De Houtblazers boden. Veel Nederlanders be handelen de blaasmuziek blij vend met een zekere gering schatting, neerbuigend. De meeste gesprekken hierover staan bol van de vooroorde len: een fanfare of harmonie speelt per definitie vals, en vooral ook vreselijk hard. Voeg daarbij dat het gaat om je reinste amateurwerk en het vonnis lijkt geveld. Wat dat laatste betreft kan de samensteller van de brochure de spraakmakende gemeente meteen al terecht wijzen. Fijn tjes attendeert hij op het be staan van tenminste vijf be roeps blaasorkesten in ons land: de Marinierskapel der Koninklijke Marine (Rotter dam), de Koninklijke Militaire Kapel (Den Haag), de Kapel van de Koninklijke Lucht macht (Nijmegen), de Johan Willem Friso Kapel (Assen) en de Amsterdamse Politiekapel. Daarnaast betekent het be staan van een kleine 2000 amateurverenigingen niets meer of minder dan dat Ne derland op elke 7000 landge noten een korps telt. Anders gezegd: Nederland loopt wat deze muzieksector betreft in de wereld voorop, terwijl de omstandigheid dat met de complete opleiding van muzi kanten doorgaans 5 tot 8 jaar is gemoeid, het allerminst rechtvaardigt alle muziek- amateurs als hoempapa's achteloos op een hoop te gooien. Waar zich de gelegenheid voordeed, wist Van Lijnschoo- ten zulke elementen handig te verstoppen tussen de regels van zijn tekst. Het lukt hem daarbij ook nog de aandacht te vestigen op de veelzijdig heid van de harmonie- en fan fare-orkesten: hun muziek kan men vaak tegelijk bekijken en beluisteren. Zacht en helder Naar uiterlijk bezien vertoont het boekje waarin de blaasor kesten centraal staan veel ge lijkenis met de voorafgaande publikatie over het symfonie orkest. Achtereenvolgens ko men de verschillende instru mentenfamilies in de be schrijving aan bod: de hout blazers, het koper - onderver deeld zelfs in 'zacht' en 'hel der' - de saxofoons en het slagwerk. De uitspraak dat elk muziekstuk een eigen moei lijkheidsgraad bezit, blijkt ook voor de afzonderlijke instru menten te gelden. Aandacht uiteraard eveneens voor de le vensbelangrijke rol van de re petities binnen een vereni ging, het stimulerende werk van de dirigent daarbij. De omschrijving van diverse be grippen en een korte beschrij ving van de vier overkoepelen de federaties waarin de ver schillende muziekbonden sa menwerken, completeren de brochure. Persoonlijk heeft Van Lijn- schooten door zijn achter grond niet eens zoveel last ge had van het vooroordeel dat hij met een 'miskende' mu zieksoort te maken had. Als kind erin gerold, volgde spoe dig de doorstoot toen een maal de aanleg gebleken was. Geleidelijk aan heeft hij zo alle stadia doorlopen. Het dirige ren van een beroepsorkest bleek op den duur toch ook niet meer volledig te bevredi gen, en vanaf dat ogenblik kwamen er meer en meer ('je probeert eens wat') eigen composities in de bagage te recht. De uitvoerend musicus van weleer had nieuwe impul sen en uitdagingen gevonden. Doorlezen op pagina 6. BLAASINSTRUMENTEN IN FAMILIES In blaasorkesten treden en kele families van instru menten kompleet of bi|na kompleet op Van andere families zijn slechts enkele leden vertegenwoordigd. Elke familie va ten heeft zijn eigen klank karakter Binnen een be paalde familie onder scheidt men sopraan- alt- tenor- bariton- en basinstru menten. een indeling die van de zangstemmen af komstig is. INSTRUMENTENPARADE De vier hoofdgroepen van instrumenten die in orkesten worden gebruikt zi|n 1, houten blaasinstrumenten. 2. saxofoons. 3. koperen blaasinstrumenten. 4. slaginstrumenten. Houten blaas instrumenten Ook wel hel houl genoemd omdat ze oorspronkeli|k al tijd van hout werden ge maakt Tegenwoordig wordt soms ander materi aal gebruikt, bijvoorbeeld houten pijp een mondgat waar de lucht in wordt geblazen Voorts zijn in de buis toon gaten aangebracht die door de vingers kunnen worden gesloten en geo pend respectievelijk voor het verkrijgen van lagere en hogere tonen Op moderne houten blaas instrumenten zijn de gaten vaak bedekt met metalen kleppen We zouden kun nen zeggen kleine deksel tjes waarmee de gaten goed en snel kunnen wor den afgesloten en geo pend. De tegenwoordige houten blaasinstrumenten zijn het resultaat van een lange ontwikkeling We zullen dit geschiedkun dige aspect hoe interes sant op zichzelf ook - bui ten beschouwing laten en volstaan met een korte uit eenzetting over de in blaas orkesten voorkomende houten blaasinstrumenten. I De fluit Ook wel dwarsfluit genoemd omdat deze van opzij wordt aangeblazen Fluiten worden bijna altijd van me taal gemaakt. De toon ontstaat door tegen de rand van het mondgat te blazen. Mede dankzij een geperfec tioneerd stelsel van kleppen kan de fluitist de lonen zeer snel op elkaar laten volgen In blaasorkesten wordt alleen de ge wone dwarsfluit gebruikt (we zouden kunnen zeggen de sopraan) alsmede de allerhoogste uit de fluitfamilie. de kleine fluit of piccolo De klarinet De klarinetten worden enkelriet- instrumenten genoemd omdat de toon tot stand komt via een enkelriel- blad. Wij komen daar bij de hobo uitvoeriger op terug De meest gebruikte klarinet is de sopraan, daarnaast de hoger klin kende kleine klarinet en de lagere alt- en basklarinet. Zeldzamer is de zeer lage contrabasklarinet De hobo Om het ontstaan van de toon bij de hobo nader te kunnen omschrijven, moe ten we nu eerst kennisma ken met het zogenaamde rietblad, meestal rietje ge noemd. dat een essentieel onderdeel is van het instru ment. Het materiaal hier voor is een bijzondere op bamboe lijkende houtsoort waaruit meestal door de hoboïsten zelf twee op el kaar passende dunne reep jes worden gesneden. De uiteinden hiervan moeten zeer dun worden uitgesle pen hetgeen een secuur werkje is. Het riet wordt vastgebonden op een korte stift die vervolgens in het bovenste uiteinde van het instrument wordt gestoken De ingeblazen lucht brengt nu eerst het riet in trilling en vervolgens de in het in strument aanwezige lucht De hobo behoort tot de fa milie van de dubbelnelin- strumenten In blaasorkes ten wordt vooral de gewo ne (sopraan) hobo gebruikt en soms ook de althobo. Dit laatste instrument wordt ook wel Engelse hoorn ge noemd. De fagot De fagot is net zoals de ho bo een dubbelrietinslru ment Beide instrumenten zijn verre familieleden van elkaar De fagot is onge veer viermaal langer dan de hobo waardoor men er zeer lage tonen op kan spe len. Om het instrument han leerbaar te maken is de lange buis dubbelgeklapt 5

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1985 | | pagina 5