OTW-Personeel bracht nieuwe kansen, maar ook onzekerheid De afgelopen jaren is bij Rabobank Nederland het be grip OTW gemeengoed ge worden voor welhaast elke medewerker. De betekenis was echter niet voor iedereen gelijk. Voor sommigen had het project dat onder die naam werd uitgevoerd nau welijks of geen gevolgen voor de werkplek of de inhoud van de functie. Bij anderen echter werd een van beide of zelfs beide in meerdere of mindere mate anders. Velen kregen al of niet ongevraagd de moge lijkheid om los te breken uit de sleur van een baan zonder veel mogelijkheden, anderen werden geconfronteerd met soms vrij langdurige onzeker heden over een toekomstige functie. Hoewel de verschillende deel projecten van OTW voor de werkorganisatie van Rabo bank Nederland en in steeds grotere mate ook voor de ge hele Rabobankorganisatie, al tot diepgaande veranderingen hebben geleid of nog zullen leiden, is het vooral OTW-per- soneel dat diep ingreep in het dagelijkse bestaan van vele medewerkers van Rabobank Nederland op de beide hoofd kantoren, de computercentra of de regiokantoren. Bezinning was nodig Enkele jaren geleden werd het duidelijk dat de Rabobankor ganisatie na een periode van sterke groei in een consolida- tiefase was beland. Allerlei te kens, zowel vanuit de organi satie als vanuit de maat schappij met haar vele vrij heftige veranderingen, gaven aan dat bezinning nodig zou zijn op het functioneren van Rabobank Nederland. De con tinuïteit van het bedrijf en daarmee het behoud van de werkgelegenheid op langere termijn vroeg om een duidelijk antwoord op een aantal vra gen. De belangrijkste daarvan waren: dragen alle verrichte taken en werkzaamheden wel voldoende bij aan de resulta ten die de organisatie nodig heeft? Kunnen sommige ta ken niet beter of efficiënter worden verricht? Welke nieu we taken kunnen bijdragen aan de verdere versterking van de Rabobankorganisatie en de consolidering van de re sultaten? Het project werd in vier stuk ken verdeeld; het onderzoek naar de effectiviteit van de verschillende organisatori sche eenheden (OTW-Eenhe- den)en het project OTW-Com mercie, dat verbetering van het commerciële beleid be oogde werden bijna gelijktij dig aangepakt. OTW-Organisatie zou wat la ter, op basis van de resultaten van beide eerstgenoemde deelprojecten, zorgen voor het verwerkelijken van een passende organisatiestruc tuur. De primaire werkgebie den Bankzaken en Aangeslo ten Banken kregen hun eigen instrumentarium voor com mercieel beheer, control en informatica, zodat men beter en sneller op de markt en de behoeften van de cliënten zou kunnen inspelen. Dat het bovenstaande voor veel personeelsleden conse quenties zou hebben was voorzien. Bijna gelijktijdig met de aanvang van de deelpro jecten Eenheden en Commer cie ging dan ook het deelpro ject OTW-Personeel \jan start. OTW-Personeel Vergroting van de mobiliteit en de kwaliteit van het perso neel was de voornaamste doelstelling van dit onderdeel van het project. Tegelijkertijd echter zou men door de uit werking van de andere deel projecten worden geconfron teerd met de noodzaak om de opvang en begeleiding van vrijkomende medewerkers te garanderen. Geen kleinigheid bij een verwachting dat onge veer 700 functies zouden verdwijnen of veranderen. Daarnaast was reeds in het vooronderzoek gebleken dat er bij het personeel sprake was van tekortkomingen op het gebied van bancaire ken nis, de automatisering en van een goede feeling voor het da gelijkse gebeuren bij de aan gesloten banken. Er werd een drietal 'trajecten' in het leven geroepen om de opvang van die vele honder den medewerkers binnen een drietal jaren èn de bijscholing van een belangrijk deel van hen te kunnen realiseren. Er kwam een Algemene Ban caire Opleiding (ABO), waar van de laatste cursus vorige maand werd afgesloten en waaraan ruim 200 medewer kers hebben deelgenomen. De deelnemers hieraan heb ben soms behalve een alge mene bancaire bijscholing of herscholing ook nog een spe cifieke opleiding gehad, bij voorbeeld op het gebied van de Informatica. De meesten van hen zijn in de afgelopen periode herplaatst of namen tijdelijk deel aan een leerwerk traject om verdere ervaring op te doen voor een specifieke functie. Tweede instrument dat nodig was om alle door OTW-Een- heden vrijgekomen medewer kers een nieuwe plaats te ge ven, was het Rotatie-traject. Ook hier kregen ruim 200 personeelsleden - afhankelijk van de bestaande vacatures en met als achterliggend doel de verbreding van hun werk ervaring - een nieuwe stoel. Ten slotte was er het traject Specifiek, bedoeld voor de medewerkers waarvoor door allerlei oorzaken een indivi duele oplossing moest wor den gevonden. Dat betekende dat voor ruim 200 collega's van de centrale bank regelin gen moesten worden getrof fen, die bijvoorbeeld lagen op het gebied van het in dienst treden bij een aangesloten bank of een gelieerde instel ling, het tijdelijk boven de sterkte plaatsen op afdelin gen, omdat de medewerker had aangekondigd te zijner tijd te willen vertrekken. Uiter aard ging het dan vooral om jonge vrouwen, die na een zwangerschap niet wensten terug te keren. Verder was er een groep medewerkers, die een non-activiteitsregeling kreeg aangeboden, VUT-ge- rechtigd was, met ouder domspensioen ging of een WAO-voorziening kreeg. Wat bleef was een groep me dewerkers, waarvoor in af wachting van een geschikt geachte functie een tijdelijke opdracht is gevonden. Ver wacht wordt dat deze groep aan het einde van het jaar zal zijn geslonken tot een enkel tiental. Wat overigens deze enorme herplaatsingsactie extra heeft bemoeilijkt was het feit dat binnen Rabobank Nederland ruim honderd medewerkers op een formatieplaats boven de sterkte zaten, een zaak die eveneens binnen OTW-Perso neel moest worden gesa neerd. Vooroordelen wegnemen Een belangrijke rol werd in het opleidingsprogramma ge speeld door de aangesloten banken. Vijfhonderd banken werkten mee aan de opvang van stagiairs van de centrale bank! Meer begrip voor el kaar, betere verstandhouding en kennis van alledaagse pro blematiek bij de aangesloten banken zal van grote beteke nis blijken bij het verwezenlij ken van de commerciële en organisatorische doelstellin gen in de nabije toekomst. Door alle cursisten werden de stage-ervaringen als bijzon der waardevol beschouwd. Een van de minder plezierige kanten van de gehele operatie

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1985 | | pagina 6