Bijscholing voor KTS/KIK-systeemoperator cjus u kwqm yan rechts Half juni start de basisopleiding systeem operator. Deze cursus van twee dagen is de eerste van een aantal praktijkgerichte opleidingen voor de systeemoperator KTS/KIK bij de aangesloten bank en zijn plaatsvervanger. Je moet op een computer kunnen vertrouwen. Dat geldt zowel voor de cliënt als voor de baliemedewer ker die er de hele dag mee moet werken. Als het alle maal functioneert zoals het hoort, kun je de gegevens snel en efficiënt inbrengen. Fiatteren doe je in een oog opslag. Gegevens verwerk je vrijwel foutloos. De meeste cliënten hebben er geen idee van wat zich alle maal achter de balie af speelt om zo'n computer goed te kunnen laten functi oneren. De training die er voor nodig is om vertrouwd te raken met de apparatuur bijvoorbeeld. Of de koel bloedigheid die je aan de dag moet leggen als het systeem er de brui aan geeft. Operator onmisbaar Je merkt pas dat het ook maar een machine is, als er een storing optreedt. De grootste kunst is om dan zo snel mogelijk die computer weer aan de praat te krijgen. Voordat er hele rijen cliën ten of medewerkers onge duldig worden. Alle hoop is dan gevestigd op de sy steemoperator. Al onze aangesloten banken hebben KTS-apparatuur, en dus een systeemoperator. Zo'n systeemoperator hoort het systeem van binnen en van buiten te kennen, heeft technisch inzicht en weet waar je over spreekt als je het hebt over CVE, megaby tes, disk control unit en win- chesters. Ook dient hij een voudige gebruikers- en ap plicatie-problemen zelfstan dig op te kunnen lossen. Systeemoperators kregen een beperkte training bij de installatie van de KTS- apparatuur op hun bank, maar van vervolgopleiding is momenteel nog geen spra ke. Ze moeten in de praktijk leren welke problemen zich kunnen voordoen en welke oplossingen daarvoor zijn. Die problemen liggen trou wens niet alleen op het technische vlak maar kun nen ook van organisatori sche aard zijn. Dat is op zich al niet zo'n eenvoudige zaak. Het wordt nog een stuk moeilijker als een systeemoperator eens een dag ziek is, of weggaat om dat hij een andere functie krijgt binnen of buiten de bank. Moet de plaatsver vanger dan maar uit de praktijk leren hoe de com puter werkt en wat er alle maal mis kan gaan? Diverse problemen De problemen die zich kun nen voordoen met compu- ter-apparatuur zijn legio. Er moet bijvoorbeeld een ter minal verplaatst worden binnen de bank, of een mu tatiediskette is niet ver werkt door het computer centrum. Wat doe je in zo'n geval? Kun je het zelf oplos sen of heb je ondersteuning nodig van Operationeel Be heer in Zeist. Met het in gebruik nemen van KTS op een aangeslo ten bank komt er, zoals ge zegd, meestal ook een eind aan de opleiding van de systeemoperator. Het is bij na onvermijdelijk dat daar door kennis afneemt en dat de vaardigheden van de systeemoperator geen gelij ke tred houden met de eisen die er nu gesteld worden door KTS/KIK. Voor de systeemoperator die net in dienst is getreden bestaat geen opleiding. Dit alles kan er de oorzaak van zijn dat er bij de aan-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1986 | | pagina 12