Raboband Nr. 7 - 21 mei 1986 Het meinummer van ons maandblad, dat een dezer dagen verschijnt, verdient door zijn veelzijdige inhoud weer een extra aanbeveling. Het nummer opent met een analyse van de fiscale onge lijkheid, die er bestaat tus sen de banken enerzijds en de pensioenfondsen en levensverzekeraars ander zijds. De gevolgen daarvan zijn niet alleen van concur rerende aard, maar kunnen ook doorwerken op de financieringsmogelijkheden van de banken voor het midden- en kleinbedrijf en zijn daardoor een bedreiging voor de ontwikkeling van onze economie. 'Het gaat niet alleen om be drijven, maar nog veel meer om mensen'aldus de heer P. van Maldegem, die door de redactie werd geïnter viewd. Na ruim veertig jaar neemt hij afscheid van de organisatie, die hij op vele plaatsen heeft gediend. Markt voor koopwoningen lijkt definitief in herstel, is de titel van een bijdrage, waarin een aantal factoren op een rij wordt gezet, die daarop van invloed zijn ge weest en in de nabije toe komst nog zullen zijn. Naar aanleiding van de Champignondagen, die de ze maand weer worden ge houden te Grubbenvorst, aandacht voor de spectacu laire ontwikkelingen in deze nog jonge bedrijfstak, waar aan een speciale be drijfstakstudie is gewijd: Vi sie op Champignonteelt. In Een teken van hoop in Bangladesh een rapportage over een door de Stichting Steun door Rabobanken medegefinancierde coöpe ratieve ontwikkelingsmaat schappij, de Barisal Deve- lopment Society. De redactie besteed ook uit voerige aandacht aan de meervallenkweekeen nieu we vorm van gemengd be drijf, waarvan de voor- en nadelen zorgvuldig worden afgewogen. In de rubriek Wat ons bezig houdt wordt aandacht ge schonken aan het Jaar verslag van de Nederland- sche Bank, de ontwikkeling van het 'commercial paper', het werk van de Stichting Steun door Rabobanken, de monetaire beraadslagingen te Ootmarsum, het huis- aan-huisblad Goede Raad, de bijzondere leerstoel aan de VU te Amsterdam, het Unicofonds en ten slotte aan de brochure De Alge mene Vergadering. In het Landbouwcommen- taar wordt ingegaan op de mestproblematiek en het tarieven- en prijzenbeleid is onderwerp in de hoofddirec- tionele bijdrage. In zijn ru briek met de zandloper gaat de hoofdredacteur in op de ontwikkeling van ons bui tenlands bedrijf naar aanlei ding van de vestigingen in het Verre Oosten. KdM Redactie: Wim Aerts, Karet de Mol Bureauredactie: Thea Mutsaers-Fibbe, tel. (030) 90 28 11 Abonnementsadministratie: tel. (030) 90 28 51 Redactieraad: mr. Jan Haverkamp (Rabobank Nederland, voorzitter), Wil Botting (Vlissingen), Joop Keuning (Ren- kum), Gerard de Koek (Rabobank Nederland), Henny Krist (Dalen-Coevorden), mr. Gerard Meijs (Rabobank Nederland), Jos. Paulussen (Merkelbeek), Angelique van Poppelen (Ra bobank Nederland), Yvonne Verdonk (Hengelo-O), Dirk Ver ouden (Krimpen a/d Lek), Greetje Visser-Ritskes (Norg), Ger Wijbrandts (Enkhuizen). Postbus 17100, 3500 HG Utrecht, UCB 552 Geachte dames en heren, Uw artikel over het coöpera tief bankieren hebben wij in een werkoverleg besproken. Wij zijn een kantoor met veel particuliere relaties. De ze groep cliënten kijkt in hoofdzaak naar de prijs die men voor een bepaalde dienstverlening moet beta len of ontvangt. In dit kader vindt al spoedig een vergelijking plaats met onze collega-banken. Hierbij blijkt dat men bij de coöpe ratieve Rabobank niet voor deliger of duurder uit is. De verschillen zijn minimaal. Wij vinden dat wij door mid del van een andere benade ring naar de klant toe ons zullen moeten onderschei den van andere banken. Dit betekent voor ons; vriende lijk, belangstellend, snel en correct. Wij zijn van mening dat dit meer te maken heeft met het handhaven c.q. uitbrei den van onze marktpositie, dan met het uitdragen van de coöperatieve gedachte. Wij zijn ons er wel van be wust dat de situatie in een ander werkgebied anders kan liggen, zoals bij een bij kantoor van onze bank dat in een agrarisch gebied ge situeerd is waarin veel cliën ten tevens lid zijn van de bank. Wij hopen met deze brief een positieve bijdrage te le veren in de discussie over het coöperatief bankieren. Personeel kas hoofdkantoor Rabobank Vlijmen Naschrift: Vlijmen snijdt hout. Onze collega's raken aan een van de moeilijkste, maar waar devolste punten van ons coöperatief bankieren. Ze kiezen bewust voor een klant-vriendelijke benade ring, maar dan gaan ze even verder denken. Is die keuze nou een gevolg van marke- tingoverwegingen of komt die uit het coöperatieve voort? Vlijmen maakt er wel geen 'ofof-kwestie van, maar onze collega's hechten ken nelijk meer gewicht aan het oogmerk om de marktposi tie uit te breiden, dan aan een uit coöperatieve aan drang opkomende bereid heid tot dienstverlening. Dat zeggen ze ons eerlijk. Die eerlijkheid hoeft echter niet voor zo'n dilemma van 'meer of minder', laat staan van 'of...of' te staan. Het gaat hier immers veeleer om een zaak van doel en motief, van uitgangspunt en con crete toepassing. Waarom wil je de klant zus en niet zo benaderen? Ja zeker, omdat je daardoor je marktpositie meent te kunnen behouden of versterken. Maar daar achter ook, omdat zo'n aan pak uiteindelijk in over eenstemming is met wat de Rabobank naar haar coöpe ratieve aard voorstaat. Aar het 'benaderingsvoorbeeld van Vlijmen zie je eigenlij) heel mooi hoe coöperatie motief en commercieel doe geen tegenstellingen hoe ven te zijn, maar bevruch tend op elkaar kunnen in werken. En als Vlijmen nu eens voo een andere, 'niet-cliënt vriendelijke' benadering zoi hebben gekozen? Ja, dai had men daar de toets vai het 'coöperatief bankierer niet doorstaan. Dan had e iets scheef gezeten. Druk: Hoonte-Holland

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1986 | | pagina 2