•"/V eerste versie, die lees en be- oordeel ik op bruikbaarheid binnen het scala van artike len voor het hele nummer. Dat moet goed in evenwicht liggen. Als ik alle artikelen binnen heb en vind dat ze passen in de formule, gaat het hele pak in zoveelvoud naar de bank.' Het laat zich makkelijk ra den, dat artikelen in eerste instantie nooit door ieder een helemaal akkoord wor den gegeven. 'Zelden', rea geert de heer Van Gennip. 'Kan ook haast niet, zo technisch, zo ingewikkeld als de onderwerpen vaak zijn en vergeet niet, dat moeten wij voor de niet- weter, de lezer, tot smakelij ke kost omtoveren. Daar gaan heel wat rode pennen doorheen voordat wij klaar zijn, de lay-outman klaar is en de drukker het kan over nemen. Wéken!' De indruk wekkende correctievenen van Goede Raad nummer 3 want nummer 2 is voor de redactie al lang verleden tijd - zijn het onweerlegba re bewijs van inspannende arbeid. Elke uitgever of pro ducent van een magazine zal steeds, tot aan de eindstreep blijven streven naar perfectie. 'Geen fou ten, ook geen zetfouten, dat is fnuikend, vooral als je net met een blad begint. Het moet feilloos zijn en daar liggen sommige mensen wel eens van wakker, want de techniek blijft onze te genstrever. Ook bij het verspreiden kan er nog heel wat mis gaan.' Drie-komma-drie miljoen ex emplaren binnen een paar dagen overal in Nederland in de bus. Daar moet een gi gantische voorbereiding aan vooraf gaan. De maatrege len beginnen al op het mo ment dat de redactie het eerste artikel nog moet schrijven. Het gebeurt op een andere plek bij Rabo bank Nederland: Publici- teitsprodukties, afdeling Grafisch Management te kent voor de verspreid-klus. Drie dagen drukken Maar voor het zover is moet nog even worden gedrukt. Op verbazingwekkend grote 'koperdiepdrukpersen' gie ren gedurende drie dagen continu de 3,3 miljoen Goe de Raden over rollen, cilin ders, langs inktgevers, gelei ders en vouwers. De afwer- kers zorgen voor de nietjes en de kant en klare bundels. De oplage groeit uit tot een keurige berg stapeltjes met touwtjes eromheen, die per auto op weg gaan naar de verspreid-organisatie in Am sterdam. Duizenden ver- spreid(st)ers moeten hun portie thuis bezorgd krijgen om hun buurt in te kunnen gaan. Logisch dat juist in dit traject fouten snel kunnen worden gemaakt. Daarom ook een slim controle-net. Steekproefsgewijze wordt de verspreiding steeds na getrokken. Ook op klachten van aangesloten banken, mits direct gemeld, wordt onmiddellijk actie genomen en indien mogelijk wordt er nabezorgd. Goede Raad en Mijn Geld worden op verschillende manieren verspreid. Mijn Geld wordt via de CRAB- selectie-procedure per post rechtstreeks aan jongeren van 16 t/m 20 jaar thuis gestuurd. De oplage is ook veel kleiner, zo'n 700 000 exemplaren. Hoofdredac teur Van Gennip: 'Het is on ze opdracht ervoor te zor gen dat de jonge Nederlan der, op het moment dat hij of zij toe is aan een eigen Betaalrekening, in de gaten krijgt hoe geweldig belang rijk de Rabobank is in het moderne betalingsverkeer. Als het ons lukt vanuit het spaarwereldje waarin de jeugd verkeert, de weg te effenen naar een Betaalre kening bij de Rabobank, dan gaat de rest ook gemakkelij ker. Want we hebben na tuurlijk veel meer. Maar niet alles tegelijk. Daarop is de formule van Mijn Geld be rekend.' Motivatie De theepot van Van Gennip is weer leeg. Zijn enthousi asme voor de twee nieuwe Rabobank-bladen is er niet minder om. 'Het is niet al leen een kwestie van bladen maken', onderwijst hij, 'er moet behalve dat ze of huis- aan-huis worden verspreid of rechtstreeks worden toe gezonden, in de bank mee worden gewerkt. De men sen aan de balie moeten precies weten wat er in de nummers staat. Als een klant erover begint is dat be langrijk. Andersom is nog beter. Aan de hand van een artikel met de klant aan de balie of in de spreekkamer praten over hoe bijvoorbeeld de all-risk verzekering voor een auto met caravan met inhoud precies werkt. Zo'n blad kan voor een prachtige opening zorgen. En als het goed heeft gewerkt weet de klant er inmiddels ook al wat vanaf. Hij las immers Goede Raad of Mijn Geld. En wat te denken van de mogelijkheid om je identiteit als organisatie aan het grote publiek uit te leggen. Je hebt meer ruimte dan in een advertentie en je kunt het in kleur illustreren. Als je een eigen blad goed hanteert, heb je een prachtig marketing-instrument tot je beschikking. Ik hoop dat ik ze tot aan mijn pensioen mag blijven maken.' Dat gunnen we én de heer Van Gennip én Roto Smeets, maar zeker onze organisatie zelf, graag. 14

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1986 | | pagina 14