Opleidingsinspanningen nu
gebundeld
Tot in 1984 bestonden er twee directora
ten die zich bezig hielden met de ontwik
keling van opleidingen. Beide heetten 'Di
rectoraat Personeel en Opleidingen',
maar de toevoegingen 'aangesloten ban
ken' en 'centrale bank' gaven aan op welk
deel van de organisatie elk zich richtte.
Als uitvloeisel van de reorganisatie na
OTW vond een bundeling van de inspan
ningen op het gebied van opleidingen
plaats. Wat daaruit nog dat jaar voort
kwam vindt u hieronder.
23
BEGELEIDING EN OPLEIDING
inhoud geconcentreerd rond ver
schillende aandachtspunten.
Bij directeuren gaat het om de
vraag hoe de ontwikkelingen op
beleidsniveau aan te pakken zijn
en onder welke voorwaarden. Bij
de hoofden van beheerstechni-
sche zaken en administratie is de
beheersing van de verschillende
processen binnen de bank aan de
orde.
Bij andere 'hoofden' van plaatse
lijke Rabobanken gaat het om het
hanteren van de ontwikkeling op
automatiseringsgebied en de in
vloed daarvan op het commercië
le gebeuren. Bij de relatiebeheer
ders draait de cursus vooral om
de invloed van automatisering op
A cursus (voor directeuren grote banken)
11 cursussen 127
cursisten
B cursus (voor directeuren kleinere banken*)
26 cursussen 293
cursisten
C cursus (voor hoofden Administratie en
Interne Controleurs)
41 cursussen 471
cursisten
D cursus (voor andere afdelingshoofden)
44 cursussen 479
cursisten
E cursus (voor Bankadviseurs,
bijkantoorhouders. Relatiebeheerders
Bedrijven, overige adviseurs en
specialisten)
76 cursussen 836
cursisten
F cursus (Balie- en administratief personeel)
4000 cursisten
de indelingsgrens ligt bij 45 medewerkers
de relatie met onze cliënten.
Het bijgaande schema vermeldt
het aantal cursussen en cursisten
tot 31 december 1984.
Organisatorisch vindt de ontwik
keling en uitvoering van opleidin
gen nu plaats binnen het Werk
gebied Sociale Zaken en Logi
stiek van Rabobank Nederland.
Daardoor wordt bevorderd dat
het opleidingenpakket van de
Rabobankorganisatie is afge
stemd op de wensen die er daar
omtrent leven binnen zowel de
plaatselijke banken als binnen
Rabobank Nederland. Nieuwe
ontwikkelingen komen daardoor
ten goede aan de hele organisatie
en ontstaan zonder dubbel werk.
Zo werkt men bij Opleidingen
momenteel aan de voorbereiding
van 'computerondersteund oplei
den'. Hiermee bedoelen we een
combinatie van computergebruik
en video-opleidingsprogram
ma's. Een micro-computer regelt
daarbij het verloop van een vi
deoprogramma, waardoor de
'leerling' makkelijker de weg
vindt in de aangeboden lesstof.
Het verloop van de cursus wordt
daarmee min of meer afhankelijk
van de vorderingen van de cur
sist: vlugge leerlingen zijn eerder
klaar en langzamere krijgen zo
nodig extra oefeningen.
ROLLEN
MANAótMENT
CSAME
SPEL
STUW
SIMULATOR
SEMIWAR.
WORKSHOP
CURSUS
TRAIN IN