De depositohandel voor een bepaalde periode, uitgedrukt in punten (cen ten). Met de handel in deposito's bedoelt men de handel van deposito's luidend in vreem de valuta. Dit kan van alles omvatten. Het zijn bijvoor beeld tegoeden of tekorten van relaties van Rabobank Nederland, relaties van aan gesloten banken en corres pondent-banken op reke ning-courant basis. Hierop vergoedt of belast Rabo bank Nederland rente. Dat betekent dat Rabobank Nederland de markt ingaat om deze vreemde valutabe dragen te herbelegggen. Er zijn verschillende mogelijk heden om dat te doen. Je kunt het uitzetten of opne men op call basis, dat wil zeggen direct opvraagbaar. Maar je kunt het ook voor een week, twee weken, een maand of langer plaatsen. Dat is allemaal afhankelijk van de marktomstandighe den, de behoeften van Rabobank Nederland aan vreemde valuta en van de rentepercentages op de geldmarkt. De tegoeden of tekorten ko men voort uit bijvoorbeeld in- en uitgaande betalingen. Andere mogelijkheden voor het ontstaan van tegoeden of tekorten zijn: aan- en ver kopen van vreemde valuta op contante of termijnbasis, koersverwachtingen etc. Ook maakt men gebruik van hogere of lagere renteper centages die bepaalde valu ta's geven. Hierbij houdt men natuurlijk steeds reke ning met de toekomstver wachtingen. Een voorbeeld is hier wel op zijn plaats. Een relatie van een aangesloten bank heeft nog guldens beschikbaar en wil deze guldens herbeleg- gen in de valutamarkt om bijvoorbeeld rentewinst te behalen. De cliënt benadert zijn aangesloten bank en de plaatselijke bank neemt contact op met wisselarbi trage van Rabobank Neder land. Deze afdeling sluit een contante affaire af met de aangesloten bank. Dit houdt in dat wisselarbitrage vreemde valuta tegen de te beleggen guldens verkoopt. Tegelijkertijd neemt men daar het vreemde valutabe drag, van de relatie weer a deposito in, tegen een voor af bepaalde looptijd en ren tepercentage. Dit percenta ge ligt meestal hoger dan de rente van de gulden, want de gulden is een van de meest sterke valuta's. Het betekent echter wel dat de relatie een koersriscio aan gegaan is, want het is best mogelijk dat aan het einde van de looptijd van het de posito de koers lager is dan bij het begin. Dan lijdt de cliënt een verlies. Al met al is dit een interes sant onderdeel van het valu- tabedrijf met een uitstaand depositoboek van vele mil jarden. De hulpmiddelen Het reilen en zeilen van deze ingewikkelde afdeling hangt in grote mate af van ver schillende hulpmiddelen. Zonder geavanceerde appa ratuur zou alles niet zo snel afgewikkeld kunnen wor den. Een tafel in de dealing-room is dan ook volgestapeld met beeldschermen, toetsenbor den en telefoonlijnen. Alle handelaren hebben drie beeldschermen en 75 tele foonlijnen waarmee zij di rect aangesloten banken, relaties en buitenlandse banken kunnen bereiken. Bovendien hebben zij direct contact met verschillende binnen- en buitenlandse ma kelaars. Makelaars zijn men sen die bemiddelen bij koersvormingen tussen ban ken en daar courtage (provi sie) voor ontvangen. De Rabobank kan bij deze ma kelaars rechtstreeks de koersen opvragen en voor stellen in de markt brengen. Hun stemmen galmen regel matig uit een luidspreker die ook op de tafel staat. Daarnaast maakt men ook nog gebruik van een inter com, want als iedereen door elkaar zou schreeuwen wordt het een rommeltje. Waar zijn die drie beeld schermen voor nodig? Het linker beeldscherm brengt informatie via het Reuter- systeem over. Veel banken in de wereld, zoals ook Rabobank Nederland, heb ben in dit systeem een ei gen bladzijde waarop zij hun 'koopwaar etaleren'. Je kunt een bepaalde bladzijde oproepen en aflezen. Dit scherm brengt financieel, politiek en economisch nieuws én koersinformatie. Dat geldt eigenlijk ook voor het middelste scherm. Al leen is dit ooit opgezet door het Amerikaanse persbu reau AP (Associated Press). Dit scherm is dus meer ge richt op de belangrijke Ame rikaanse markt. Met behulp van de informatie die af komstig is van deze scher men (en natuurlijk ook door andere media goed in de ga ten te houden) krijgt men een goed beeld van de ge beurtenissen in de wereld. Daarop kan men meningen baseren en verwachtingen uitspreken over het al dan niet stijgen van de koersen. Het rechter scherm geeft koersen weer voor intern gebruik. Ook dient dit scherm voor het omrekenen van koersen. De drie schermen zijn nodig om koersinformatie te ver zamelen en om van daaruit met de relaties en banken te kunnen handelen. De wis selarbitrage draagt ook bij tot adequate informatie in het MIRA-systeem. Men geeft koersen en rentes met daarbij een toekomstver wachting. Op bijgaande foto's is te zien hoe een tafel op de wisselarbitrage eruit ziet. Welke eisen? Het is logisch dat niet ieder een geschikt is voor dit soort werk. Er worden hoge eisen aan de mensen gesteld. Natuurlijk moeten ze de moderne talen spre ken. Maar dat is nog niet het belangrijkste. De mede werkers moeten extrovert en secuur zijn, ze moeten niet bang zijn om snel beslissingen te nemen. En ze moeten commercieel denken. Daarnaast moeten ze beseffen dat ze een grote verantwoordelijkheid heb ben ten opzichte van de bank en haar relaties. Een speciale opleiding is er niet voor dit werk. De men 14

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1986 | | pagina 14