Tegenbezoek vol verrassingen derlinge uitwisselbaarheid van mensen en de behoefte aan extra mankracht om de aanpak tot een succes te ma ken. Bij de positieve elemen ten wenst men vooral het cor imercieel 'ijzersterke ka- rakier' van de formule te be nadrukken. 'ledereen van de adviesteams is in staat de toe gewezen klanten werkelijk op timaal te verzorgen. Het per soonlijke tintje kan er weer bij gevoegd worden en zonder ons te buiten te gaan aan agressieve verkoopmethodes kunnen we duidelijk bespeu ren dat de klant vaker dien sten gaat afnemen uit ons pakket. Je moet het publiek erop attenderen en dan blijkt dat men het op prijs stelt', al dus zegsman Zuur. En Rob den Blijker op diens beurt: 'De meeste klanten vinden het at tent wanneer je hen hier of daar aan herinnert. We zijn er mee geholpen, hoor je vaak. Het 'gauw even wat geld ophalen' heeft in de afgelopen jaren geleid tot een aanzienlij ke verarming van het contact. Nee, die gerichte persoonlijke benadering heeft toch wel aanzienlijke voordelen'. Zeer sterk heeft de Goudse bank in de afgelopen jaren in de bedrijvensector de vruch ten geplukt van haar zorgvul dige en consequente relatie beheer. Het vergde, daarover laat men niet het geringste misverstand bestaan, een in grijpende mentaliteitswijzi ging. Verdwenen is de passie ve opstelling. In plaats van de zaak lukraak aan te pakken kwam er een duidelijke strate gie. Tevens leverde een verbe terde verslaglegging meer in zicht op in de geboekte voor uitgang. In nog geen driejaar tijd verdubbelde de porte feuille zakelijke kredieten tot 65 miljoen gulden. Momen teel heeft de bank voor het Goudse bedrijfsleven vijf rela tiebeheerders in dienst op wie noeg door de mand. Alles grijpt in elkaar, daar moet je het bij de voorbereidingen ook op toeleggen. Behalve men senkennis is ook commerciële training nodig. Dat begint al aan de balie.' Gouda kreeg de afgelopen ja ren meermalen met Fins be zoek te maken. Talrijke Finnen kwamen zich oriënteren. De recent geïntroduceerde nieu we benadering binnen de Rabobank kwam tijdens die ontmoetingen in al zijn facet ten ter sprake, al waren er aanvankelijk wel enige taai- schitterende accommodatie, gelegen in een bosrijke omge ving op enkele tientallen kilo meters afstand van de hoofd stad Helsinki, brengt Oko-per- soneel uit het hele land voor training en scholing bijeen. Men verblijft in het 'Hilton- achtige' internaat vaak we kenlang, inclusief weekends. Aan de hand van audiovisueel materiaal werd duidelijk dat de Finnen waar het om de cliëntbenadering gaat vrijwel ongewijzigd de Rabobank- aanpak overnemen. Tevens kwam naar voren dat de Oko- men kan terugvallen. Over en weer zijn de contacten zeer frequent en het gevraagde maatwerk kan geleverd wor den. Den Blijker: 'Je kunt je met een bedrijf ook intensie ver bezig houden. Volstrekt anders dan de gigantische massa dagelijkse particuliere dingen. Een zakenman heeft graag dat er ook aandacht aan zijn onderneming besteed wordt wanneer het hem goed gaat. Bezoek hem niet alleen in moeilijke tijden maar wijs als het hem voor de wind gaat eveneens op bestaande mo gelijkheden. Zo hou je concur renten buiten de deur.' Beide gesprekspartners be nadrukken met klem dat je 'in deze branche het pleit zeker niet met een aardig gezicht al leen beslist. Iemand kan mis schien voortreffelijk omgaan met zijn zakenrelaties, maar wanneer intern bij de bank de administratieve kant een puinhoop is, val je gauw ge- perikelen. Zo vergeten de Goudse gastheren van hun le vensdagen niet hoe bij de pre mière van een moeizaam in gestudeerde Engelse lezing een van de bezoekende Fin nen vrij snel opstond en laco niek informeerde naar een voor hen beter verstaanbare Duitse versie Vooral werd de buitenlandse gasten dringend geadviseerd veel aandacht te schenken aan opleiding en training van personeel alvorens van wal te steken. Die boodschap bleek uitstekend te zijn onthouden, zoals bij een recent tegenbe zoek aan het hoge noorden bleek. Toen kregen de Neder landse gasten onder meer ge legenheid een kijkje te nemen in het luxueuze opleidings centrum van de Okobank. De bank in verhouding zelf veel tijd en geld spendeert aan scholing. Wat dit betreft ne men de gangbare vooroplei dingen in ons land de banken heel wat werk uit handen. Natuurlijk waren de Neder landse bezoekers zeer be nieuwd kennis te maken met de praktijk van het bankieren. Bij de 'groene' bank in het lan delijke Laitila wachtte de Ne derlandse bezoekers een gastvrij onthaal, evenals in het dynamische Turku. Zegsman Zuur vat zijn bevindingen als volgt samen: 'De situatie waarin de Finnen verkeren is op onderdelen niet vergelijk baar met wat wij kennen. Men hanteert bijvoorbeeld una niem een vast verschil in ren tetarieven. Zonder meer na tuurlijk een leuke startpositie bij je bedrijfsvoering. Qua sfeer bespeurde ik een grote overeenkomst. Ginds dezelf de informele contacten die 7

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1985 | | pagina 7