Buitenland: van In ifolijn tot Wegwijzer Van Verschuer benoemd tot Kamerheer Op 1 oktober 1984 werd de 'Infolijn Bui tenland' opengesteld voor vragen van aangesloten banken op internationaal terrein. De Infolijn beoogde daarmee te voorzien in een duidelijk aanwezige be hoefte bij de aangesloten banken aan een vraagbaak voor zaken, die betrekking hebben op produkten en diensten van het internationale bedrijf van de Rabo- bankorganisatie. De Infolijn heeft primair een adviserende functie. In de eerste twee maanden na openstelling lag het gemid deld aantal gesprekken op on geveer 40 per dag. Thans is dat iets teruggelopen tot het nog altijd aanzienlijke aantal Een greep uit de minder voorkomende, soms ook minder zakelijke vragen aan de Infolijn: Kunt u een brief, afkomstig van een financieel door een cliënt geadopteerd kind uit India, vertalen? Beschikt u over de toto uitslag van de Belgische lotto Wilt u uit het buitenland afkomstige postzegels bewaren voor een cliënt van ons Beschikt u over de 'slipcodes' van de Verenigde Staten (bedoeld werd uiteraard 'zipcodesj? Kunt u bemiddelen bij het zoeken naar een au pair adres voor de dochter van een cliënt? Kunt u bemiddelen bij het verkrijgen van toegangskaarten voor de wereldkampioenschappen waterpolo in Italië? van zo'n 30 gesprekken per dag. Ruim 60% van de gestelde vragen heeft betrekking op het betalingsverkeer met het buitenland. Vooral procedu res rond de afhandeling en behandeling van cheques ge ven veel problemen, hetgeen ongetwijfeld samenhangt met de introductie van de 'che ques in consignatie' bij aange sloten banken. Eén op de vier vragen betreft valutazaken zoals V.V.-rekeningbeheer en termijnaffaires. De resterende 1 5 van de vragen heeft een gevarieerd karakter, van bankinformaties en handels bemiddeling tot informatie betreffende correspondent- banken en de dienstverlening van onze eigen buitenlandse vestigingen. In de praktijk blijkt dat de Info lijn vaak als entree wordt ge bruikt om doorverbonden te worden met de gewenste Bui tenland-afdeling. Om de aan gesloten banken voortaan een meer directe toegang te ge ven tot de verschillende afde lingen heeft het directoraat Buitenland een 'Wegwijzer' ontwikkeld, waarop de tele foonnummers van de meest gevraagde afdelingen staan vermeld. Deze wegwijzer werd begin juni aan alle aangesloten banken toege zonden. De voorzitter van de Raad van Beheer van onze Rabobankor- ganisatie, mr. O. W. A. Baron van Verschuer, is met ingang van 1 mei benoemd tot Ka merheer van Hare Majesteit de Koningin. In deze functie worden Neder landers benoemd, die kunnen bogen op een zeer brede maatschappelijke ervaring. Het aantal Kamerheren is be perkt tot een per provincie en enkele grote steden. De heer Van Verschuer is als zodanig benoemd voor de provincie Gelderland. Zijn belangrijkste taken zijn om in zijn ressort de Koningin of andere leden van het Ko ninklijk Huis te vertegenwoor digen bij plechtigheden en be langrijke gebeurtenissen. Voorts is het de taak van de Kamerheer om de Koningin in te lichten over personen en si tuaties, voor zover dat vooral bij bezoeken van belang kan zijn. Ten slotte is het zijn taak om Hare Majesteit of andere le den van het Koninklijk Huis te begeleiden bij bezoeken in zijn ressort. KdM

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1985 | | pagina 2