I
Studie bank- en verzekeringswezen binnen HEAO
Dit studiejaar, 1986-1987, wordt bij de
economisch-juridische afdeling van de
HEAO in Eindhoven gestart met een spe
cialisatie bank- en verzekeringswezen.
Het gaat om een experiment, waarin on
derwijs en bedrijfsleven intensief samen
werken bij de opzet en uitvoering van drie
programma-onderdelen: bankleer, verze-
keringsleer en bedrijfskunde gericht op
de dienstverlenende sector.
Vanuit Rabobank Nederland
en Interpolis wordt directe
ondersteuning geboden bij
het ontwikkelen van pro
gramma's en het geven van
onderwijs. Dit voorbeeld zal
- zo is het plan - in de ko
mende jaren door HEAO's
elders worden nagevolgd,
waarbij men ondersteund
zal worden door andere
banken en verzekerings
maatschappijen. Het gaat
dus niet om een specifiek
regionaal Rabobankproject.
Het is een stap op weg naar
een betere afstemming tus
sen onderwijs en bedrijfs
leven.
Aansluiting onderwijs en
bedrijfsleven
Het is al weer enkele jaren
geleden dat de commissie
Wagner constateerde dat er
dringend iets moest worden
gedaan aan de kloof tussen
onderwijs en bedrijfsleven.
Veel Nederlanders volgen al
gemeen voortgezet onder
wijs als laatste voorberei
ding voor de overstap naar
een beroepsloopbaan. Voor
een deel is dat een mentali
teitskwestie, omdat het be
roepsonderwijs in ons land
in de ogen van velen een la
gere status heeft. Ander
zijds sluit het basisniveau
van het beroepsonderwijs in
het algemeen slecht aan bij
de vraag van het bedrijfsle
ven. Sinds het tweede rap
port van de Commissie
Wagner in 1983, is veel
gesproken over de slechte
aansluiting van de kennis
die schoolverlaters uit het
beroepsonderwijs hebben
met de kennis die door ar
beidsorganisaties wordt ge
wenst. Deze tekortkomin
gen doen de vraag naar be
roepsopleidingen toene
men. Hoe groter de hiaten
zijn, hoe meer bedrijven zul
len investeren in opleidings
activiteiten.
Het feit dat in ons land - in
verhouding tot andere EEG-
landen nogal veel werk
nemers een aanvullende
opleiding volgen, kan niet
helemaal worden verklaard
vanuit de studiezin van ons
volk.
Vaak konden de interne be
drijfsopleidingen hun werk
niet aan. Zo ontstond er een
gigantische markt voor par
ticuliere opleidingsinstitu
ten, die op commerciële ba
sis opleidingen voor bedrij
ven verzorgen.
Het Ministerie van Onder
wijs en Wetenschappen
heeft de beroepseducatie
van volwassenen tot een
van de speerpunten van het
beleid gemaakt. In deze tijd,
waarin beroepskwalificaties
snel veranderen, zal nie
mand meer in één keer voor
de rest van zijn leven een
beroep leren. Echter, een
systeem van volwassenedu
catie mag nooit de plaats in
nemen van de oorspronkelij
ke basisopleidingen.
Beroepsonderwijs en
bankbedrijf
Voor wat het bankbedrijf
betreft, kunnen we spreken
van specifieke problemen bij
de aansluiting beroeps
onderwijs en bedrijfsleven,
die anders liggen dan bij
voorbeeld in de agrarische
of de technische sector. Het
beroepsonderwijs in de
economisch-administratieve
sector bestond tot voor kort
in het geheel niet. Pas in
1968 werd hiermee, in het
kader van de Mamoetwet,
gestart. De eerste afgestu
deerden stammen dus pas
uit de eerste helft van de ze
ventiger jaren. Naast deze
succesvolle opleidingen
bleek meer gerichte kennis
voor beroepen binnen het
bankbedrijf toch noodzake
lijk. Een groot aantal werk
nemers in het bankwezen
volgt in de eerste jaren van
hun beroep een cursus (of
meerdere) bij het Neder
lands Instituut voor het
Bank- en Effectenbedrijf
(NIBE). Jaarlijks staan mo
menteel zo'n 18.000 cur
sisten bij het NIBE inge
schreven.
Medewerkers
voor de klas
De totale opzet van het
experiment met HEAO
bank- en verzekeringswezen
wordt door de banken
meestal aangeduid als 'het
HEAO-project'. Ter voorbe
reiding werden drie werk
groepen gevormd:
- de werkgroep bankleer,
waarin zitting hebben de
heer J. Booms van het di
rectoraat particulieren en
de heren M. Franke en G.
Muffels, allen van Rabo
bank Nederland;
- de werkgroep verzeke-
ringsleer, bemand door
de heer J. Jooren, hoofd
afdeling commerciële op
leidingen bij Interpolis en
zijn medewerker de heer
F. Seelen;
- de werkgroep bedrijfs
kunde, geleid door ir. E.
van Dam van het directo
raat bedrijfsvoering aan
gesloten banken en coör
dinatie regio's van Rabo
bank Nederland, bij
gestaan door medewer
kers van zijn directoraat.
Het unieke van dit HEAO-
project is, dat mensen van
uit het bedrijfsleven het
lesprogramma helpen con
10