de Wageningen-Rhenen) en Karei van der Burgt (project leider experiment studen tenmarkt Rabobank Neder land) zijn deze mensen hard nodig. De drie collega's zijn best tevreden met de huidige stand van zaken in het expe riment. De doelstelling 'het behalen van een penetratie graad van 35% onder de eerste jaars studenten' is in Wageningen al gerealiseerd. Voor aanvang van het expe riment zat men op 25%, nu op 43%. Groningen zat ulti mo december op 27% (was 15%) en zal de 35%-score waarschijnlijk ook kunnen realiseren. Een tweede doelstelling 'relatieverdie ping bij cliënten in de doel- volgens plan verloopt. Dui delijk anders ligt het bij de studenten, die al Rabobank- cliënt zijn, maar bij wie de relatie-overdracht niet of onvoldoende wordt uitge voerd. De heren Van der Heijden en Hulzebos doen een beroep op collegabanken om de schoolverlaters die in Wage ningen en Groningen gaan studeren met hun hele dienstenpakket over te dra gen aan de Rabobank in de studentenstad. Als de proef afgelopen is en de resultaten positief blijken te zijn, dan zullen de activi teiten voor studenten mo gelijk ook worden gestart in de overige studentensteden ontwikkeld voor de doel groep en zal vermoedelijk na afloop van het experiment voor alle banken beschik baar komen. Ook wordt informatie toe gezonden over lenen, spa ren, betalen of verzekeren. Daarnaast worden in de uni versiteitskranten adverten ties geplaatst over deze on derwerpen. Voor de oudere jaars studenten zijn er stu dieclubs effecten opgericht en zullen voorlichtingsbij eenkomsten worden gehou den, waarop de specialisten van de bank antwoord kun nen geven op alle mogelijke vragen op financieel gebied. Relatiebeheer Naast deze en andere wer vingsactiviteiten is natuur lijk de opstelling van het personeel aan de balie van het grootste belang. Zij heb ben een flinke taak in de op bouw en uitbouw van de re laties met de studenten. De baliemedewerker is degene die de student leert kennen en op een gegeven moment kan inschatten of er een dienst aan het afgenomen pakket kan worden toege voegd. Dit gebeurt mede aan de hand van zogenaam de entry-gesprekken. In de ze gesprekken wordt op systematische wijze infor matie over de klant verza meld en vervolgens vastge legd op zogenaamde cliënten-kaarten. Deze informatie vormt de basis voor het relatiebeheer. In Groningen en Wagenin gen is men momenteel be zig student-cliënten die maar één dienst afnemen (meestal alleen een Rabo- rekening) te benaderen. Vaak blijkt uit zo'n gesprek dat er nog diverse diensten zijn achtergebleven bij de oude bank. Om alles goed te laten ver lopen hebben de banken Groningen-Haren en Wage ningen-Rhenen elk een me dewerker aangesteld die - naast zijn dagelijkse werk zaamheden - speciaal be last is met alle werkzaam heden rond de verhuispro- cedure alsook het experi ment studentenmarkt. Voor Groningen is dit Jack Ro denhuis (050) 12 55 52 en voor Wageningen Hans Ger ritsen (08370) 1 90 24. Volgens de heren Jan Huize- bos (hoofd Particulieren Ra bobank Groningen-Haren), Sjef van der Heijden (hoofd Kas en Kantoren Rabobank groep, leidend tot een ge middelde dienstenafname van 2 lijkt stukken moeilijker te realiseren. In Wageningen komt men tot nog toe slechts tot een gemiddelde dienstenafna me van 1,1 en in Groningen tot 1,2. Mede oorzaak van deze lage gemiddelden is - we zouden haast zeggen: is vanzelfsprekend - het niet volledig overdragen van cliënten door de bank in de ouderlijke woonplaats. We mogen uit het gesprek met de heren Hulzebos, Van der Heijden en Van der Burgt concluderen dat de werving van nieuwe cliën ten voor de Rabobankorga- nisatie onder de studenten in ons land. De betrokken banken kunnen hun voor deel doen met de in Wage ningen en Groningen opge dane ervaringen. Maar ook voor het al dan niet slagen van de acties bij deze ban ken in de studentensteden is de medewerking van alle banken in het land onmis baar. Het behoud van de cliënt-student valt of staat - zo is nu reeds gebleken - met het al dan niet zorg vuldig overdragen van de re latie. TMF V.l.n.r. Sjef van der Heijden, Jan Hulzebos en Karei van der Burgt. 7

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1986 | | pagina 7