De Rabobank en zeggenschap Rabobank Q De Rabobank en de grenzen Rabobank Q Waar iedereen het bij de dis cussie over eens was, was het feit dat de Rabobank zich onderscheidt van haar concurrenten. Dit is niet al tijd bij eerste waarneming duidelijk, maar uit contac ten met cliënten en onder zoek blijkt dat bij doorvra gen de cliënt wel degelijk verschillen aangeeft tussen de Rabobank en andere banken. Zo wordt de Rabo bank ervaren als een bank die dichtbij is, een brede deskundigheid heeft en de cliënt op een persoonlijke wijze adviseert. Dit in te genstelling tot andere ban ken, die zakelijk, internatio naal en specialistisch wordt genoemd. In een tijd van verscherpte concurrentie, het opkomen van allerlei nieuwe marktpartijen, ver dergaande technologisering en als gevolg hiervan een grote mate van uniformiteit tussen bankinstellingen, is het van essentieel belang, dat wij onze identiteit en on derscheidende kenmerken behouden en indien moge lijk benadrukken. Hieraan zal actief gewerkt moeten worden. Meer dan een warm gevoel De Rabobank is en blijft een coöperatieve bank. De doelstelling van de coöpera tieve Rabobank is het be hartigen van de financiële belangen van leden en cliën ten. Het coöperatief bankie ren heeft dus een zakelijke basis en is niet alleen maar 'een warm gevoel'. Deze dienstverleningsdoelstelling en de structuur van de Ra bobank waarborgen een aantal onderscheidende kenmerken van de Rabo bank. Zo is de Rabobank al tijd dichtbij. Doordat de cliënt te maken heeft met zelfstandige banken zijn de beslissingslijnen ook korter dan bij bijvoorbeeld de han delsbanken. De betrokkenheid bij de lo kale gemeenschap leidt er toe, dat de Rabobank langer achter haar cliënten blijft staan in moeilijke tijden, en dat zij op een meer persoon lijke wijze haar cliënten kan Bij de coöperatieve Rabobank staan de financiële belangen van de leden voorop. Een goede belangenbehartiging kan alleen bereikt worden als de leden medezeggenschap hebben. De Rabobank kent al zeggenschap zolang als zij bestaat. De leden kiezen uit eigen gelederen het Bestuur en de Raad van Toezicht; mensen dus als zijzelf, die de problemen en wensen van de streek kennen. Tenminste eenmaal per jaar wordt door elke plaatselijke (en autonome) Rabobank een al gemene vergadering gehouden, waarin het Bestuur verantwoor ding aflegt en informeert over te verwachten ontwikkelingen. Elk lid is welkom op deze ver gadering. Hij kan er zijn mening kenbaar maken en heeft stem recht. Zo kan hij invloed uitoefe nen op het beleid van zijn bank in zijn woonplaats. Op deze wijze is er een optimale garantie dat de Rabobank goed inspeelt op de plaatselijke behoefte aan bank diensten. Het is dan ook niet voor niets dat wij zeggen: 'De Rabobank, uw coöperatieve bank.' Uw coöperatieve bank adviseren. De leden van de coöperatieve Rabobank hebben het recht van mede zeggenschap en hiermee in vloed op het beleid van de bank. Bovendien is de Rabo bank als gevolg van haar dienstverleningsdoelstelling verplicht goede diensten te bieden tegen een gunstige prijs. Naar de cliënten toe zullen bovengenoemde ken merken voor een groot deel moeten worden ingevuld door de medewerkers van de aangesloten banken en Rabobank Nederland. Er zal dan ook een uitgebreid voorlichtingstraject worden gestart teneinde hen beter te informeren omtrent de coöperatieve Rabobank. Een begin is gemaakt in Bank in Beeld, aflevering nr. 46. Begrip coöperatief invullen Thans is het begrip coöpe ratie voor onze meeste cliënten een leeg begrip. Hierin kan echter verande ring worden gebracht door het begrip coöperatief op een eigentijdse manier in te vullen, zowel voor de mede werkers als het grote pu bliek. De consument moet bekend raken met de Rabobank als coöperatieve bank, waar door de onderscheidende kenmerken aan kracht win nen. In onze publiciteitsvoe- ring zal het accent daarom meer gelegd worden op het benadrukken van de advies kracht dan op produktge- richte aanbiedingen. Deze wijze van publiciteitsvoering ondersteunt ook het com merciële beleid, dat steeds meer gaat in de richting van totaaladvisering van cliën ten bij in bepaalde levens- of bedrijfsfasen belangrijke fi nanciële gebeurtenissen. Bij een coöperatieve bank tellen de financiële belangen van de leden en cliënten zwaar. Ook als die belangen zich tot over de grenzen uitstrekken. De Rabo bank is daarom in haar inter nationale dienstverlening mee gegroeid met haar cliënten. Mede als gevolg van de alsmaar groeiende agrarische export is het buitenlands bedrijf bij de Rabobank sterk uitgebreid. Iedere Rabobank heeft zelf of via Rabobank Nederland, waarin alle plaatselijke Rabobanken samenwerken, de'beschikking over internationale specialisten. Bovendien heeft zij vestigingen in de belangrijkste financiële centra van Duitsland, de Verenigde Staten, Engeland, België, Frankrijk en Curacao. Ook is de Rabobank samenwerkingsver banden aangegaan met buiten landse banken. Een voorbeeld daarvan is de Unico Banking Group, waarin 6 Europese landen samenwerken. Daarom kan de Rabobank zowel in de buurt als ver uit de buurt zeggen: 'De Rabobank, uw coöperatieve bank'. Uwcoöperatieve bank

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1986 | | pagina 9