Alleen dwang Bij gebrek aari zelfdiscipline 'Ik constateer achteraf, schrijft mevrouw Rijkers uit Valkenswaard in een PS tot slot van haar sympathieke brief, 'dat mijn reactie meer is geschreven als klant dan als medewerkster van de Rabo bank'. Het is zeker niet de minste verdienste van haar uitvoerige reactie: 'Niets nieuws onder de zon, dacht ik onmiddellijk bij het artikel be treffende de privacy in de bankhal. Nieuw is slechts het feit dat er nu geklaagd wordt over een verschijnsel dat al lang bestaat. In 1970 deed ik als een 15-ja- rige vakantiewerk bij een Boe renleenbank in een kleine agrarische gemeenschap. Het bankkantoor omvatte één ka mertje in een statig huis, te vens woonhuis van de kassier en zijn gezin. De ruime hal van het huis was tevens wachtka mer. Telkens één cliënt ging door naar de eigenlijke bank- ruimte, waar je onmiddellijk voor een balie stond. Trok je de deur achter je dicht, dan kon je je net nog omdraaien tussen deur en hoge balie. In mijn herinnering is de balie zeer hoog, maar dat is on getwijfeld een gevolg van de leeftijd waarop ik het geheel van die kant in ogenschouw nam. Deze situatie lijkt ideaal wat de privacy betreft, maar voor sommige dorpsbewo ners was dat niet genoeg. Zij betraden het woonhuis via de keuken en na een kop koffie te hebben gedronken, gingen ze hun bankzaken afwikkelen, op een moment dat de wacht ruimte vrij was. Zelfs de fre quentie waarmee ze de bank bezochten werd op deze ma nier niet vrijgegeven voor het roddelcircuit. Daaruit zou men immers consequenties kun nen trekken, nietwaar? Na 1970 kwamen de veran deringen snel: nieuw gebouw, andere directeur, de fusie, meer cliënten, meer perso neel. In het nieuwe gebouw: een ruime hal en een kogelwe rende balie. Logisch dat deze situatie vele oudere dorpsbewoners niet beviel. Klagen had echter geen zin. De nieuwe situatie week zo enorm af van de oude, dat minimale wijzigin gen in de nieuwe bankhal wei nig zoden aan de dijk zouden zetten. Vandaar dat het ge mor (want dat was er wel de gelijk) 'binnenskamers' bleef. Uiteindelijk accepteerde de gemiddelde cliënt de 'nieuw lichterij' als onvermijdelijk. Sommigen bleven volharden in hun afwijzing en regelden hun bankzaken buiten de openstellingsuren of stuurden voortaan een gezinslid naar de bank. Maar die generatie sterft uit, dus En nu ontdekt men het gebrek aan privacy in de bankhal. Let wel, ik wil niet terug naar de si tuatie van toen. De moderne mens mag best wat flexibeler zijn dan sommige oude dorpsbewoners. Je zult wel moeten tegenwoordig. Desal niettemin zijn de klachten na tuurlijk terecht, vooral wan neer de zelfdiscipline om niet op iemands hielen te gaan staan ontbreekt. Maar dat is wel te verklaren: enerzijds zijn mensen nog net zo nieuws gierig als vroeger, anderzijds moét je wel direct achter je voorganger gaan staan om te zorgen dat anderen niet voor dringen. Is dat overdreven? Vraag het iemand die regel matig aan loketten staat van NS, postkantoor, of bij de bak ker en de slager maar eens. Je moet zeer attent zijn op je plaats, verslapt je aandacht of sta je afzijdig van de rij dan wordt je plaats ingenomen. De oplossing is even simpel als effectief: het bekende nummertjesapparaat. Je komt binnen, trekt een num mer en de volgorde waarin je wordt geholpen ligt vast. Je hoeft slechts te letten op het verschijnen van jouw num mer. Tot dat moment kun je vrijelijk de bankhal verkennen. Waar het gaat om de handha ving van de privacy hebben we - helaas - ook bij onze bank de wijsheid niet in pacht. Maar misschien zijn er toch op onderdelen wel verbeteringen mogelijk. Als baliemedewerk ster valt het me op dat bezoe kers van de bedrijvenbalie zich over het algemeen wel netjes houden aan de regels. Kenne lijk weten middenstanders hoe het hoort. Voor het overige zie ik maar één oplossing: we ontkomen er niet aan klanten gewoon te dwingen op de juiste wijze in de rij te gaan staan. Er zijn plaatsbare staanders nodig met daartussen koorden. En om de (verboden) looprichting aan te geven stel ik verkeers borden voor zoals iedereen ze kent uit het straatbeeld. Corrie Wessels, Rabobank Musse/kanaal 13

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1985 | | pagina 13