Joost: Electrotechniek Opmerkelijk is dat binnen Rabobank Nederland het di rectoraat Verzorging en Be heer Gebouwen (Utrecht en Eindhoven samen) goed is voor 25 stages per jaar. Dit is de hoogste score van alle directoraten. Deze stages liggen op het vlak van restauratieve diensten, alge mene dienst en technische diensten. Ze variëren van MTS, HTS tot Middelbare en Hogere Hotelscholen en scholen voor Toegepaste Huishoudwetenschappen. Contacten bedrijfsleven onderwijs Als de Rabobank studenten een stageplaats biedt, komt er contact tot stand tussen het onderwijs (de school van de student) en het be drijfsleven (in ons geval de Rabobankorganisatie). Naast de stage-inspannin- gen zijn er in de contacten bedrijfsleven-onderwijs nog een groot aantal andere ac tiviteiten. Deze variëren van gewone excursies tot HBO- docenten-conferenties. Van het meedoen aan project- weken voor MEAO's en HEAO's tot het geven van informatie aan decanen van VWO, LBO en MBO. De praktijk... In de theorie is alles leuk en aardig, maar de (harde) wer kelijkheid krijgen we toch pas te horen als we met sta giairs praten over hun werk zaamheden. Maar eerst zal ik mezelf even voorstellen: Jolanda van Wijk. Ik volg de opleiding HEAO-communi- catie (voor public relations, voorlichting en reclame) en loop stage bij de redac tiestaf van Rabobank Ne derland in Utrecht. Daar help ik mee aan de totstand koming van verschillende artikelen voor Raboband. (Alles wat met JvW onder tekend is, is van mij af komstig.) Mijn stage duurt van 1 september tot 15 ja nuari. Aangezien er zoveel stagiairs binnen Rabobank Nederland bleken te zijn, met zo'n diversiteit aan opleidingen en stage-op- drachten, leek het mij erg in teressant om mijn 'col lega's' eens te ondervragen. Ingrid: Toegepaste Huis houdwetenschappen Ingrid Kleinsman is 20 jaar en zit op de School voor Toegepaste Huishoudwe tenschappen in Deventer. Dit is een vierjarige HBO opleiding. Zij volgt de rich ting Groothuishouding Management. Ingrid wordt opgeleid voor een leidingge vende functie, bijvoorbeeld in een schoonmaak- of cate ringbedrijf. Ze loopt stage bij de activiteit Verzorging en Beheer Gebouwen (Alge mene Dienst) bij Rabobank Nederland in Utrecht. Deze dienst zorgt onder andere voor de inrichting van het opdrachten. Ten eerste loopt ze mee op de afdeling. Ver dere werkzaamheden zijn bijvoorbeeld het schoon- maakprogramma aanpas sen en het begeleiden bij in gebruik nemen van nieuw meubilair. De heer A. Mar- tens is haar begeleider. Daar is ze dik tevreden over. In grid moet veel initiatief to nen, maar als ze vragen heeft kan ze elk moment bij de heer Martens terecht. Van de begeleiding vanuit school had ze op het mo ment van ons gesprek nog niet veel gemerkt. Haar stage-mentor zal haar bellen in de vijfde week. Als de stage ongeveer half om is komt haar mentor op be zoek. Ze heeft één terug- komdag en aan het begin moest ze een stageplan in sturen. Op een terugkom- dag komen alle stagiairs terug naar school en wisse- gebouw (meubilair en vloer bedekking etc.); de centrale reprokamer; het schoon- maakgebeuren en ze zijn verantwoordeljk voor waar detransporten en het ver voer van directieleden. In het kader van haar stage heeft Ingrid verschillende len hun ervaringen onderling uit. Natuurlijk wil ik graag we ten waarom ze juist bij de Rabobank stage loopt. Ze had het adres van school, maar ze is zelf achter de stage plaats aangegaan. Ze is ook op kennismakings gesprek geweest. De afde ling heeft elk jaar twee sta giaires van de studierichting die Ingrid volgt. Het eerste halfjaar komt er iemand uit de school in Deventer, het tweede halfjaar komt er ie mand van dezelfde oplei ding uit Wageningen. Joost Jorna doet de vierjari ge opleiding HTS-electro- techniek in Utrecht. Hij loopt een stage van 3Vi maand bij het computercen trum in Zeist, op de afdeling produktie en communicatie. Zijn opdracht, waar hij sa men met een MTS-er aan werkt, werd hem kant en klaar aangeleverd. Hij is erg vrij in het uitvoeren van zijn stage. Zijn opdracht is om oude computerapparatuur, waar men niet meer mee werkt, demonstratiegereed te maken. Hij haalt bijvoor beeld een bepaald onder deel uit een computer en laat de werking daarvan zien. Dit wordt gebruikt bij rondleidingen in het compu tercentrum. Als hij zijn op dracht niet afkrijgt binnen de gegeven periode gaat de volgende stagiair er mee door. Zijn begeleider is de heer K. van Ginkel van de afdeling Procestechniek. Als Joost vragen heeft kan hij altijd bij de heer van Ginkel terecht, verder werkt hij vrij zelfstandig. Hij loopt dus niet mee op de afdeling. De begeleiding vanuit school was nog niet optimaal. Na drie weken wist hij nog niet wie zijn mentor was. Hij heeft geen terugkomdag op school. Hij moet elke maand een verslag schrijven en dat zal door zijn mentor beoor deeld worden. Joost is op een andere manier aan zijn stage-adres gekomen dan Ingrid. Het stage-gebeuren is vrijwel geheel in handen van de school. Er is een lijst met bedrijven die een stagi air willen en kunnen plaat sen. Je mocht voorkeur voor drie bedrijven opgeven. De school kijkt dan op de 4

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1986 | | pagina 4