Joost: Electrotechniek
Opmerkelijk is dat binnen
Rabobank Nederland het di
rectoraat Verzorging en Be
heer Gebouwen (Utrecht en
Eindhoven samen) goed is
voor 25 stages per jaar. Dit
is de hoogste score van alle
directoraten. Deze stages
liggen op het vlak van
restauratieve diensten, alge
mene dienst en technische
diensten. Ze variëren van
MTS, HTS tot Middelbare en
Hogere Hotelscholen en
scholen voor Toegepaste
Huishoudwetenschappen.
Contacten bedrijfsleven
onderwijs
Als de Rabobank studenten
een stageplaats biedt, komt
er contact tot stand tussen
het onderwijs (de school
van de student) en het be
drijfsleven (in ons geval de
Rabobankorganisatie).
Naast de stage-inspannin-
gen zijn er in de contacten
bedrijfsleven-onderwijs nog
een groot aantal andere ac
tiviteiten. Deze variëren van
gewone excursies tot HBO-
docenten-conferenties. Van
het meedoen aan project-
weken voor MEAO's en
HEAO's tot het geven van
informatie aan decanen van
VWO, LBO en MBO.
De praktijk...
In de theorie is alles leuk en
aardig, maar de (harde) wer
kelijkheid krijgen we toch
pas te horen als we met sta
giairs praten over hun werk
zaamheden. Maar eerst zal
ik mezelf even voorstellen:
Jolanda van Wijk. Ik volg de
opleiding HEAO-communi-
catie (voor public relations,
voorlichting en reclame) en
loop stage bij de redac
tiestaf van Rabobank Ne
derland in Utrecht. Daar
help ik mee aan de totstand
koming van verschillende
artikelen voor Raboband.
(Alles wat met JvW onder
tekend is, is van mij af
komstig.) Mijn stage duurt
van 1 september tot 15 ja
nuari. Aangezien er zoveel
stagiairs binnen Rabobank
Nederland bleken te zijn,
met zo'n diversiteit aan
opleidingen en stage-op-
drachten, leek het mij erg in
teressant om mijn 'col
lega's' eens te ondervragen.
Ingrid: Toegepaste Huis
houdwetenschappen
Ingrid Kleinsman is 20 jaar
en zit op de School voor
Toegepaste Huishoudwe
tenschappen in Deventer.
Dit is een vierjarige HBO
opleiding. Zij volgt de rich
ting Groothuishouding
Management. Ingrid wordt
opgeleid voor een leidingge
vende functie, bijvoorbeeld
in een schoonmaak- of cate
ringbedrijf. Ze loopt stage
bij de activiteit Verzorging
en Beheer Gebouwen (Alge
mene Dienst) bij Rabobank
Nederland in Utrecht. Deze
dienst zorgt onder andere
voor de inrichting van het
opdrachten. Ten eerste loopt
ze mee op de afdeling. Ver
dere werkzaamheden zijn
bijvoorbeeld het schoon-
maakprogramma aanpas
sen en het begeleiden bij in
gebruik nemen van nieuw
meubilair. De heer A. Mar-
tens is haar begeleider. Daar
is ze dik tevreden over. In
grid moet veel initiatief to
nen, maar als ze vragen
heeft kan ze elk moment bij
de heer Martens terecht.
Van de begeleiding vanuit
school had ze op het mo
ment van ons gesprek nog
niet veel gemerkt. Haar
stage-mentor zal haar bellen
in de vijfde week. Als de
stage ongeveer half om is
komt haar mentor op be
zoek. Ze heeft één terug-
komdag en aan het begin
moest ze een stageplan in
sturen. Op een terugkom-
dag komen alle stagiairs
terug naar school en wisse-
gebouw (meubilair en vloer
bedekking etc.); de centrale
reprokamer; het schoon-
maakgebeuren en ze zijn
verantwoordeljk voor waar
detransporten en het ver
voer van directieleden. In
het kader van haar stage
heeft Ingrid verschillende
len hun ervaringen onderling
uit.
Natuurlijk wil ik graag we
ten waarom ze juist bij de
Rabobank stage loopt. Ze
had het adres van school,
maar ze is zelf achter de
stage plaats aangegaan. Ze
is ook op kennismakings
gesprek geweest. De afde
ling heeft elk jaar twee sta
giaires van de studierichting
die Ingrid volgt. Het eerste
halfjaar komt er iemand uit
de school in Deventer, het
tweede halfjaar komt er ie
mand van dezelfde oplei
ding uit Wageningen.
Joost Jorna doet de vierjari
ge opleiding HTS-electro-
techniek in Utrecht. Hij
loopt een stage van 3Vi
maand bij het computercen
trum in Zeist, op de afdeling
produktie en communicatie.
Zijn opdracht, waar hij sa
men met een MTS-er aan
werkt, werd hem kant en
klaar aangeleverd. Hij is erg
vrij in het uitvoeren van zijn
stage. Zijn opdracht is om
oude computerapparatuur,
waar men niet meer mee
werkt, demonstratiegereed
te maken. Hij haalt bijvoor
beeld een bepaald onder
deel uit een computer en
laat de werking daarvan
zien. Dit wordt gebruikt bij
rondleidingen in het compu
tercentrum. Als hij zijn op
dracht niet afkrijgt binnen
de gegeven periode gaat de
volgende stagiair er mee
door. Zijn begeleider is de
heer K. van Ginkel van de
afdeling Procestechniek. Als
Joost vragen heeft kan hij
altijd bij de heer van Ginkel
terecht, verder werkt hij vrij
zelfstandig. Hij loopt dus
niet mee op de afdeling. De
begeleiding vanuit school
was nog niet optimaal. Na
drie weken wist hij nog niet
wie zijn mentor was. Hij
heeft geen terugkomdag op
school. Hij moet elke maand
een verslag schrijven en dat
zal door zijn mentor beoor
deeld worden. Joost is op
een andere manier aan zijn
stage-adres gekomen dan
Ingrid. Het stage-gebeuren
is vrijwel geheel in handen
van de school. Er is een lijst
met bedrijven die een stagi
air willen en kunnen plaat
sen. Je mocht voorkeur
voor drie bedrijven opgeven.
De school kijkt dan op de
4