Rabobank makkelijkste bank om op te lichten! Jnakkt kke'li \icKten om oP is 'Wijkst te Sr C,daChtL^l'H,,k «S* P'JksZ*» 'De Rabobank is de gemakkelijkste bank om op te lichten, omdat daar de minste controle wordt uitgevoerd', aldus de kop in een aantal landelijke ochtendbladen van een tijdje geleden. Toch wel even schrikken als je dat leest, want welk waarde oordeel moet je aan een dergelijke nog al in het oog springende en beeldvormende kop geven. Zomaar een kreet of een gefundeerde stelling? Bovenstaande, voor de Ra- bobankorganisatie bepaald niet vleiende uitlating, ci teerde de schrijvende pers uit de mond van een man die onlangs voor de Amster damse rechtbank terecht stond voor 'oplichting meer malen gepleegd'. Deze man had zich met enige andere broeders in het kwaad fraude doet zich in vele ver schijningsvormen voor, het meeste aan de balie in een rechtstreeks contact tussen baliemedewerker en frau deur. In dit traject zijn frau duleuze kasdisposities in het kader van het onderling dienstbetoon op dit mo ment bijzonder actueel, het neemt bijna epidemische verificatie een essentieel onderdeel van de fiatte ringsprocedure te zijn. (Zie in dit verband Handboek Be veiliging, paragraaf 13 punt 9 en Bank in Beeld 45.) In de toekomst biedt ons de kantoorautomatisering zo als KTS/KIK daarbij mogelijk de helpende hand. Voorlo pig zullen we het nog met de telefoon moeten doen. In het onderzoek n.a.v. de frauduleuze kasopnames is gebleken dat een groepje criminelen dat zich gespeci aliseerd had in deze vorm van fraude, op uiterst sim pele doch effectieve wijze aan bancaire gegevens kwam, waarbij men een uit gesproken voorkeur had voor Rabobankcliënten. 'De Groot' In een telefoonboek werd een vrij veel voorkomende naam opgezocht bij voor keur van een middenstan der. Meneer 'De Groot' bij voorbeeld. Deze werd ver volgens gebeld door 'Jan sen' van de Rijksbelasting dienst te Apeldoorn met de verheugende mededeling dat meneer 'De Groot' als nog wegenbelasting of in komstenbelasting terug kreeg. Of meneer 'De Groot' even zo vriendelijk wilde zijn om zijn rekening nummer en bankrelatie op te geven, dan zou het be drag spoedig worden over gemaakt. 'De Groot' vol deed natuurlijk maar al te gretig aan dit verzoek. De volgende weken hield 'De Groot' natuurlijk angst vallig zijn bankafschriften in de gaten. Bijzonder zuur voor hem was, dat zijn reke ning niet werd gecrediteerd met een achterstallige te ruggave van s'Rijksbelas- tingdienst, maar dat hij werd geconfronteerd met een debitering van 2000 gulden in gevolge een kas opname elders in het land. 'De Groot' natuurlijk onmid dellijk naar de bank om te vragen hoe dat nu allemaal zo maar kon. Voordat je dat hebt uitgelegd en moet er kennen dat er iets fout is ge gaan, moeten er vaak heel wat plooien worden glad gestreken en het heeft in de praktijk meermalen geleid tot een danig verstoorde re latie. Dit is een uitermate vervelende bijkomstigheid, die voort kan vloeien uit een frauduleuze kasopname. Gepaste voorzichtigheid Kenmerkend in fraudemis- drijven zijn drie criteria: - er is sprake van een ver mogensdelict; - er wordt gebruik gemaakt van bedriegelijke middelen; - er wordt misbruik ge maakt van vertrouwen. In het bankieren is juist ver trouwen een heel belangrij ke basis in het relatiebeheer. Om misbruik van vertrou wen te voorkomen is dus een gepaste voorzichtigheid op z'n plaats. De slogan 'als we goed uitbetalen is het UW geld, als er ook maar iets mis gaat is het ONS geld geworden', zou op z'n minst tot nadenken moeten stemmen. Gepaste voorzichtigheid, gekoppeld aan een juiste naleving van de procedures en 'gezond verstand' van enkele medewerkers van door de fraudeur bezochte Rabobanken is de man, die tot de krasse uitspraak met betrekking tot de Rabobank kwam, uiteindelijk noodlot tig geworden. Dat leverde hem zes maanden gevange nisstraf, waarvan twee maanden voorwaardelijk op, voor ruim een ton aan 'in komsten'. De heren, die tientallen Rabobanken in den lande de afgelopen maanden tot hun slachtof fer maakten, zullen onge twijfeld weer opnieuw de draad oppakken met hun frauduleuze praktijken en beslist weer een keer tegen de lamp lopen. Laten wij er met z'n allen voor zorgen, dat de heren tot de verzuch ting komen, dat de Rabo bank toch niet de gemakke lijkste bank is om op te lichten. H. Sanders Bouw en Beveiliging a.b. afd. fraudebestrijding schuldig gemaakt aan een vorm van fraude in het tra ject van kasdisposities in het kader van onderling dienstbetoon. In steeds toenemende mate worden de Nederlandse banken geconfronteerd met het fenomeen fraude. Vooral de laatste jaren is de stijging van het aantal fraudes ver- onrustend te noemen. Frau de blijkt helaas nog maar al te vaak een lucratieve bezig heid te zijn voor het gilde der criminelen. Wat is fraude eigenlijk? Een vastomlijnde definitie of verwijzing naar een artikel in het Wetboek van Strafrecht is niet te geven. Fraude is de verzamelnaam van verschil lende misdrijven, zoals vals heid in geschrifte, verduiste ring, oplichting, bedriegelij ke bankbreuk etc. Fraude kent ook verschillende vari anten zoals b.v. belasting fraude, BV-fraude, verzeke ringsfraude en ook bank- fraude. De tegen de bank gerichte c/e 'tra vormen aan. Vorig jaar zijn binnen de Rabobankorgani- satie zo'n 70 van dergelijke gevallen geregistreerd met een gemiddelde schade van f 2000,- voor de fiatgeven- de bank. Toch kunnen deze fraudu leuze kasopnames vrij een voudig aan de balie worden onderkend en bestreden. Met name het inbouwen van een geboortedatum verificatie in de fiatte ringsprocedure is een on overkomelijke barrière voor de fraudeur. Die beschikt doorgaans naast een ver valst identiteitsdocument wel over naam, adres, reke ningnummer en bankrelatie, maar juist de geboorteda tum van de cliënt wiens re kening belast zal gaan wor den is niet bekend. In een goed samenspel tus sen de bank waar de frau deur zich voor de kasopna me vervoegd en de bank waar de rekening loopt van het potentiële slachtoffer, dient de geboortedatum-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1986 | | pagina 9