Band tussen bedrijfsleven en Rabobank verstevigd Van oudsher staat de Rabobank bekend als een bankinstelling die haar oorsprong _kent in de agrarische sector en daarin nog steeds een unieke marktpositie - heeft. Veel minder is bekend dat de Rabo- - bank ook een van de grootste bankinstel- - lingen is in de sectoren industrie, handel - en dienstverlening. Door middel van periodieke onderzoeken - wordt regelmatig de marktpositie van on- -ze bank gepeild om na te gaan of de - cliënten tevreden zijn over de dienstverle ning. Kort geleden heeft het NIPO (Ne- - derlands Instituut voor de Publieke Opi nie en het marktonderzoek) in opdracht van de Rabobank de marktpositie weer gepeild. Daarvoor zijn ruim 8 000 bedrij ven geïnterviewd. Eerder - in 1981 - was een soortgelijk onderzoek ingesteld, zodat de uitslag daarmee kon worden vergeleken. Uit deze marktonderzoeken blijkt dat on ze organisatie in een dynamische bedrij- venmarkt in toenemende mate ook door het midden- en grootbedrijf als een aan trekkelijke bank wordt gezien. Het Nederlandse bedrijfsle ven omvat alle mogelijke sectoren. De totale 'popula tie' van full-time actieve be drijven is in ons land bere kend op 400 000. Daar naast zijn er de bedrijven, die incidenteel of part-time opereren en overheidsinstel lingen en instellingen op het gebied van de maatschap pelijke dienstverlening; deze zijn buiten het onderzoek gebleven. Ruim een kwart van de full time actieve bedrijven zijn agrarische bedrijven, terwijl globaal 300 000 bedrijven werkzaam zijn in de secto ren industrie, handel en dienstverlening. Het NIPO- onderzoek was met name op die 300 000 bedrijven gericht. De tabel geeft een beeld van de bedrijvenpopulatie, onderscheiden per sector, Bedrijvenpopulatie per sector sector totaal minder dan meer dan aantal 10 werk 10 werk bedrijven nemers nemers Industrie 32 700 68% 32% Bouwnijverheid 31 500 72% 28% Groothandel 37 700 79% 21% Detailhandel en Horeca 146 000 93% 7% Garagebedrijven 12 900 82% 18% Transport 10 400 75% 25% Dienstverlening zakelijk 31 100 85% 15% Totaal 302 300 254 800 47 500 waarbij tevens een verdeling naar bedrijfsgrootte is aan gebracht. weten te behouden of te versterken. Dat komt tenslotte tot uit drukking in het marktaan deel èn in de mate waarin de relaties de Rabobank als huisbankier beschouwen. Het percentage bedrijven met minder dan 10 werkne mers, dat de Rabobank er vaart als 'primaire bank' is De Rabobank als huisbankier Het bepalen van een markt positie wordt vooral interes sant als de gegevens kun nen worden vergeleken met vorige metingen. In 1981 is een soortgelijk onderzoek gehouden, zodat met de uit komsten van het onderzoek in 1985 ten opzichte van 1981 onveranderd hoog ge bleven, namelijk 33%. Bij de grotere bedrijven met meer dan 10 werknemers is een duidelijke versterking opge treden in onze marktpositie. Uit de figuur blijkt dat de positie van onze organisatie als huisbank van bedrijven met 10 of meer werknemers in alle sectoren gestegen is. Een grote stijging doet zich Marktpositie Rabobank als huisbankier van bedrijven met meer dan 10 werknemers 1985 Indust. Bouw Grooth. Detail. Auto Transp. Dienstverl. van 1985 kon worden vast gesteld in hoeverre onze bank haar marktpositie heeft kunnen verbeteren. Of anders gesteld; het vertrou wen van de cliënten heeft daarbij voor in de detailhan del en bij de garagebedrij ven, waar de positie als pri maire bank zelfs verdubbeld is. Ook de grotere, kapitaal intensieve bedrijven uit de

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1986 | | pagina 3