IX industrie, de bouw en de transportsector kiezen in meerdere mate voor de Ra bobank. Daarnaast blijkt ook dat de groothandel meer zaken is gaan doen met onze organisatie. Meer zaken bij de Rabobank De sterkere binding die de Rabobank met name met de grotere bedrijven (meer dan 10 werknemers) weet te creëren wordt ook be vestigd door de uitkomsten van een ander onderdeel uit het onderzoek, namelijk dat waarin de intensiteit van de relatie tussen cliënt en bank werd gemeten. In ver gelijking met de 'collega'- instellingen werd een goe de vooruitgang geboekt. Tevens leert het onderzoek dat relaties van de Rabo bank in het algemeen min der klachten hebben over de dienstverlening van hun bank, dan bij cliënten van andere banken het geval is. Deze grotere mate van te vredenheid blijkt eveneens uit een onderzoek van Bu reau Lagendijk waarbij on dernemers met 50 en meer werknemers werden onder vraagd over hun tevreden heid met het bankwezen. De resultaten van dit on derzoek werden gepubli ceerd in FEM (Financieel Economisch Magazine) van 13 juli 1985. Aangepaste dienstverlening De geschetste gang van za ken in de periode 1981 - 1985 kan vooral worden toegeschreven aan een be ter op de behoeften van de bedrijfsrelaties afgestemde dienstverlening. Een dienst verlening, waarbij efficiën- cy en effectiviteit van groot belang zijn. Concreet is er door de Rabobankorganisatie de af gelopen jaren veel gedaan aan zowel een uitbreiding als een versterking van de dienstverlening ten behoe ve van onze bedrijfsrela ties. In dat verband valt te noemen de uitbouw van de internationale dienstverle ning: de Quick Cheque Ser vice werd geïntroduceerd voor snelle overboeking van gelden van handels partners in West-Duitsland en de Verenigde Staten; kantoren werden geopend in wereldhandelscentra zo als Londen, Frankfurt en New York. Maar ook in het binnenland is het pakket van dienstverlening uitge breid en aangepast aan de tijd bijvoorbeeld op het ter rein van het betalingsver keer: betalingsopdrachten kunnen nu op diskette wor den aangeleverd. Ook is ons pakket met nieuwe diensten uitgebreid. Lea sing en factoring via onze dochteronderneming De Lage Landen zijn daar voor beelden van. Flet aanbie den van gunstig geprijsde financieringsvormen, waar van de voorwaarden zijn af gestemd op de specifieke omstandigheden van het bedrijf, blijft een sterke troef van onze organisatie. Flet kennen van de cliënt en zijn specifieke behoeften is daarvoor een eerste vereis te. Onze plaatselijk werkza me banken hebben daar hun kracht liggen. Hoewel de resultaten van de marktonderzoeken dus aanleiding geven tot tevre denheid betekent dit niet, dat er aan de dienstverle ning niets meer valt te ver beteren. Uiteraard blijven er knelpunten in de dienst verlening aan het bedrijfsle ven, al was het maar door de steeds veranderende wensen en behoeften van ondernemers. Onderzoek, zoals in dit arti kel beschreven, is voor de onze organisatie één van de middelen om de vinger aan de pols te houden en om aanpassingen in de dienst verlening aan te kunnen brengen als dat nodig blijkt. Op deze wijze kan de Rabo bank een goede partner blij ven voor alle sectoren van het bedrijfsleven, ook het midden- en grootbedrijf. De in dit onderzoek geconsta teerde opgaande lijn kan in de toekomst zeker worden voortgezet. M. H. Hendriks Marketing Bedrijven 4

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1986 | | pagina 4