een afwijkend dessin of kleur voor de balie worden aange bracht. Achteraf aanbrengen kan ook, maar er bestaat ge vaar voor versnelde slijtage aan de snijranden. Alle methoden die aanleiding kunnen geven tot struikelen van cliënten zoals krullende matten, strippen e.d. moeten worden vermeden. Hoe de bedieningszone ook wordt uitgevoerd, brutale klanten blijven bestaan. Er blijven cliënten die de rij wachtenden voor de streep smalend voorbij lopen en achter, of liever naast de cliënt gaan staan die geholpen wordt. Een vriendelijk verzoek van de baliemedewerker helpt ook bij dit soort mensen niet en levert de (moedige) mede werker minimaal een grote mond op. Hierbij zou je haast een van de briefschrijvers ge lijk geven als zij stelt dat dit soort cliënten geweerd dient te worden, maar dan ook door alle geldinstituten. De vormgeving van de balies biedt vele mogelijkheden om de privacy te bewaren. Door de vormgeving van de balie bijvoorbeeld zo te maken, dat het loket duidelijk in een diepe 'nis' ligt, wordt voorkomen dat cliënten naast elkaar gaan staan. Tevens wordt bewerk stelligd dat men enige afstand houdt, omdat de geholpen cliënt ook nog uit de nis moet. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de nis niet al te breed is en dat heeft ook weer nadelen voor moeders met kinderen of kinderwagens en echtparen. Op het gevaar af dat de bank- hal in een oerwoud verandert, is dit in bestaande situaties ook met plantenbakken te realiseren. Veel banken of kantoren kun nen met de reeds aangegeven methoden de privacy in de bankhal voldoende veiligstel len. Afhankelijk van plaatselij ke situaties, zoals bijvoor beeld het drukte-patroon en de aard van de cliënten, kun nen deze methoden tekort schieten. Hier zal een volg- te vormen verdwenen is. Als voordeel geldt tevens dat ie dere cliënt in volgorde van binnenkomst wordt geholpen. De ervaring dat men de 'ver keerde' rij heeft gekozen be hoort dan ook tot het verle den. Het is inderdaad een even simpele als effectieve methode. Bij de slageren bak ker functioneert het al jaren naar ieders tevredenheid. Kunt u het zich voorstellen, een nummertjesautomaat naast de deur, een nummer display midden boven de balie en een baliebediende die luid keels om nummer vijfentwin tig roept? Natuurlijk niet, dat kan eleganter zult u zeggen. Toch een situatie die, gelukkig bij een concurrerende bankin stelling, te zien is. Als 'num mer vijfentwintig' zich juist staat te verdiepen in het uitge stalde foldermateriaal en de bankhal druk en rumoerig is, kan het voorkomen dat het afroepen, met enige irritatie, moet worden herhaald of dat men gemakshalve aanneemt dat 'nummer vijfentwintig' vertrokken is. Wanneer meer- Het systeem moet ook altijd in gebruik zijn, hoe overbodig het ook lijkt. Voorkomen moet worden dat een situatie op treedt, die iedereen wel kent van de bakker. Bij binnen komst in de zaak slechts wei nig ander cliënten aantreffen, zien dat het nummersysteem niet gebruikt wordt en dus geen nummertje nemen. Kort daarop stroomt de zaak vol, allemaal mensen die een nummertje nemen. En dan maar hopen, dat de bakker gezien heeft, dat u het eerste binnen kwam Hiervoor staat beschreven hoe het eigenlijk niet moet. Dat een volgnummersysteem in een andere vorm prima kan functioneren, bewijst een Bel gische bankinstelling, die een dergelijk systeem al enkele ja ren tot ieders tevredenheid gebruikt. Ook het centrum kantoor van de Rabobank Groningen kent een soortge lijk nummersysteem en de PTT is in een bijpostkantoor met een proef begonnen. reet aan de beurt is wordt dat op duidelijke wijze kenbaar gemaakt. In de wachtruimte wordt eveneens duidelijk zichtbaar gemaakt welk volg nummer aan de beurt is en aan welk loket de klant ver wacht wordt. De volgnum mers zijn alleen zichtbaar in de wachtruimte, waardoor de klant wordt gedwongen bij de balie weg te blijven. Deze systemen worden ge stuurd door een kleine micro computer. Het is daarom mo gelijk diverse toevoegingen te doen. Te denken is bijvoor beeld aan een opgave van het aantal cliënten dat reeds in de wachtrij is of een schatting van de te verwachten wacht tijd. Ook kan de baliemede werker inzicht gegeven wor den in het aantal klanten dat wacht en de soort transacties die zij willen verrichten. Het electronische systeem is vrijwel in elke bankhal zo aan te brengen. Probleem kan zijn een goede plaats te vinden nummersysteem op zijn plaats zijn. Volg nu m mersy stee m Een volgnummersysteem biedt de mogelijkheid, mits goed toegepast, de wachten de cliënten te scheiden van de cliënten aan de balie. Het gro te voordeel van het volgnum mersysteem is dat de nood zaak om één of meerdere rijen dere loketten gelijktijdig vrij komen, wisselen de nummers zo snel dat de cliënten ge noodzaakt zijn voortdurend de nummerdisplay en de ba lies in de gaten te houden an ders is hun beurt voorbij voor ze er erg in hebben. Het ge volg is dat bij drukke periodes de cliënten kort op de balie staan te wachten en de rust aan die balie, waar het toch om gaat, weer verstoren. In alle gevallen is het doel de privacy te verhogen. De ma nier waarop verschilt welis waar maar in essentie zijn de kenmerken gelijk. Met de microcomputer Na binnenkomst maakt de cliënt via keuzetoetsen ken baar welke transactie hij wenst te verrichten. De klant ontvangt dan een volgnum mer en kan in een speciaal in gerichte 'wachtruimte' plaats nemen. Wanneer de klant di- 5

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1985 | | pagina 5