Geef opdringerige klant geen kans Geruchtmakend artikel in Raboband levert suggesties van lezers op Omslag als poster? Verheugend en overweldigend is het getal der lezers, die zich voelden aangesproken toen Raboband onlangs uitvoe rig inging op het onderwerp privacy. Opvallend vaak viel bij de zeer uiteenlopende stroom reacties één bepaald geluid te vernemen. Tegen opdringerige klanten staan bankmensen vrijwel machteloos. Eén enkele methode slechts lijkt af doende om hen beleefd afstand tot de balie te laten bewa ren: Hanteer consequent een systeem waarbij bezoekers verplicht zijn gebruik te maken van volgnummers. Zonder te betuttelen ontstaat zodoende een zekere rust in de bankhal, en onnodige wachttijden worden voorkomen. Prettige bij komstigheid, als de klant niet langer de hete adem van men sen na hem in zijn nek voelt, zal hij eerder geneigd zijn tot in tensiever bankieren. Een lange rij wachtenden is beslist niet bevorderlijk voor een zorgvuldige afwikkeling van (vertrou welijke) transacties. Wel plaatsen sommigen bij hun sug gesties een kanttekening. Hun voorkeur gaat uit naar een eleganter systeem dan wat gebruikelijk is bij de bakker of slager. Een uitdaging van de eerste orde dus aan het adres van de heren bouw- en interieuradviseurs. Trouwens, de leveranciers van (reclame)drukwerk kunnen als het aan de Rabobandlezers ligt hun mouwen ook alvast extra opstropen: Waarom zouden we het moei lijk maken wanneer het ook eenvoudig kan? Die vraag kwam bij ons op toen we iazen welke wapens men zoal wit gaan inzetten tot behoud van ieders privacy in de bankhal. Dat opdringerige klanten de privacy van de medemens in gevaar brengen, is een gege ven. Maar de hoop op verbete ring laten we nooit helemaal varen. Bij ons aan de balie heb ben inmiddels dus ook een aantal 'Hoe het hoort'-omsla- gen van Raboband een ere plaats gekregen. Een noodop lossing weliswaar, deze stille wenk, maar door de speelse opzet ervan kunnen wij klan ten toch vriendelijk wijzen op hun onhebbelijke en onjuiste gedrag. Ongetwijfeld zouden wij en wellicht ook andere banken al een heel eind geholpen zijn wanneer een ludieke afbeel ding zoals het omslag van Raboband nr. 12 verkrijgbaar zou zijn op poster-formaat. Be vestig zulke affiches strate gisch in de bankhal, en geen klant kan er aan voorbij zien. Doeltreffender dan via een streng verbodsbord wordt hem te verstaan gegeven hoe hij zich te gedragen heeft. Rabobank Vroomshoop

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1985 | | pagina 12