Bank helpt basisscholen aan
computerfaciliteiten
Dank zij vierendertig Rabobanken in hun
streek, krijgen 240 basisscholen uit het
gebied tussen Winterswijk, Zevenaar en
Zutphen lescomputers ter beschikking.
Alle instellingen die profiteren van het
buitenkansje vallen binnen het werkter
rein van de schooladviesdienst Oost-Gel
derland.
Over het algemeen toont de Rabobankorganisatie zich tamelijk
terughoudend in het ontplooien van informatica-activiteiten
richting onderwijs. In september 1 984 werd dit standpunt in de
Centrale Kringvergadering nog eens uitvoerig toegelicht. Het
'schoenmaker-blijf-bij-je-leest'-principe speelt daarbij op de
achtergrond geen onbelangrijke rol. Veel van de in eigen huis
beschikbare automatiseringskennis namelijk is zuiver bancair
gericht. Het brengt bijvoorbeeld met zich mee dat bij de bank
nooit de verantwoordelijkheid mag berusten voor het gehalte
van voor onderwijsdoeleinden beschikbaar gestelde automati-
seringsprodukten.
Bijgaand relaas vertelt hoe er desondanks wel degelijk dankbaar
werk te verrichten valt.
Het stak de onderwijsbegelei-
ders al geruime tijd dat vanuit
Den Haag wel vervolgscholen
voor computerfaciliteiten in
aanmerking kwamen, terwijl
men slechts bij hoge uitzon
dering voor het basisonder
wijs iets gedaan kon krijgen.
De aarzelende vraag of er mis
schien bij Rabobanken de be
reidheid bestond een handje
te helpen, leidde in eerste in
stantie tot onderling beraad
van de banken Gaanderen,
Silvolde-Terborg, Wehl, Zei-
hem en Doetinchem. Een klei
ne dertig buurbanken gaven
vervolgens spontaan te ken
nen ook wel bereid te zijn het
initiatief mee van de grond te
tillen.
'En zo is het gekomenver
klaart de Doetinchemse
Rabobankdirecteur Siebelink
zonder veel poespas. Met de
onvermijdelijk daarop volgen
de vraag naar het waarom
heeft hij zichtbaar ook geen
moeite. Lichtelijk geamuseerd
memoreert hij wel eerst even
de argwaan waarmee aanvan
kelijk in onderwijskringen inci
denteel werd gereageerd op
het Rabobank-voornemen.
'Leden van sommige school
besturen veronderstelden dat
er bij ons sprake zou zijn van
commerciële bijbedoelingen.
We hebben die gereserveerd
heid gelukkig volledig kunnen
wegnemen. Men zal inder
daad tevergeefs speuren naar
zakelijke adders onder het
gras. Voor deze opzet is doel
bewust gekozen. Zelfs ont
breekt op de apparatuur ie
dere aanduiding die verder
gaat dan de merknaam.'
Sociale kant
Het aansluitende betoog van
de Doetinchemse bankman
maakt duidelijk wat dan wel
de motieven en achtergron
den zijn geweest welke een rol
speelden bij de vergaande be
slissing. Vooral de sociale
kant van de zaak heeft veel
gewicht in de schaal gelegd.
Veelvuldig doken daarbij vra
gen op als 'Wie komen er als
wij niets doen al op jeugdige
leeftijd in aanraking met deze
eigentijdse apparatuur?' Bo
vendien vond men het spijtig
dat het tot het voortgezet on
derwijs moet duren alvorens
kinderen klassikaal leren om
gaan met computers. Daar
kwam nog eens bij dat zonder
een ruggesteuntje van buiten
af volgens menigeen de com
puter te exclusief blijft wegge
legd voor kinderen met wel
gestelde ouders.
Dit laatste argument onder
schrijven deskundigen van de
schooladviesdienst niet voor
de volle honderd procent. Zij
constateren dat je in alle
maatschappelijke geledingen
pioniers en fanatieke freaks
aantreft. Desondanks zijn de
cU.
F- oaOcwwuJ.