CSPA: de honderd procent vol! Onlangs werd besloten om een nieuwe Rabobank Meppel op te richten. De tot dan toe bestaande Rabobank Meppel maakte deel uit van een coö peratieve landbouvwereni- ging die naast het bankbedrijf ook een aan- en verkoopbe- drijf voerde. Op grond hiervan was de Rabobank Meppel de enige bank die niet deel nam aan de Centrale Salaris- en Personeelsadministratie (CSPA); met betrekking tot de loonadministratie was het bankgedeelte namelijk niet af te scheiden. De nieuwe bank is op 1 juli 1985 tot de CSPA toegetreden. Per die datum la ten alle plaatselijke banken hun salarisadministratie cen traal door Rabobank Neder land laten verzorgen. In dit op merkelijke feit zagen wij een geschikte aanleiding om het verleden, heden en ook wat toekomstverwachtingen van de CSPA nader te beschou wen. Al in 1968 werd binnen de toenmalige Boerenleenbank organisatie de noodzaak ge voeld om de plaatselijke ban ken ondersteuning te bieden bij hun salarisadministratie. Vooral voor de kleine en mid delgrote banken was het bij houden en toepassen van de wettelijke bepalingen in het kader van de Wet op de Loon belasting en sociale verzeke ringen nauwelijks te doen. Veel zaken kwamen immers slechts incidenteel voor. Daardoor kon het bijhouden van de loonboekhouding geen routinewerk worden, baseer de men zich vaakten onrechte op inmiddels gewijzigde re gels en ontstonden al met al herhaaldelijk fouten. De keus voor een centraal bij gehouden systeem lag voor de hand. De plaatselijke ban ken hoefden de kennis van de wettelijke bepalingen op dit terrein dan niet meer gedetail leerd up to date te houden. De groep bij elkaar geplaatste specialisten nam de loonad ministratie van de deelne mende banken over en ver strekte op basis van hun spe cialistische kennis tevens ad viezen op dit terrein. Kort daarop werd een unieke afspraak gemaakt met het mi nisterie van financiën. Die af spraak hield in dat ondanks de juridische zelfstandigheid van de plaatselijke banken er toch één zogenaamde inhoudings- plichtige voor de deelnemen de banken werd aangewezen: de centrale salarisadministra tie. Zo'n afspraak bestond met geen enkele andere Neder landse organisatie. De verant woordelijkheid voor de af dracht van loonbelasting en premies aan de belasting dienst kwam daarmee bij die centrale salarisadministratie te liggen. Aanvankelijk vonden de werk zaamheden voor de deelne mende banken op een boek houdmachine plaats, maar al in 1969 deed de computer z'n intrede, zij het nog op be scheiden schaal. De salaris berekening moest nog steeds met de hand (en het hoofd!) gebeuren. Na 3 jaar namen alle Boeren leenbanken al deel; het perso neelsbestand bedroeg toen circa 4000 personen. In 1973, na de fusie, moest er een keuze worden gemaakt tussen de systemen voor sala risadministratie van de Raif- feisenorganisatie en van de Boerenleenbankorganisatie. De Raiffeisenorganisatie ge bruikte al een computerpro gramma dat uit de door ban ken aangeleverde 'input' sala- risspecifcaties en overzich ten, de 'output', samenstelde. De centraal opgestelde sala risadministrateur ontbrak echter en de betrokken bank bleef zelf inhoudingsplichtig. Met name met het oog op de belangen van de kleine en middelgrote banken viel de keuze op het Boerenleen banksysteem en de deelname werd opengesteld voor de Raiffeisenbanken. Successie velijk werden steeds meer plaatselijke banken in het cen trale systeem opgenomen. Om praktische redenen moest de groei tot maximaal 150 nieuwe deelnemende banken per jaar beperkt blijven. In 1979 deden alle plaatselijke banken (behalve Meppel) mee. Doel Volgens de organisatiegids luidt de doelstelling van de CSPA: 'Het voeren van de geautomatiseerde salaris- en personeelsadministratie van aangesloten banken, de cen trale bank, de gelieerde instel lingen en cliënten'. Een heel recente gebeurtenis zorgde er echter voor dat die omschrij ving niet meer klopt. De CSPA heeft de salarisadministratie voor cliënten namelijk on langs overgedragen aan de Rabobank Computerdiensten BV i.o. De CSPA is in feite een ver lengstuk van de plaatselijke banken, dat met kennis van zaken en met behulp van spe ciaal voor onze organisatie geschreven computerpro gramma's de salaris- en per soneelsadministratie ver zorgt. Het begrip 'service' staat hierbij hoog in het vaan del. Daarom houdt de CSPA de vingeraande pols voor wat betreft de wensen van aange sloten banken ten aanzien van uitbreiding of wijziging van het systeem. Tevens rekent de CSPA het tot haar taak de ontwikkelingen rond loonbelasting en sociale wetten nauwkeurig te volgen. Dat gebeurt niet alleen omdat dat nodig is om de systemen en programma's tijdig aan te kunnen passen, maar ook om dat we de plaatselijke banken en de medewerkers van alle relevante informatie op dit terrein willen voorzien. Om redenen van efficiency zijn de gebruikte computer programma's op de geadvi seerde regelingen afgestemd, zodat uitzonderingen hierop meer werk met zich meebren gen. Toch respecteert de CSPA bij de werkzaamheden de door de plaatselijke banken genomen beslissingen ook in deze uitzonderingssituaties. In verband met de verant woordelijkheid van de CSPA - als inhoudingsplichtige - voor de juiste berekening van loon belasting en premies worden de toegekende vergoedingen natuurlijk wel steeds getoetst aan de wettelijke criteria. Aanvankelijk beperkten de werkzaamheden zich tot de salarisadministratie. Delen van de personeelsadministra tie die zinvol geautomatiseerd konden worden werden daar echter steeds meer aan toe gevoegd. Ook informatie over de personeelsbezetting, het ziekteverzuim, allerlei soorten kosten en dergelijke stelde de CSPA steeds meer samen. De personeelskosten vormen im mers een groot deel van de to tale kosten van onze banken. Centraal of decentraal? 'Kunnen de werkzaamheden van de CSPA (of delen daar van) nu eigenlijk beter cen traal of decentraal gebeuren?' is tegenwoordig een voor de hand liggende vraag. Een ge fundeerd oordeel hierover vergt zorgvuldige afweging van de voor- en nadelen die aan beide alternatieven kle ven. De belangrijkste voordelen van 'centraal' zijn: - het is mogelijk efficiënt ge bruik te maken van admini stratieve (geautomatiseer de) systemen en kennis; - er kunnen omtrent belas tingzaken centraal voor de hele organisatie afspraken worden gemaakt met één inspecteur der belastingen, namelijk die waaronder de

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1985 | | pagina 10