
dingstraject 'sturen' en regel
matig de leerlingen op de ban
ken bezoeken, zijn in een meer
daagse conferentie bijeen ge
weest.
Al deze activiteiten zijn ont
plooid om de beroepsopleiding
nog beter te maken.
Het recent gehouden onder
zoek heeft aangetoond dat de
bekendheid met de CAMB-
opleiding binnen de Rabobank
organisatie toeneemt. Steeds
meer banken gaan over tot het
aanstellen van jeugdige werk
nemers, die de opleiding gaan
volgen. Hoewel het steeds
moeilijker wordt de jongeren
met de vereiste vooropleiding
(HAVO met economie en recht)
op de arbeidsmarkt te vinden,
hebben de plaatselijke banken
voor het cursusjaar 1986/1987
weer 238 jeugdigen aange
steld.
Hierdoor komt het totaal aantal
sedert de start van de CAMB-
opleiding op bijna 710. Met dit
aantal extra arbeidsplaatsen
heeft de Rabobankorganisatie
een belangrijke bijdrage gele
verd aan de bestrijding van de
jeugdwerkloosheid. Voor de
gehele bedrijfstak neemt onze
organisatie in de jeugdplannen
deel met ruim de helft.
De jeugdigen zijn vooral via het
arbeidsbureau in contact met
de bank gekomen. Ruim 60%
stond korter dan 6 maanden in
geschreven en 34% van de
jeugdigen die in 1984 de oplei
ding zijn gestart, stond hele
maal niet ingeschreven bij het
GAB. Opvallend is de verschui
ving in de vooropleiding naar
de zwaardere opleidingen. Ge
bleken is, dat een groot aantal
jeugdigen na de HAVO een ver
volgopleiding doet, voordat zij
bij de bank in dienst treden.
Alle jongeren hebben een leer-
arbeidsovereenkomst voor de
duur van twee jaar. Aan de di
recties van de plaatselijke ban
ken die één of meerdere jeugdi
gen hebben aangesteld is ge
vraagd of zij bereid zijn ze na
het beëindigen van het 2-jarig
contract in vaste dienst te ne
men. 95% van de directeuren
was bereid tot vaste aanstel
ling. Driekwart van de in vaste
dienst aan te stellen jeugdigen
wordt een baliefunctie aange
boden en 26% wordt geplaatst
in een commercieel-administra-
tieve functie, waardoor wij er
steeds meer goed en gericht
opgeleide collega's bij krijgen.
A. W. G. M. Borremans
Beleidsontwikkeling
Arbeidszaken
14