'U moet een beetje lachen Impressies van een buitenstaander Bovenstaande blijmoedige aansporing werd meerdere keren uitgesproken door de acteur Paul van Soest tijdens enkele scènes op de video-clips, die kortgeleden door mensen van de Audiovisuele Dienst van Rabobank Nederland werden ge maakt op en rond het door de zon ver wende Playa des Ingles op de Canarische Eilanden. *-• êtsr - 'U moet een beetje lachen' Nou, deze opwekkende woor den waren voor mij als buiten staander compleet overbodig; de bijverschijnselen rond dit verrassende filmgebeuren waren van dien aard dat er veel te lachen viel. Reisverzekering noodzaak Hoe kom je in zo'n groepje vlij tige filmmensen terecht? Dat was heel toevallig. De kennis making kwam bij het vertrek op Schiphol al spontaan tot stand. De meereizende ac teurs, op weg naar hun vijf daagse werkterrein in Playa des Ingles waren voor mij als langjarige KRO-medewerker geen onbekenden. Anouk van der Meulen, Jeröme Reehuis, Paul van Soest en Bill van Dijk hadden tot taak om aan de hand van het filmscenario ginds in het fraaie vakantie-el dorado scènes te spelen, die straks het Rabobankpubliek in Nederland nog eens wijzen op en moeten overtuigen van het nut, om niet te zeggen de noodzaak, van het afsluiten van een reisverzekering. Om dit effect te bereiken wa ren er door de regie situaties bedacht, waarmee iedere va kantieganger te maken kan krijgen. Het uitbeelden van deze min of meer onaangena me situaties was de taak van de vier acteurs. En dit alles on der het spiedend oog van ca meraman Johann Kon, ge luidsachtervolger Ties van den Hurk en daarboven regis seur Tonko Toméi, die onbe wogen zijn best deed de teu gels zo strak mogelijk te hou den. En dat lukte aardig. Voor de produktie en de hand en spandiensten was alom te genwoordig Jimmy Vollen broek van Reisburo Arke, een uiterst bezig baasje voor wie geen zee te hoog gaat. Ons verblijf was het luxueuze en gezellige bungalow en appar tementencomplex Barbacan- Sol. En daar kwamen wij el kaar telkens tegen. In de bloemrijke tuin of in de com fortabele bar, waar tijdens het 'happy hour' de gesprekken moeiteloos op gang kwamen en waar je in een kring van ge routineerde glasvasthouders vaststelde dat het leven zo kwaad nog niet is. Een stapje achteruit Het grote zwembad, daar was het dat Bill volgens het draai boek op advies van Jeröme 'een stapje achteruit' deed en daardoor achterover in het blauwe water plonste, met fo totoestel en alEen tafereel dat veel bijval oogste onder de aanwezige gebruinde Neder landse vakantiegangers. Ove rigens kon deze scène niet al te vaak overgedaan worden, omdat de voorraad droge kle ren van Bill beperkt was. U zult ook een scène zien waar de gasten in een restaurant verschrikt opkijken, omdat f Wei vanuit de aangrenzende keu ken niet mis te verstane gelui den doordringen van een knetterende ruzie tussen de koks. En terwijl het restau- rantpubliek daardoor wordt afgeleid, slaat een snode dief toe, die onbeschaamd en snel een damestasje van de tafel pikt. Wat ik me daarvan vooral herinner is het lekkere eten en de figurantenrol, die ons was toebedeeld en die bestond uit het verschrikt meekijken in de richting van de keuken waar de herrie zich afspeelde. De ruziescène tussen de koks werd de andere dag opgeno men, met Jeröme en Paul in de hoofdrol. Het was nog een hele toer om - gezien zijn niet onaanzienlijke omvang - voor Jeröme de passende kokskle- dij te vinden; zijn koksmaat bleek een probleem, letterlijk en figuurlijk! Een andere scène speelde zich af in een verafgelegen ka melen-farm. Daar moesten Jeröme en Paul zo'n hooghar tig kijkend, vierpotig buiten beest bestijgen en ook bij de ze potsierlijke manoeuvre was de tekst van Paul 'U moet een beetje lachen' niet tegen de omstandersVanuit zijn ho ge, wankele positie klonk ook weer de volgens het draai boek uitsproken tekst van Je röme 'U moet een stapje ach teruit', gericht tot Bill, die dit keer al fotograferend achter uit stappend vrolijk lachend met zijn achterste in een on waarschijnlijk grote en tropi sche cactus terecht kwam. En bij al deze ontspannen acties het enigszins sombere gelaat van cameraman Johann, de toegewijde ernst van regis- seurTonko en de bewegingen van onder zijn apparatuur bij- 12

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1985 | | pagina 12