Privacy in de bankhal Strepen en touwen De eerste vraag die in de serie artikelen over privacy in de bankhal gesteld wordt luidt: 'Loopt in de moderne bankhal de privacy van het publiek gevaar?' Duide lijk ligt de nadruk op modern, een ten dens die in de inhoud van alle artikelen aanwezig blijft. Dat met modern niet al leen de open balie wordt bedoeld maar ook de kogelwerende balie blijkt wel uit de haast nostalgische verwijzingen naar de wachtkamers uit vroeger tijden. Toch wil niemand echt terug naar de situatie van toen, maar wat dan wel? enige jaren oud is, kan dit het best illustreren. Een bank in een agrarische gemeenschap had na een verbouwing prachtige vloerbedekking in de bankhal liggen. In de win terperiode werden op veel be lopen stukken matten gelegd, ook voor de balie. Na de win ter werden de matten weer weggehaald. Pas toen viel het zowel baliemedewerkers als cliënten op dat die mat voor de balie een stukje privacy op leverde. Wanneer een cliënt aan de balie en dus op de mat stond ging geen tweede per soon op diezelfde mat staan. De mat was een soort psycho logische drempel. Toen de mat weg was, was ook de drempel weg. Dit is een voorbeeld dat 'stre pen' wel degelijk kunnen wer ken. Alvorens tot het trekken van strepen wordt overge gaan moet men zich wel een aantal zaken realiseren. Allereerst: 'Is er in de bankhal wel genoeg ruimte?' Per slot van rekening wordt ongeveer anderhalve meter voor de ba lie niet meer gebruikt. Bij toe passing van dit systeem in postkantoren kwam men al snel tot de ontdekking dat de rij wachtenden zoveel naar achteren was verschoven dat de eerste rij de ingang blok keerde. Binnenkomende cliënten moesten zich door de eerste rij heenwringen. Of wat denkt u van cliënten achter in de rij die bij elke beweging de automatische deur openen? Als de ruimte een bedienings zone voor de balie toelaat dan blijft het een probleem, op de veelal zachte vloerbedekking die we tegenwoordig in bank- hallen aantreffen, een streep te trekken. Plakband of verf- strepen moeten worden afge raden, omdat ze niet bestand zijn tegen het zware voeten werk. Evenals bij de tekstbor den geldt ook hier dat slecht onderhoud leidt tot verminde ring van de attentiewaarde. Bij het leggen van nieuwe vloerbedekking kan een streep of een gedeelte met en posters een verzorgd uiter lijk moeten hebben en hou den. De ervaring leert namelijk dat een onverzorgde, ver waarloosde presentatie niet serieus wordt genomen. Het blijft echter de vraag of deze maatregel, ook wanneer deze actueel wordt gehouden, een blijvende werking heeft. In het begin mag dan een sterke verbetering verwacht worden, maar na verloop van tijd zal deze slijten. Bovendien er wordt dan wel aan de cliënt gevraagd afstand te houden, maar hoeveel en hoe? leder een zal daarbij zijn eigen nor men aanhouden. Is het daar om niet beter de cliënt te hel pen? Hiermee wordt het hoofdstuk strepen en touwen bereikt. Het staat er wat schertsend, en zo is het eigenlijk ook wel bedoeld. Het trekken van stre pen voor een balie en het spannen van touwen mag dan in andere, voornamelijk An gelsaksische, landen goed werken, het past niet in onze volksaard. Nederlanders zijn nou eenmaal mensen die zich niet gemakkelijk laten dwin gen en als het dan toch moet, dan liefst op een manier dat het eigenlijk niet opvalt. Maar ook hier geldt weer dat de 'aangesloten bank zelf het be ste kan bepalen of dit systeem wel of niet geschikt is. Een praktijkvoorbeeld, wat al Alle klachten over het gebrek aan privacy in de bankhal zijn te herleiden naar drie manie ren waarop dit gebrek ervaren wordt: - hinder en opdringerigheid van klanten die nog in de wachtrij staan; - gebrek aan privacy ten op zichtevan de naastgelegen lo ketten; - het gedrag van het bank personeel. Het gedrag van het bankper soneel heeft ogenschijnlijk niets te maken met de inrich ting van de bankhal. Toch kunnen slechte of minder prettige werkomstandighe den wel degelijk het gedrag beïnvloeden van de mensen die erin moeten werken. Een slechte akoustiek of verstaan baarheid kan de medewerkers ertoe dwingen harder te pra ten dan nodig is, denk aan de kogelwerende balie. Het ge volg is wel dat meerdere klan ten een gesprek kunnen vol gen. Het eerste aspect houdt dui delijk verband met het gedrag van de klanten. Toch mogen we aannemen dat een groot gedeelte van onze klanten van mening is dat de privacy van de medecliënten dient te wor den gerespecteerd. Een be roep op dat fatsoensbesef zal in veel gevallen dan ook vol doende blijken om de privacy te vergroten. Voor de wijze waarop dit kan gebeuren zijn in de vorige artikelen reeds di verse goede suggesties ge daan. Elke bank kent haar cliënten en zal zelf de beste methode kunnen bepalen. Toch enkele kanttekeningen. Het nadeel van tekstborden, posters e.d. is dat zij niet, zoals bij een aktie, na verloop van tijd verwijderd kunnen worden. Sterker nog, men zal regelmatig andere teksten of posters moeten gebruiken om voldoende attentiewaarde te behouden. Ook zullen teksten

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1985 | | pagina 4