Opleidingsinspanningen nu gebundeld Tot in 1984 bestonden er twee directora ten die zich bezig hielden met de ontwik keling van opleidingen. Beide heetten 'Di rectoraat Personeel en Opleidingen', maar de toevoegingen 'aangesloten ban ken' en 'centrale bank' gaven aan op welk deel van de organisatie elk zich richtte. Als uitvloeisel van de reorganisatie na OTW vond een bundeling van de inspan ningen op het gebied van opleidingen plaats. Wat daaruit nog dat jaar voort kwam vindt u hieronder. 23 BEGELEIDING EN OPLEIDING inhoud geconcentreerd rond ver schillende aandachtspunten. Bij directeuren gaat het om de vraag hoe de ontwikkelingen op beleidsniveau aan te pakken zijn en onder welke voorwaarden. Bij de hoofden van beheerstechni- sche zaken en administratie is de beheersing van de verschillende processen binnen de bank aan de orde. Bij andere 'hoofden' van plaatse lijke Rabobanken gaat het om het hanteren van de ontwikkeling op automatiseringsgebied en de in vloed daarvan op het commercië le gebeuren. Bij de relatiebeheer ders draait de cursus vooral om de invloed van automatisering op A cursus (voor directeuren grote banken) 11 cursussen 127 cursisten B cursus (voor directeuren kleinere banken*) 26 cursussen 293 cursisten C cursus (voor hoofden Administratie en Interne Controleurs) 41 cursussen 471 cursisten D cursus (voor andere afdelingshoofden) 44 cursussen 479 cursisten E cursus (voor Bankadviseurs, bijkantoorhouders. Relatiebeheerders Bedrijven, overige adviseurs en specialisten) 76 cursussen 836 cursisten F cursus (Balie- en administratief personeel) 4000 cursisten de indelingsgrens ligt bij 45 medewerkers de relatie met onze cliënten. Het bijgaande schema vermeldt het aantal cursussen en cursisten tot 31 december 1984. Organisatorisch vindt de ontwik keling en uitvoering van opleidin gen nu plaats binnen het Werk gebied Sociale Zaken en Logi stiek van Rabobank Nederland. Daardoor wordt bevorderd dat het opleidingenpakket van de Rabobankorganisatie is afge stemd op de wensen die er daar omtrent leven binnen zowel de plaatselijke banken als binnen Rabobank Nederland. Nieuwe ontwikkelingen komen daardoor ten goede aan de hele organisatie en ontstaan zonder dubbel werk. Zo werkt men bij Opleidingen momenteel aan de voorbereiding van 'computerondersteund oplei den'. Hiermee bedoelen we een combinatie van computergebruik en video-opleidingsprogram ma's. Een micro-computer regelt daarbij het verloop van een vi deoprogramma, waardoor de 'leerling' makkelijker de weg vindt in de aangeboden lesstof. Het verloop van de cursus wordt daarmee min of meer afhankelijk van de vorderingen van de cur sist: vlugge leerlingen zijn eerder klaar en langzamere krijgen zo nodig extra oefeningen. ROLLEN MANAótMENT CSAME SPEL STUW SIMULATOR SEMIWAR. WORKSHOP CURSUS TRAIN IN

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1985 | | pagina 23