Kwaliteitszorg binnen het directoraat Effecten Li K Wat zijn kwaliteitsteams Er zijn de afgelopen jaren nogal wat arti kelen verschenen over succesvolle on dernemingen. Interessant is, dat als maatstaf voor succes niet alleen de fi nancieel kwantitatieve kant bekeken is, maar met name ook de kwalitatieve kant van de organisatie. Het is dan ook geen wonder dat er veel aandacht is ontstaan voor kwaliteit. In vrijwel elk tijdschrift staan artikelen over Japans manage ment, kwaliteitskringen. Mens en Arbeid Nieuwe Stijl, quality control etc. Het leveren van kwaliteit in de ruimste zin is zonder meer een kenmerk van een goed bedrijf. Kwaliteit is een thema van deze tijd en zal zich ontwikkelen tot een van de belangrijkste concur rentiemiddelen op de markt van produkten en diensten. Binnen het directoraat Ef fecten van Rabobank Ne derland wordt sinds ander half jaar operationeel met kwaliteitsteams (de Rabo- banknaam voor kwaliteits kringen) gewerkt. De kern gedachte van kwaliteits teams is dat een groep me dewerkers, onder leiding van een teamvoorzitter, op vrijwillige basis regelmatig bijeenkomt om werkproble men te analyseren, te kwan tificeren en een oplossing te vinden, die ter goedkeuring aan het lijnmanagement wordt voorgelegd. De idee erachter is dat het 'gewoon' moet worden om aan kwaliteit te werken. Mentoren zorgen ervoor dat kwaliteitsteamleden opge leid worden. Daarnaast be geleiden ze bij de keuzes van problemen en de toe passing van de kwa teitsteamtechnieken. Een Stuurgroep Kwaliteits zorg coördineert en geeft richting aan het werken aan kwaliteitsverbetering in het algemeen en het werken met kwaliteitsteams in het bijzonder. Bij de aanpak van proble men wordt een aantal fasen doorlopen: - eerst moeten de proble men worden opgespoord en op een rij gezet; - vervolgens bepaalt het kwaliteitsteam zelf aan welk probleem ze het eerst wil gaan werken; - d.m.v. het verzamelen van gegevens, het ma ken van o.a. grafieken en een oorzaak/gevolg ana lyse wordt het probleem gekwantificeerd en gea nalyseerd; - hierna gaat het team werken aan een oplos sing voor het probleem en deze oplossing tes ten; - na een goede voorberei ding presenteert het team de voorgestelde oplossing aan de leiding, die daarover dan een beslissing neemt, waar na de oplossing kan wor den ingevoerd. Waar komen kwaliteits teams vandaan? De kwaliteitsteams komen uit Japan, waar ze in de zestiger jaren werden 'uit gevonden' door dr. Kaoru Is- hikawa. Deze chemicus en werktuigbouwkundige had zich in hoge mate verdiept in de ideeën van de Ameri kaanse statisticus dr. W. E. Deming die sedert de jaren vijftig op steeds groter wor dende schaal in Japan wer den toegepast. Die ideeën hadden betrekking op het toepassen van statistische methodieken voor de be heersing van kwaliteit bij de industriële produktie. Aan de ideeën van Deming voegde Ishikawa de 'Quality Control Circles' (kwali teitsteams) toe. Hiermee werd de kwaliteitsbeheer sing in de Japanse industrie vervolmaakt, wat mede de grondslag legde voor het grote succes van de Japan se industrie van de naoor logse jaren. Het duurde tot het einde van de jaren zeventig voor dat het tot Amerika door drong waar de oorzaak van het Japanse succes in gele gen was. Het was niet (al leen) het lage loon of de 'Oosterse' mentaliteit, maar vooral de zo ver doorgevoer de kwaliteitsbeheersing. De consument keek, zo bleek, naar prijs en constante kwa liteit. Dit leidde tot de herontdek king in de Verenigde Staten van de ideeën van Deming. Zijn inmiddels verfijnde kwaliteitsbeheersingstech- nieken en de toepassing van de kwaliteitsteams werden als eerste door het Ameri kaanse bedrijf Nashua Cor poration binnen gehaald. Dit bedrijf behaalde met be hulp van Deming zulke in drukwekkende resultaten, dat dit een sneeuwbaleffect binnen de Amerikaanse in dustrie tot gevolg had. De sneeuwbal rolde vervol gens Europa en dus ook Ne derland binnen. In ons land vond de eerste toepassing van de Deming-filosofie en kwaliteitsteams plaats in 1980 en sindsdien vindt de ze werkwijze steeds meer navolging. Kwaliteitsteams functioneren bij Hoogovens, Philips, Daf-trucks, Stork, Scania en vele andere be drijven, waaronder dus ook onze bank. Opmerkelijk is dat Rabobank Nederland een van de eerste dienstver lenende bedrijven is die met kwaliteitsteams werkt. Met behulp van een extern adviseur is in het voorjaar van 1984 begonnen met het ontwikkelen van de beno digde trainingen, lesmateri alen en oriëntaties bij ande re bedrijven. Het bleek dat de aanpak binnen de dienst- Lees verder op pagina 10 5

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1986 | | pagina 5