De student als cliënt Bij de Rabobanken Groningen-Haren en Wageningen-Rhenen is momenteel een marktbewerkingsexperiment aan de gang met als doel het opdoen van erva- ringen bij het werven/behouden van cliënten in de studentenmarkt. Bedoeling is deze ervaringen in een later stadium ook in andere studentensteden toe te passen. Gezien het meestal lage in komen en het veelvuldige bankbezoek kosten ze meer geld dan ze opleveren. Pas na het afstuderen wordt de ex-student een aantrekkelij ke cliënt. Niet alleen omdat zijn inkomen hoger wordt en hij dus meer diensten zal kunnen afnemen - een hy potheek bijvoorbeeld - maar ook omdat hij invloed kan hebben op de keuze van de bankrelatie van het be drijf waar hij eventueel een functie krijgt. Het is dus van het grootste belang de studenten voor de organisatie te winnen én te behouden! Voor het expe riment, waartoe in 1984 werd besloten, heeft men de studenten in drie groe pen verdeeld: de aankomen de studenten, de eerstejaars studenten en de oudere jaars studenten. 6 hebben bijvoorbeeld een privé-rekening, een spaarre kening en/of een bromfiets verzekering bij de Rabobank in hun ouderlijke woon plaats. Gaat iemand na het eindexamen studeren en verhuizen, dan wordt maar al te vaak alleen de - on rendabele - privé-rekening overgeheveld naar de nieu we bank in de studen tenstad. Veel beter zou het zijn om alle diensten aan de nieuwe bank over te dragen. De cliënt blijft er dan aan gewend alle bankdiensten onder één dak te hebben. Dit is van groot belang, om dat alleen in dat geval we er vrij zeker van kunnen zijn, dat de student na afstude ren alle diensten weer mee zal nemen naar de Rabo bank in de plaats waar hij uiteindelijk gaat wonen en werken. Heeft hij zijn diensten versnipperd bij de banken in zijn geboorte plaats en zijn studen tenstad, dan is de kans groot dat hij bij het beëindi gen van zijn studie naar een andere bank overstapt en al daar alle diensten weer op nieuw af zal nemen. De Ra bobank heeft dan het na kijken Om de cliënt dus voor de or ganisatie te behouden zou elke bank bij verhuizing van de cliënt op een soepele wij ze alle diensten moeten overdragen, de onrendabele én de rendabele. Het belang van de organisatie moet in dit geval boven het belang van de plaatselijke bank staan. Uiteindelijk hebben de banken in de studen tensteden de cliënten ook maar tijdelijk. Het is niet zo dat zij er direct voordeel bij Relatieoverdracht hebben deze cliënten van de ouderlijk-huis-banken over te nemen. Tegen de tijd dat de cliënten rendabel gaan worden, verhuizen ze name lijk weer. Pas de laatste bank heeft een rendabele cliënt aan de ex-student. De correcte overdracht van de cliënt aan de Rabobank in de studentenstad kan dus voor elke andere bank van belang zijn. Het uitzwermen van de afgestudeerden over het land is per slot van reke ning willekeurig en onvoor spelbaar. Elke bank kan er dus baat bij hebben als de cliënt voor de organisatie behouden blijft. Marktbewerking Onder de studenten in Wa- geningen en Groningen vindt in het kader van het experiment een scala van activiteiten plaats. Zo wer den tijdens de voorlichtings dagen voor schoolverlaters, die in de maanden oktober en november zijn gehouden, vlugschriften uitgedeeld, waarmee de aankomende student een (experimentele) studentenbrochure kon aan vragen. Deze brochure geeft informatie over de Rabore- kening, sparen, lenen, ver zekeren, het beleid t.a.v. het verstrekken van gegaran deerde betaalmiddelen, rood staan, buitenlands geld, verhuizen, de Rabo bank als informatiebron (voor scripties bijvoorbeeld) e.d. De brochure is speciaal In circularie 45/579 van 10 februari 1984 staat beschreven via welke hulpmiddelen service geboden kan worden aan de verhuizende cliënt. Voor een soepele en snelle relatie-overdracht is het aanstel len van een verhuiscoördinator belangrijk. De verhuissticker zorgt voor een snelle verzending van be scheiden naar de nieuwe bank. Als publiciteitsmateriaal kan de folder verhuis-checklist worden gebruikt. Bestelcode 8044. heien Studenten vormen voor on ze organisatie eigenlijk een aparte groep. Tijdens hun studie zijn ze uit het oog punt van rentabiliteit als cliënt niet zo interessant. Organisatiebelang Veel van de aankomende studenten hebben al een re latie met de Rabobank. Ze

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1986 | | pagina 6