Grenzen verleggen in de Ardennen m Midden in de Ardennen. Beboste heuvels, langs de rivier tjes groene oevers. Een landschap dat stilte en rust uit ademt, maar ook inspireert om ontdekt te worden. Een groep mensen zoekt zich een weg door een smal dal. Het riviertje is een gids, maar ook een hindernis. Soms vertakt het zich en moet men oversteken. Een dunne boomstam is de brug. De eersten gaan er vlot overheen, anderen aarze len en moeten geholpen worden. De leider ziet erop toe dat de groep bij elkaar blijft. Uren lang ploetert men voort. De bepakking lijkt steeds zwaarder. De energie en het tempo nemen af. Het eindpunt is nog steeds niet in zicht. Moe heid en dorst nemen toe. De zon brandt onbarmhartig. Wie zijn deze mensen en wat beweegt hen dit te doen? Het zal u verbazen dat het mensen van de Rabobank zijn. Elf directeuren van plaatselijke banken en twee opleidingsmedewerkers. Het zal u ook verbazen dat ze er vrijwillig zijn en er be wust voor hebben gekozen om deze activiteit te onder nemen. Avonturiers zult u denken, die elkaar toevallig gevonden hebben. Het zalu wellicht nog meer verbazen dat het niets met een hobby te maken heeft, maar dat deze mensen een cursus volgen. Deze lange en zwa re voettocht is een onder deel van het cursuspro gramma. Een bijzondere cursus, dat wel. Een cursus waarbij mensen aan den lij ve ondervinden wat het be tekent samen een moeilijke opdracht te vervullen, tegen belemmeringen aan te lopen en weerstanden te overwin nen, nieuwe mogelijkheden te zoeken en te proberen. Grensverleggend bezig zijn dus. Nu zijn er meer cursus sen waarin daaraan gewerkt wordt, maar het bijzondere van deze cursus is dat de werkelijkheid niet nage bootst wordt met behulp van oefeningen, maar dat de situatie de werkelijkheid is. 'Wat doe ik hier eigenlijk; geef ik op of ga ik door; luister ik naar de ander of volg ik mijn eigen zin; zie ik het alleen nog zitten of zien de anderen dat ook?' Het heeft geregend en de ri vier de Ourthe kolkt en schuimt. De kajaks zijn een speelbal van het water, ze slaan om en lopen tegen de oever. De mensen in de ka jaks worstelen tegen het water en tegen zichzelf. Rotsen in het water worden ternauwernood ontweken. Ze zijn volkomen op zichzelf aangewezen. Niemand kan hen helpen. Vluchten kan niet meer. Men moet vech ten om de kajak overeind te houden. Moeizaam ontdekt men hoe met de peddel om te gaan. Nog moeilijker is het om met z'n tweeën de boot te besturen. Men voelt de afhankelijkheid van de ander, de bittere noodzaak om een team te vormen, om tot samenwerking te ko men, wil men kunnen over leven. Maar men voelt ook de voldoening van langzaam maar zeker het water de baas worden. En van het plezier dat men daaraan be leeft. Drie uur later wordt er aangelegd. Men is moe, maar vooral ook trots op de ze prestatie. Samenwerking en doorzettingsvermogen zijn levende begrippen ge worden. In de nabespreking komen de gevoelens los. De angst om in het kolkende water te vallen en ondanks deze angst toch door te moeten gaan, het gevoel van over geleverd te zijn aan de rivier en alle zekerheid die men doorgaans opbouwt verlo ren te hebben. De twijfel over het met een ander sa men kunnen werken, nu men het alleen niet aan kan. Maar bovenal het gevoel de moeilijkheden overwonnen te hebben, van meer zelf kennis en zelfvertrouwen. Hoe is men tot deze cursus gekomen? Een van de deelnemers, de heer A. van den Acker, di recteur van de Rabobank 10

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1986 | | pagina 10