voor de wachtruimte. Wan neer de ruimte daarvoor ont breekt moeten concessies worden gedaan. Toch mag verwacht worden dat ook in een kleine bankhal de wach tende cliënt enige afstand tot de balie houdt, omdat hij vooraf niet weet aan welk lo ket hij geholpen zal worden. Met de stoffering kan dit on dersteund worden door voor de balie een duidelijk zichbare zone aan te brengen waarbij de voorkeur uitgaat naar een andere kleur vloerbedekking. Het keuzesysteem hoeft geen afbreuk te doen aan het bank- halconcept. De verschillende servicegroepen kunnen als keuze worden aangeduid, waarbij de ligging van de ser- Een snelkas heeft een ander karakter dan de overige ba lies. Transacties worden snel afgewikkeld en veelal moet de klant al een handeling verrich ten (het invullen van een op nameformulier). Een num mersysteem voor een snelkas lijkt daarom niet zinvol. Door enige toevoegingen kan de privacy verhoogd worden, bij voorbeeld door de loketten in een nis te plaatsen zoals al eerder is aangegeven. Voorlichting aan cliënt Alle maatregelen die getrof fen worden van welke aard dan ook zullen moeten wor den ondersteund met een dui- steuning leveren. Gedurende de eerste weken zal een per soonlijke begeleiding aan de cliënten in de bankhal zeker nodig zijn. Al deze systemen zij er alleen maar op gericht de wachten de cliënten van de cliënt aan de balie te scheiden. Op de privacy van de klant aan de balie ten opzichte van de naastgelegen loketten, heb ben ze geen invloed. Ook hier is afstand houden een eerste vereiste. Afstand die veelal verkregen wordt door de ruimte die balieterminals en buizenpost verlangen. Boven dien kan altijd nog worden teruggeroepen naar de 'schotten' van vroeger. Mis schien niet in de vorm van toen, maar er zijn hele mooie eigentijdse voorbeelden ge realiseerd. Toch is dit niet het belangrijk aantal privacy bevorderende maatregelen naast elkaar te plaatsen. Hopelijk is duidelijk gemaakt dat met een juiste in richting veel bereikt kan wor den. A. Meijer Bouw en Beveiliging A.B. ste privacy-aspect. Verwacht mag toch worden dat iedere klant aan de balie het te druk heeft met zijn eigen zaken en geen tijd heeft voor het loket naast hem. Voorwaarde is dan wel dat de klant ook bezig is aan de balie en niet lange tijd moet wachten, want dan heeft hij alle gelegeneheid. vicegroep op het keuzepaneel al afgebeeld kan worden. Het is te overwegen afwijkende servicegroepen zoals bedrij ven en reizen buiten het systeem te houden. delijke voorlichting aan de cliënt. Te denken is aan bij sluiters bij dagafschriften, fol ders en informatieve posters in de bankhal. De activiteit Publiciteit kan daarbij een welkome onder- Hoe privacy wordt beleefd en de mate waarin privacy wordt verlangd, is sterk afhankelijk van plaatselijke factoren. Het is daarom niet mogelijk een generaal advies te geven hoe het probleem privacy het hoofd te bieden. Getracht is de voor- en nadelen van een

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1985 | | pagina 6