Goede hypotheekadvisering: een noodzaak voor cliënt én bank Ook wij van de Rabobank zijn alert. Wij willen ons gro te marktaandeel minimaal behouden. Waar mogelijk zelfs uitbreiden. Onze marktbenadering kan ook in deze tijden van felle concur rentie doeltreffend zijn, mits onze sterke punten, zoals het instrument van de per soonlijke advisering, opti maal worden benut. Voor veel cliënten behoort het kopen van een huis - en het afsluiten van de daar voor benodigde hypotheek - tot de belangrijkste finan ciële transacties in hun le ven. Bij welke instelling de hypotheek wordt afgeslo ten, hangt vooral samen met de vraag waar de be trokkene informatie en ad vies inwint. Onze bank ver keert daarbij gezien haar omvangrijke cliëntenkring in een uitstekende uitgangs positie. De laatste jaren krijgt de hypotheekadviseur echter in toenemende mate te maken met kritische con sumenten, die zich ook el ders laten informeren. Door deze ontwikkeling is een kwalitatief hoogwaardige hypotheekadvisering, waar bij wij ons positief onder scheiden van onze concur renten, een dwingende noodzaak geworden. Om nader inzicht te verkrij gen in het verloop van het keuzeproces en het erva ringsproces van cliënten bij het afsluiten van een hypo theek heeft Financiering Particulieren in 1982 een consumentenonderzoek la ten uitvoeren. Resultaten hypotheek- onderzoek 1982 In het onderzoek werd vast gesteld dat potentiële hypo theekcliënten bij de Rabo bank het minst tevreden waren over de wijze waarop zij informatie verkregen en werden voorgelicht. We scoorden met onze hypo theekadvisering duidelijk onder de maat. De belangrijkste argumen ten voor de ontevredenheid waren: - voorstelling van zaken was niet juist; - behandeling was slecht/ niet alles verteld; - informatie was onvolle dig. De hypotheekcliënt bleek vooral goede en volledige in formatie te wensen over de hoogte van de bruto en net to hypotheeklasten/maand- lasten en over de hoogte van de hypotheekrente. Het lag daarom voor de hand dat de Rabobank de kwali teit van haar hypotheek- adviesgesprekken diende te verbeteren door met name aandacht te schenken aan deze aspecten. Uitzettingenbeleid Particulieren 1983 Mede gelet op de uit komsten van het hypothe- kenonderzoek 1982, zijn in het middellange termijnbe- leid als belangrijkste maat regelen op het terrein van de 'werking van het vesti- gingennet' geformuleerd: 1. het beschikbaar stellen en verbeteren van com merciële hulpmiddelen ten behoeve van het hy- potheekadviesgesprek; en 2. het verhogen van de pro- duktkennis en commer ciële vaardigheden. In dit kader zijn o.a. gerea liseerd: - uitgebreide presentaties bij de introduktie van nieuwe hypotheekvor- men; - verkoopinformaties Hy potheken' rond een aan tal thema's; - hypotheekadviesmap voor de aangesloten banken; - hypotheekadviesmap voor de bemiddelaar; - geautomatiseerde hypo- theekberekeningspro- gramma's (MIRA/KTS/ KIK); - handleiding Financiering Particulieren. Naar ons oordeel professio nele, nieuwe hulpmiddelen, die op een aantal punten nog verder verbeterd zullen worden. Maar kunnen we nu zeggen dat deze hulp middelen hebben bijgedra gen aan verbetering van onze hypotheekadvisering? Om dat te achterhalen is in 1985 een nieuw hypothe- kenonderzoek gehouden. Resultaten hypotheken- onderzoek 1985 Uit de beoordeling van de hypotheekadvisering door cliënten kan geconcludeerd worden dat de Rabobank vanuit een positie waarin men het minst tevreden was over de informatie- De woningmarkt vertoont sinds enige tijd weer een positieve ontwikkeling. Er wor- den meer huizen verkocht. De prijzen zijn reëel en de rentestand is gunstig. De par- tijen op de markt voor woninghypothe- ken zijn zeer actief en hanteren in een fel- Ie concurrentiestrijd wapens als prijs, rentefixatietermijn en maatwerk. 12

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1986 | | pagina 12