f 100.000.000,- aan besparingen gaf aan de hand van in een grijs verleden ooit in het Belgi sche Sint Niklaas door vele Rabo-functionarissen aange leerde stijlkenmerken van ma nagement een beeld van de heer Kerkmeester. Maar afge zien van die analyse, aldus de spreker, bleef vooral staande de eigen stijl van Kerkmees ter, die door zijn opstelling een succes had gemaakt van de regionalisatie en op en rondom het regiokantoor een goede sfeer had geschapen. De heer W. Bakker voerde het woord namens de mede-re giodirecteuren. Ook hij schet ste de loopbaan van de jubila- i \1 ris, maar maakte daarbij tot grote hilariteit van de zaal vaak gebruik van de onge schreven maar zo vaak vertel de geschiedenis van de oude Inspectie. Anecdotes uit de eerste uitreizen bleken weer een geheel andere kijk te ge ven op het verleden van de heer Kerkmeester en diens omgeving. De spreker prees diens vermogen om een goed evenwicht te houden tussen de menselijke en zakelijke aspecten van het bedrijf. Ook hij noemde de rol van Kerk meesters echtgenote onont beerlijk voor de wijze waarop deze had vormgegeven aan zijn loopbaan. De heer Kerkmeester zelf ten slotte, wist met een persoon lijk woord voor bijna iedere aanwezige zijn gevoelens dui delijk te maken. Dankbaarheid enerzijds voor veertig goede jaren en 'jammer dat 't fini is' anderzijds. Hij ging op bondi ge, maar rake wijze in op de woorden van de sprekers. De heer Jansen Schoonhoven, die als 'negatieve' eigenschap onder meer had gesteld, dat bij Kerkmeester de neiging bestond om van een mug een olifant te maken, gaf hij terug, dat dit vaak de enige manier bleek om in de organisatie iets te bereiken Hij had besloten geen bood schap voor de toekomst ach ter te laten, maar de duidelijke keus gemaakt voor een per soonlijk woord aan iedereen met wie hij in die veertig jaar zo prettig had samengewerkt. De heer Rintel wenste hij veel succes in zijn nieuwe baan. Uit de tijdelijke samenwerking tij dens de inwerkperiode was een goede vriendschap ont staan. Na de officiële bijeenkomst volgde een bijzonder drukke en zeer geanimeerde receptie in het gastenverblijf van het Utrechtse hoofdkantoor. Op 8 november nam de heer Kerkmeester afscheid van zijn In de dagbladpers van 31 ok tober heeft u kunnen lezen dat, naar schatting van het Ideeëncentrum in Den Haag, het bedrijfsleven in 1984 meer dan f 100 miljoen heeft bespaard als gevolg van door werknemers ingezonden ideeën. Uit een door het Ideeëncentrum gehouden en quête bleek dat bij 91 bedrij ven de besparing aanwijsbaar f 60 miljoen bedroeg. Het Ideeëncentrum organi seert elk jaar een bedrijfson- derscheidingendag. Dit jaar werd die gehouden bij Philips Nederland in Eindhoven. Ver tegenwoordigers van 16 be drijven mochten een glazen bokaal in ontvangst nemen. Opzet van deze prijsuitreiking is het stimuleren van de leden van het Ideeëncentrum om door te gaan. Men hoopt voor al te bereiken dat de directies van bedrijven hun werkne mers blijven activeren tot het inzenden van ideeën. Uit bovenstaande titel blijkt dat het bepaald geen slechte zaak is voor het bedrijf, noch voor de inzenders van de ideeën. Onder de prijswinnaars was Burroughs Drukkerijen uit Heerhugowaard. De verte genwoordiger van dit bedrijf mocht iets over zijn bedrijf vertellen. Het bedrijf is gespe cialiseerd in alle soorten hoogwaardig computerpapier (onze organisatie is een van hun afnemers). De spreker was van mening dat voorko mende fouten in 80% van de gevallen te wijten zijn aan een onjuiste procedure; in slechts 20% van de gevallen is men selijk falen de oorzaak. De ideeënbus vond hij een middel bij uitstek om procedures te verbeteren. De vraag of een idee 100.000,- waard kan zijn kon hij bevestigend beantwoorden, een dergelijke beloning werd onlangs door het Amerikaanse moederbe drijf uitgekeerd! Van het gastbedrijf Philips vernamen we dat daar sinds 1945 voorf 2.500.000,- aan beloningen is uitgekeerd. Daarop betrekking hebbende aanwijsbare besparingen be droegen f 33 miljoen. De ver tegenwoordiger van de Raad van Bestuur gaf de aanwezi gen het advies: 'Wees gedul dig en luistervaardig'. Dat laatste geldt volop voor de IBC-Rabobankorganisatie. Hoge beloningen zijn er bin nen ons bedrijf echter (nog) niet uitgekeerd. Onze IBC be staat echter pas twee en half jaar. In die periode zijn ruim 1000 ideeën ingezonden. De maximum beloning die wij uit kunnen keren is f 15.000,- netto. Als uw idee aan onze voorwaarden voldoet willen we dat heel graag een keer doen We hopen dat u die inzender wordt! Tot slot nog even een herinne ring aan allen die in 1985 een beloning of aanmoedigings premie hebben ontvangen. Op uw salarisstrook van de cember zult u de omrekening van bruto naar netto vermeld zien. Dit heeft uiteraard geen invloed op het eindbedrag van de strook. Ons adres: IBC, EW 822. medewerkers op het Regio kantoor. Bij deze gelegenheid bood men hem een door me dewerkers zelf geschreven, gecomponeerde en uitge voerde musical aan onder de titel 'Werkmeester-Kerk meester'. In liedjes en sket- chjes werd een beeld gegeven van de heer Kerkmeester als onderwijzer, voetbaltrainer, reisbureauhouder en andere markante situaties. Deze feestelijke afscheidsavond was een groot succes en een waardig besluit van Hennie Kerkmeesters afscheid van de Rabobankorganisatie. KdM

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1985 | | pagina 4