De verkiezingen van de CAAR
Bij het verschijnen van dit
nummer van Raboband zijn
de medewerkers van de
aangesloten banken inmid
dels via twee circulaires
geïnformeerd over de op
handen zijnde verkiezingen
voor de CAAR en de Regio
commissies.
Per 31 december a.s. eindigt
de eerste zittingsperiode
van de CAAR, die op 1 janu
ari 1984 met haar werk
zaamheden is begonnen. In
die periode heeft de CAAR
aangetoond een goed func
tionerend medezeggen
schapsorgaan te zijn, dat bij
uitstek past binnen de bij
zondere structuur van de
Rabobankorganisatie. In vrij
korte tijd hebben de leden
van de CAAR en van de Re
giocommissies samen met
de in de organisatie functio
nerende ondernemingsra
den vorm weten te geven
aan de medezeggenschap in
de Rabobankorganisatie.
Juist omdat dit de eerste
zittingsperiode was, mag dit
een bevredigende prestatie
worden genoemd en kan
bovendien daaruit de con
clusie worden getrokken dat
het in 1983 uitgebrachte
advies van de Commissie
Arbeidsverhoudingen om
tot een eigen medezeggen
schapsorgaan in de Rabo
bankorganisatie te komen
juist is geweest.
Met een bevredigend pres
tatieniveau in de eerste zit
tingsperiode zijn we er ech
ter nog niet. Juist in de
tweede zittingsperiode, die
nu voor de deur staat, zullen
de Regiocommissies en de
CAAR moeten proberen ver
der te groeien in de uitoefe
ning van hun taken. Daar
mee is ook het belang aan
gegeven van een evenwich
tige samenstelling van de
Regiocommissies, die direct
de medewerkers van de
aangesloten banken per re
gio vertegenwoordigen en
die een belangrijke rol ver
vullen in de voorbereiding
van de behandeling van
stukken door de CAAR. Bo
vendien dienen deze com
missies ook de zich regio
naal voordoende zaken te
bespreken en deze zonodig
door te leiden naar het
werknemersberaad van de
CAAR.
Volgens de bepalingen van
het reglement treedt de
CAAR in zijn geheel af. Het
zelfde geldt voor de Re
giocommissies. Natuurlijk
moet enerzijds worden ge
probeerd om de continuïteit
in de werkzaamheden van
de CAAR te garanderen
door een aantal zittende le
den opnieuw te benoemen.
Maar ook het doorvloeien
van vers bloed in de me-
dezeggenschapsaderen is
wenselijk.
Daarom is ruime aandacht
voor de aanstaande verkie
zingen voor de leden van de
Regiocommissies heel be
langrijk. Iedere medewerker
zou bij zich zelf dienen na te
gaan in hoeverre hij of zij
een bijdrage zou kunnen en
willen leveren aan de
totstandkoming van het so
ciale beleid in de Rabobank
organisatie.
Na de eerste informatie, die
de medewerkers in de orga
nisatie begin augustus heb
ben ontvangen over de ver
kiezingen, is eind augustus
een circulaire verzonden,
waarbij de mogelijkheid
werd geboden om kandida
ten te stellen voor het lid
maatschap van de Regio
commissies. 30 september
1986 sluit de kandidaatstel
lingstermijn. Alle medewer
kers, die vanaf de verkie
zingsdatum gerekend - 22
oktober 1986 - ten minste
een jaar in dienst zijn bij de
3e CAAR in vergadering bijeen
Rabobankorganisatie, zijn
gerechtigd zich verkiesbaar
te stellen. Dat betekent dat
dus niet de lengte van het
dienstverband bij de huidige
Rabobank maatgevend is,
doch de tijd die men al bin
nen de Rabobankorganisa
tie werkzaam is.
Medio oktober zullen de
stembiljetten aan de kiesge
rechtigden worden ver
stuurd. Volledigheidshalve
zij hierbij opgemerkt dat,
wanneer het straks op
stemmen aankomt, alle me
dewerkers stemgerechtigd
zijn die ten minste een half
jaar in dienst zijn. Het kan
voorkomen dat in een be
paalde kiesgroep niet meer
kandidaten zullen worden
gesteld dan er plaatsen zijn
in de Regiocommissie. In
dat geval is dus geen verkie
zing nodig. De medewerkers
van de banken in de betrok
ken kiesgroepen zullen
daarover worden geïn
formeerd.
Bij de verkiezing voor het
lidmaatschap van de Regio
commissies in 1983 deed
zich het probleem voor dat
een aantal banken volgens
de Wet op de Onderne
mingsraden (WOR) onder-
nemingsraadplichtig was,
doch om uiteenlopende re
denen nog geen onderne
mingsraad kende. Volgens
de letter van het reglement
konden medewerkers van
deze banken toen niet stem
men. Zij behoorden immers
tot de kiesgroep OR-
plichtige banken, zodat kan
didaten moesten voortko
men uit de ondernemings
raad. Via een bepaalde her
leidingssleutel werden de
medewerkers van deze ban
ken door de Verkiezings
commissie toch in staat
gesteld om hun stem uit te
brengen. Naar aanleiding
hiervan is het reglement van
de CAAR op dat punt inmid
dels herzien. In desbetref-
3