Spreiding van klanten Man richt met moker ravage aan in bank Harlingen Dat betekent ook dat alleen met een dergelijk systeem alle displays, folders, actiemate riaal, kinderspeelgoed, video clips en gezellige zitjes tot hun recht komen. Wanneer ik be zig ben met het innemen en handhaven van mijn plaats in de rij, heb ik geen gelegenheid om een folder uit een stan daard te gaan halen of om in een hoek van de bankhal naar een video-reclamespot te gaan kijken. Wanneer bij gebruik van het nummertjes-systeem toch nog iemand over de schouder van een ander gaat meekijken, dan kan een bankmedewerker daar iets van zeggen. Maar ik vermoed dat het zelden nodig zal zijn. Ik ervaar het nummer tjessysteem als erg plezierig mits aan twee voorwaarden wordt voldaan: - bij binnenkomst moet dui delijk aangegeven staan dat de cliënt een nummer moet trekken; - het systeem moet altijd in gebruik zijn. Immers, de cliënt rekent erop! Even de voordelen van het nummer-systeem op een rijtje: - minimale wachttijd voor de cliënt (ook bij meerdere lo ketten!); - de cliënt hoeft niet in de rij te staan en kan zijn aan dacht meer richten op fol ders en reclame; - het systeem is goedkoop; er zijn geen bouwkundige aanpassingen nodig terwijl het zeker niet onsympa thiek is als maatregel. Ver gelijk streep of hek waar achter je moet gaan staan! Een laatste voordeel is per soonlijk. Ik zou het zelf waar deren wanneer video-clips e.d. niet over je heen worden gestort maar vrijblijvend kun nen worden geraadpleegd, zoals een folder dus. Daarom: opstellen in een hoekje of zit je, zelf op de knop drukken om te starten eventueel, en niet allesoverheersend. Zoals hier boven blijkt gaat deze wens goed samen met het num mer-systeem. Wat mij betreft mag het alle maal ook zonder achter grondmuziek. Het nooit meer kunnen ontsnappen aan ra dio/tv/video-geluiden ervaar ik als een grotere inbreuk op mijn privacy dan die welke de inzet is van de discussie in Raboband. Amokmaker Tot zover de talrijke reacties op het geruchtmakende arti kel uit het septembernummer van Raboband. Eén ding hebben de bijdragen aan de discussie heel nadruk kelijk geleerd: veel ellende op privacy-terrein heeft de klant aan zichzelf te wijten. En dan doelen we allerminst op een recent voorval bij de Rabo bank te Harlingen waarover Van een onzer redacteuren HARLINGEN - Een 38-jarige in woner van Herbaijum heeft giste ren in een woede-aanval met een M>rhamer om zich 1 1- 'aardoor een Rabobar men vanuit Leeuwarden be richtte: Het betrof een 38-jari- ge man uit Herbaijum. Toen hem (gezien zijn banksaldo) discreet werd meegedeeld dat het opnemen van nog meer geld helaas niet tot de mogelijkheden behoorde, repte hij zich naar zijn auto en keerde terug met een moker om in een mum van tijd het bankinterieur grondig te 'ver bouwen'. Kopieermachines en deuren bezweken onder de mokerslagen, aldus het be richt in de Leeuwarder Cou rant. Uiteindelijk zette de poli tie de amokmaker achter slot en grendelWA Bij het betreden van menige Rabobank-hai zie je vooral op minder drukke tijdstippen noga/ eens het bordje 'geslo ten opduiken op sommige ba lies. Hoe begrijpelijk op zichzelf misschien ooktoch schuilt er het gevaar van een verminder de privacy in. Klanten worden ais gevolg hiervan namelijk on willekeurig gedwongen toch weer op een kluitje te gaan staan en bevorderlijk voor de privacy is zoiets nou niet be paald. Hoewel ik me realiseer dat het er met het oprukken van de techniek (KTS-K/KJ niet gemakkelijker op wordt, zou ik toch een oplossing willen be pleiten waarbij zoveel mogelijk alle loketten in bedrijf zijn. Er varen ba/iemedewerkfstjers lukt het vast wel hun aandacht te verdelen over een paar ba lies, en het bevordert de sprei ding van klanten. Haast niets is zo storend a/s een (vermeend) gebrek aan privacy. Er moet ons vee! aan gelegen zijn daar in verbetering te brengen. VZ.L. Cappon Accountantsdienst Regio Eindhoven 14

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1985 | | pagina 14