Wel zekerheid over werk, niet meer over stoel! Flexibiliteit gevraagd Nooit meer zal het zo worden, dat u tot uw pensionering zal blijven zitten op de zelfde stoel. De tijd van zekerheid over de functie is voorgoed voorbij. Wel lijkt er - voorzover dat is te voorzien - de zeker heid dat in ons gezond en degelijk bedrijf voor iedereen werk zal zijn op velerlei niveaus. Nieuwe technologie en verde re verbreding en verdieping van onze bankdiensten zullen daarbij van alle medewerkers in de Rabobankorganisatie veel bereidheid tot verande ring vragen. Het streven om die volwaardi ge werkgelegenheid te garan deren, kan alleen gestalte krij gen indien er de bereidheid èn de wil is om door voortduren de scholing bij te blijven; dat zal bepalen welke functie men uiteindelijk in ons bedrijf zal uitoefenen. Drs. Paul Burghouts, lid van de Hoofddirectie van Rabo bank Nederland, laat er geen enkele onduidelijkheid over bestaan, dat van alle mede werkers in de toekomst veel flexibiliteit zal worden ge vraagd. Hij sprak deze overtui ging uit tijdens een feestelijke bijeenkomst op 1 7 oktober in het gastenrestaurant van Rabobank Nederland te Utrecht. Hier werden de stu diecertificaten uitgereikt aan de laatste groep cursisten, die in het kader van de Algemene Bancaire Opleiding (ABO) af studeerden. Veel aandacht voor groepsprocessen Op deze bijeenkomst stelde cursusleider Henk van der Heijden vast dat deze laatste van de vier Informatica-groe- pen, volop heeft kunnen profi teren van de ervaringen, die met de eerdere opleidingen zijn opgedaan. Deze D-groep met haar enigszins verkorte studietraject werd geken merkt door de grote aandacht voor groepsprocessen. Naast technische kennis is vooral het bezitten van die sociale vaardigheden, die het werken in teamverband mogelijk ma ken, van belang. Ook bij de in- formaticasector is niet de ma chine, maar de mens bepa lend voor de kwaliteit van het werk. De heer Burghouts keek in zijn toespraak tot de cursisten nog even terug naar de OTW-pe- riode en schetste in het kort de problemen die moesten worden opgelost. Voor ruim zeshonderd medewerkers van Rabobank Nederland moest in relatief korte tijd een andere of een nieuwe functie worden gevonden. Gelijktijdig daarbij moest een grote opleidings slag ervoor zorgen dat allerlei tekortkomingen op het terrein van bancaire kennis en van bekendheid met de informati ca werden opgeheven en de commerciële slagvaardigheid zou worden versterkt. De inzet van alle betrokkenen heeft bij het slagen ervan een grote rol gespeeld en ook de bereidheid van vele aangeslo ten banken om bij dit ingrij pende proces actief mee te helpen was van doorslagge vende betekenis. Investeren in mensen Hij verheelde niet dat er ook fouten zijn gemaakt. Zowel bij de betrokken medewerkers als bij het management in al zijn geledingen leefden vaak verwachtingen, die niet of niet onmiddellijk konden worden verwerkelijkt. Soms was het voor de medewerkers teleur stellend dat opleidingen in het kader van OTW niet automa tisch de garantie inhielden voor een directe en definitieve plaatsing in de functie van eigen keuze. Anderzijds bleek in de loop van het herplaat singsproces van de ABO-cur- sisten en de 'roterende' me dewerkers dat het manage ment al te kritisch keek naar het verleden van deze groe pen, daarbij eisen stellende die men bij sollicitanten van buiten niet zou hebben be dacht. Dit probleem is wezen lijk onderschat de afgelopen tijd. Uit alle ervaringen die zijn opgedaan in het OTW-proces van de afgelopen tijd is duide lijk geworden dat het bedrijf steeds meer en bij voortdu ring in mensen moet investe ren om aan de eisen van de toekomst te voldoen. Het zou onjuist zijn hiermee te wach ten tot organisatorische om standigheden ons daartoe op nieuw zouden dwingen. Het OTW-proces heeft wel bewezen, dat het bedrijf ge diend is met meer openheid aan zowel de zijde van de me dewerkers als van het mana gement. Duidelijk zeggen wat men van elkaar vindt en ver langt is nu en straks noodza kelijk. Vooral zullen de weder zijdse verwachtingen realis tisch kunnen blijven en wor den conflicten voorkomen. Op zulk een wijze zal het mo gelijk zijn dat in de toekomst de beeldvorming van de ma nagers van interne kandidaten positiever zal worden en dat men aan de kant van de me dewerkers zal beseffen dat niet altijd de geboden kwali teiten in overeenstemming zijn te brengen met gestelde eisen. Hierna sprak de heer Burg houts zijn in de aanhef van dit artikel reeds weergegeven stelling uit en zei: 'Het bedrijf streeft naar een werkgelegen- heidsgarantie, maar kan geen zekerheid geven over de stoel waarop u straks zal zitten. Die wordt in belangrijke mate me de door uzelf bepaald.' Hij wenste de deelnemers aan de D-cursus Informatica ten slotte geluk met het behalen van het certificaat, dat hij allen persoonlijk overhandigde. Men bleef daarna nog enige tijd bijeen in de gastvrije ruim te van De Coopvaert. KdM

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1985 | | pagina 3