46 jaar bij de Rabobank Werken op zaterdag verstrekking is opgeklom men naar een toppositie wat de kwaliteit van de hy potheekinformatie betreft. Wij scoorden vooral hoog bij: - duidelijkheid hypotheek offerte, berekening; - volledigheid hypotheek offerte, berekening; - verstrekte informatie; - persoonlijke benadering. Deze tevredenheid komt ook tot uiting in het feit dat gemiddeld 1 op de 2 advies- gesprekken leidt tot een hy potheekverstrekking. Bij on ze concurrenten bedraagt deze score gemiddeld slechts 1 op de 4! Bij het maken van een hypo theekofferte of hypotheek aanbieding werd in 26% van de gevallen gebruik ge maakt van een computer of een bepaald computerpro gramma. In de gevallen dat géén hypotheekberekening werd gemaakt zou éénder de van de informanten een dergelijke berekening op prijs gesteld hebben. Het onderzoek onderstreept nadrukkelijk de commercië le noodzaak van een geau tomatiseerd hypotheekbere keningsmodel, waarmee ad viezen door het grote vesti- gingennet van de Rabo- bankorganisatie op efficiën te en verantwoorde wijze kunnen worden verstrekt. De voordelen van deze hypotheekberekeningspro- gramma's zijn: - mogelijkheid tot directe inzet tijdens het advies- gesprek; - berekening uitgaande van de belangrijkste af- lossingsvormen; - berekening van netto woonlasten en het netto besteedbaar inkomen; - beschikbaarheid van be rekeningsresultaten over de gehele looptijd; - alternatieven kunnen snel worden doorge rekend; - de resultaten kunnen aan de cliënt worden uitge reikt met behulp van de info-set voor hypotheek cliënten. Hoewel de toepassingen op MIRA en KTS/KIK door de aangesloten banken die er over beschikken met succes worden ingezet, hebben de ze programma's toch zekere beperkingen. Verwacht moet worden dat deze be perkingen zich in de toe komst sterker doen gevoe len. Momenteel wordt dan ook gewerkt aan oplossin gen om deze knelpunten weg te nemen. Bij deze oplossingen worden onderstaande zaken na gestreefd: 1. hoge mate van dekking over de organisatie; 2. in principe beschikbaar op de werkplek van de adviseur; 3. groot bedieningsgemak voor de adviseur (toet senbord, beeldscherm); 4. lage responsetijden t.a.v. rekenresultaten; 5. aansluitend op het be staande adviestraject. De adviseur moet zijn aan pak kunnen terugvinden in de modelmatige aan pak; 6. de informatie naar de cliënt moet optimaal dui delijk zijn. De eventuele offerte moet goed ver zorgd zijn. Dit geheel vormt immers het visite kaartje van de bank; 7. actualiteit. Vanwege nieuwe wetgeving, nieu we produktvormen etc. is snelle aanpassing van wezenlijk belang. Gezamenlijke inspanning Uit het voorgaande blijkt dat het gevoerde beleid, zeker niet in de laatste plaats door inzet en medewerking van de medewerk(st)ers van de aangesloten banken, in de afgelopen jaren succesvol is geweest. We zijn op de goe de weg, onze informatie verstrekking is sedert 1982 kwalitatief aanzienlijk ver beterd, hetgeen door de cliënten ook zeker verwacht mag worden van de groot ste hypotheekverstrekker in Nederland. Verdere verbete ring van de vereiste profes sionaliteit bij de hypotheek- advisering kan onze markt kansen alleen maar ver groten. C. J. A. Fijneman Commerciële Ontwikkeling Financiering Particulieren In Raboband 1986/1 las u op pagina 2 dat mw. J. T. Groetelaars na bijna 40 jaar afscheid nam van de Rabo- bankorganisatie. De redac tie veronderstelde daar dat dit wel eens een record zou kunnen betekenen. Maar niets bleek minder waar. De heer G. Visscher, directeur van de Rabobank Waddinx- veen, liet ons weten dat de échte recordhoudster ge zocht moest worden bij zijn vorige werkgeefster, de Ra bobank Rozenburg. En in derdaad hoorden we daar het volgende. In februari 1935 trad mw. J. A. Exel bij de bank Rozen burg in dienst. Zij werkte sa men met haar vader, die sinds 1922 kassier van de bank was. Toen hij in 1954 met pensioen ging volgde mw. Exel haar vader op. Tot 1967 was zij kassier. In dat jaar werd een directeur be noemd. Mw. van Exel werd plaatsvervangend directeur, wat zij tot haar pensionering in 1976 is gebleven. Van 1976 tot oktober 1981 werkte ze 2 dagen per week als assistente van de afde ling kas en administratie en verzorgde zij de zitting in het rusthuis Het Baken en in het dienstencentrum. De goede rekenaar ziet dat mw. Exel dus langer dan 46 jaar bij de organisatie heeft gewerkt. Is zij de echte re cordhoudster? Zonder tegenbericht nemen wij dat in elk geval maar aan... TMF 'Werken op zaterdag' was een van de onderwerpen die op 19 januari in KRO-Brandpunt aan bod kwam. Bij onze orga nisatie zijn elf aangesloten banken op zaterdag open. De di recteur van de Rabobank Hardinxveld-Giessendam, de heer T. Groeneweg, mocht voor de camera vertellen waarom zijn cliënten op die dag bij hem terecht kunnen en hoe hij een en ander met zijn medewerkers heeft opgelost. Verslagge ver André Nelis vroeg ook enkele collega's naar hun ervarin gen. Stralend verklaarden zij geen enkele moeite te hebben met het opstaan op zaterdag en dat zij zeker het nut inzagen van deze dienstverlening aan cliënten, die door de week wat minder makkelijk bij de bank binnenlopen. SvdP

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1986 | | pagina 13