Lezersonderzoek wijst uit: Band-lezers praktisch ingesteld Rabobmdi i IS| Ijl] ■feisfl Zeventien maal per jaar valt de 'Band' op het bureau bij de - inmiddels 30.000 - werkers van onze organisatie. Of het daarmee ook in goede aarde valt, is een vraag, waar de re dactie zich in de afgelopen maanden over heeft gebogen. Er wordt immers veel energie en geld geïnvesteerd om ie dere medewerker in de organisatie elke drie weken te laten delen in de zaken, die ons allen bezighouden. Wordt infor matie geleverd, waar de lezer iets aan heeft? En in een vorm die aanspreekt? Het relaas van een onderzoek. Als redactie moet je soms bij gebrek aan directe reac ties 'op de tast' de invulling van je blad bepalen. Toch is het nodig om op gezette tij den te bezien of je nog op het juiste spoor zit. Om een antwoord op die vraag te krijgen is een omvangrijk onderzoek ingesteld waarbij enkele honderden lezers van het blad om hun mening is gevraagd. Het onderzoek heeft plaatsgevonden op 24 en 25 oktober van het afge lopen jaar. Raboband num mer 14 was toen al enkele dagen eerder bij de lezers gearriveerd. Voor de uitvoering van het omvangrijke onderzoek werd met medewerking van de activiteit Marketingon- derzoek Particulieren van Rabobank Nederland een beroep gedaan op een ex tern marktonderzoekbu reau, dat gespecialiseerd is in media-research. Boven dien waarborgt deze werk wijze de vertrouwelijkheid van de reacties. Privacy is tenslotte een zaak, die - zo als ook uit het onderzoek zou blijken - ons bankmen sen aan het hart gaat. Door de enquetrices van het bu reau werden 302 mensen uit de organisatie telefo nisch geïnterviewd: 203 medewerkers en 24 direc teuren van plaatselijke ban ken en 75 medewerkers van de centrale bank. Het gesprek omvatte ruw weg drie hoofdthema's. In de eerste plaats was inzicht nodig in de mate waarin het blad gelezen wordt. Daar naast werd geïnformeerd naar de waardering voor de artikelen. Dat gebeurde aan de hand van de inhoud van het kort tevoren verschenen nummer. Tenslotte werd een inventarisatie gedaan van de onderwerpen, waar voor men belangstelling had BLAD VOOR MEDEWERKERS VAN 01 RABOBANKORCANISATIl en waarover men in de 'Band' zou willen lezen. Voordat we op de resultaten ingaan, moeten we nog even kwijt dat 93 van de benaderde lezers bereid en in de gelegenheid was om aan het onderzoek mee te doen. Een uitzonderlijk hoog percentage, aldus het on derzoekbureau; een compli ment dat we bij deze graag doorgeven. Raboband bekendste medium In alle bescheidenheid: Ra boband is het bekendste medium binnen de organisa tie. Op de vraag naar perio dieke uitgaven noemde 89 spontaan de 'Band', het maandblad 'Rabobank' volgt met 47 Bij nadere beschouwing blijkt de 'spontane bekendheidssco re' van de 'Band' onder de mensen van de plaatselijke banken zelfs 92 te zijn, bij die van de centrale bank 69 Aan de mensen die het blad gelezen hadden, werd ver volgens gevraagd welke ar tikelen zij zich (spontaan) konden herinneren. Van de lezers wist 74 één of F Hooggeëerd publiek geduldig in de ij) Verkiezingsstrijd verrast pensioen Kahobank-formule krijgt Finse Wielerkampioenschap blijkt Gedrang aan de balie (streng) aanpakken meer (gemiddeld 2,7) on derwerpen te noemen. Met kop en schouders stak daar het artikel over de privacy aan de balie (met 59 bo venuit. Ditjes en Datjes was in het algemeen klassement tweede met 39 Bij de le zers van de centrale bank bleek bovendien de beschrij ving van de SPR-verkiezing - met collega Piet Toen als (visueel) middelpunt - hoog te scoren. Toen vervolgens aan de hand van de complete in houdsopgave nagegaan werd welke artikelen daad werkelijk gelezen zijn, kwam naar voor dat men gemid deld 5,6 artikelen had veror berd. De mensen van de aangesloten banken lazen 5,9; die van de centrale bank 4,3 artikelen. Als ge keken wordt naar de func tiecategorie, dan blijken de medewerkers tot en met schaal 4 gemiddeld 5,8 arti kelen te lezen, die van de schalen 5 tot en met 7: 5,9 en met een inschaling van 8 en hoger (slechts) 3,4. Zeventig procent van alle le zers vindt het blad als ge heel interessant of erg inte ressant. De lezers van de aangesloten banken waren daar met 75 uitgespro ken positief over, maar bij de medewerkers van de centrale bank bleek de be langstelling beduidend la ger: 39 een signaal waar niet aan voorbij gegaan mag worden. De leesbaarheid, het taalge bruik en de illustraties wer den in het algemeen goed of zeer goed bevonden. Belangstelling voor prakti sche bancaire artikelen hoog De keuze van de artikelen gaf wat meer aanleiding tot commentaar. Dat bleek vooral toen later in het vraaggesprek geïnformeerd werd naar onderwerpen waarover men in de 'Band' zou willen lezen. De onder vraagden kregen een grote reeks onderwerpen voorge- Doorlezen op pagina 4

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1986 | | pagina 3