De wet op de
loonbelasting
onze coöperatieve organisa
tie. Naar buiten toe is ons
pensioenfonds op grond
van de wet te beschouwen
als een ondernemingspen
sioenfonds. Binnen de orga
nisatie functioneert ons
fonds als een bedrijfspen
sioenfonds, dat wordt be
stuurd door werkgevers en
werknemers uit onze hele
organisatie.
De bedoeling achter het
voorschrift een bedrijfs-,
dan wel een onderne
mingspensioenfonds op te
richten is te komen tot een
afzonderlijke organisatie
waarin alle pensioenpre
mies, los van enige directe
zeggenschap van de werk
gever worden beheerd. Het
enige doel is met deze pre
mies en de opbrengsten
hiervan te zijner tijd pen
sioenen te kunnen uitkeren.
Een ander element dat ka
rakteristiek is voor de PSW,
is de bescherming van de
rechten van de deelnemer,
die voor zijn pensionering
met ontslag gaat en derhal
ve een slaper wordt.
Voor de inwerkingtreding
van de PSW ontving een ex-
werknemer geen of een
veel lager pensioen. Dit hing
samen met de opvattingen
over pensioen: het was
geen recht, maar een gunst.
Iemand die voor zijn pensio
nering de onderneming ver
liet, werd als een deserteur
beschouwd, die derhalve de
pensioengunst niet meer
verdiende. De PSW bracht
hier verandering in. Pen
sioen is thans een recht dat
in een aantal jaren wordt
opgebouwd. Wanneer ie
mand voortijdig met ontslag
gaat, krijgt hij zijn opge
bouwde rechten als een uit
gesteld recht op pensioen
mee.
Omdat de PSW de bedoe
ling heeft eenmaal toege
zegde pensioenen zeker te
stellen, is het begrijpelijk
dat er een overheidsorgaan
is dat toezicht houdt op alle
pensioenfondsen. Dit or
gaan is de Verzekeringska
mer. Jaarlijks beoordeelt de
Kamer aan de hand van een
verplichte rapportage van
de jaarcijfers of ieder Pen
sioenfonds wel over vol
doende middelen beschikt
om aan zijn verplichtingen
te voldoen.
Een voorschrift tenslotte
dat in dezelfde lijn ligt, het
zeker stellen van de pen
sioenaanspraken, is de be
paling dat een pensioen
fonds slechts een beperkt
gedeelte van zijn vermogen
mag beleggen in de eigen
onderneming. Uiteraard om
te voorkomen dat via deze
belegging de aanspraken op
pensioen toch nog afhanke
lijk worden van de resulta
ten van het bedrijf dat de
pensioentoezegging heeft
gedaan.
Hierboven hebben we ge
zien dat de PSW geen defi
nitie van pensioen geeft. Dit
is geregeld in de wet op de
loonbelasting. Dit lijkt op
het eerste gezicht een erg
onlogische plaats, maar
schijn bedriegt zoals we zul
len zien. De pensioentoe
zegging van de werkgever
moet gezien worden als een
van de inkomsten uit
dienstbetrekking en zou
daarom maandelijks moeten
leiden tot een fiscale bijtel
ling bij het loon (op dezelfde
wijze als dit gebeurde met
het rente voordeel bij de
personeelshypotheek). Dit
zou betekenen dat op grond
van ons fiscale stelsel de
uitkeringen na pensionering
onbelast zijn, één keer be
lasting betalen is immers
genoeg.
De wetgever die het doen
van pensioentoezeggingen
heeft willen stimuleren,
heeft het bovenstaande
omgedraaid. In artikel 11
van de wet is bepaald dat
pensioenaanspraken op
grond van regelingen die
aan bepaalde voorwaarden
voldoen, zijn vrijgesteld van
loonbelasting. Logisch ge
volg hiervan is dat na pen
sionering de uitkeringen be
last worden.
Hierdoor werd de wetgever
tevens gedwongen te defi
niëren wat onder een pen
sioenregeling moet worden
verstaan. Hoewel de taal
wat ambtelijk is volgen hier
onder de drie elementen,
waaruit deze definitie be
staat.
- Er moet sprake zijn van
een regeling;
- de regeling moet uitslui
tend of nagenoeg uitslui
tend ten doel hebben de
verzorging van werkne
mers en gewezen werk
nemers bij invaliditeit en
ouderdom en de verzor
ging van hun echtgeno
ten en minderjarige kin
deren en pleegkinderen;
- de regeling moet gericht
zijn op verwezelijking van
dat doel door middel van
pensioen dat niet uitgaat
boven hetgeen naar
maatschappelijke opvat
tingen, mede in verband
met diensttijd en genoten
beloning, redelijk moet
worden geacht.
Als u deze volzinnen goed
heeft geproefd, ook al zijn
ze slecht verteerbaar, ziet u
dat de wetgever er vanuit is
gegaan dat pensioen be
doeld is als middel om de
oude of zieke ex-werknemer
en zijn familie te verzorgen.
De hoogte van het pensioen
is afhankelijk van het salaris
en de diensttijd van de
werknemers bij een onder
neming, maar ook van de
maatschappelijke opvattin
gen. Hiermee wordt bedoeld
dat niet iedere hoogte van
pensioen acceptabel is. In
zijn algemeenheid geldt een
maximum van 70% van het
laatstgenoten inkomen, te
bereiken bij 40 dienstjaren,
waarin de AOW dan is be
grepen. Wanneer een pen
sioenregeling belangrijk ho
ger uitkomt dan bovenge
noemde 70% bij 40 dienst
jaren, wordt zij als boven
matig beschouwd. In het
uiterste geval betekent dit
dat de vrijstelling van loon
belasting niet meer geldt.
De minister van financiën,
de bewaker van de wet op
de loonbelasting, heeft wel
de bevoegdheid om in bij
zondere gevallen pensioen
regelingen, die niet geheel
aan de definitie voldoen,
aan te wijzen als een toege
laten pensioenregeling. Dit
is de laatste tijd bijvoorbeeld
gebeurd in een aantal rege
lingen, die ook pensioen
toekennen aan partners van
werknemers in andere sa
menlevingsvormen dan het
huwelijk. In de definitie zal u
namelijk zijn opgevallen dat
er uitsluitend wordt gespro
ken over 'echtgenoten'. In
het artikel waarin onze pen
sioenregeling zal worden
besproken, komen wij nog
uitgebreid op de fiscale
aspecten van onze regeling
terug.
Tot slot nog een kleine
terugblik
De bedoeling van dit artikel
was om u in vogelvlucht te
schetsen hoe de pensioen
voorzieningen zijn ontstaan,
welke rol de overheid hierin
gespeeld heeft en welke
randvoorwaarden er bij het
toekennen van pensioen
gelden. We hebben dan ook
gezien dat de overheid aan
iedere bewoner van Neder
land van 65 jaar en ouder
AOW aanbiedt en dat het
bedrijfsleven in veel gevallen
hier bovenop aan zijn werk
nemers nog eens een aan
vullende voorziening geeft.
Deze laatste pensioenvoor
ziening moet passen binnen
de regels van de Pensioen
en Spaarfondsen-wet en
voldoen aan de definitie van
pensioen in de wet op de
loonbelasting.
In het volgende nummer
zullen wij de verschillende
pensioensystemen, die in
Nederland worden gehan
teerd behandelen.
Wij hopen dat u deze eerste
excursie door Pensioenland
plezierig heeft gevonden.
Wout Beekman,
Pensioenfonds
Harry Janssen,
Arbeidszaken
8