Nieuwe opleiding
leerlingstelsel gestart
Gebruikersopleiding
automatisering bijgesteld
In het voorjaar van 1984 ontwikkelden
de Stichting ECABO en bankvertegen-
woordigers een nieuwe opleiding in het
kader van het leerlingwezen. Deze nieu
we opleiding wordt op een aantal zoge
naamde streekscholen in heel Nederland
gegeven. De inhoud van de lesstof is
vooral afgestemd op de lagere commer
cieel administratieve functies bij plaatse
lijke banken. Inmiddels volgen ongeveer
180 Rabo-medewerkers deze 2-jarige
opleiding.
Aantal stagiairs
Zo'n twee jaar geleden, in 1983, werd de
ontwikkeling van de Gebruikersoplei
ding Automatisering (GOA) afgesloten.
Deze opleiding was gericht op de accep
tatie van automatisering als steeds meer
voorkomend verschijnsel.
In 1984 is deze gebruikersopleiding ten
behoeve van de plaatselijke banken
grondig herzien. Het naslagwerk dat de
cursisten meekrijgen is aangepast en de
cursusinhoud onderging ook enige aan
passingen.
22
BEGELEIDING EN OPLEIDING
king op het seizoen augustus
1 983 tot augustus 1 984.
Bij het lager beroepsonderwijs
(LBO) zijn het overwegend LEAO-
leerlingen die via een stage een
aantal halve dagen wat ervaring
willen opdoen in lichte admini
stratieve functies.
Bij het middelbaar beroepson
derwijs (MBO) betreft het over
wegend MEAO'ers, hoewel
Rabobank Nederland ook
MTS'ers binnen haar technische
afdelingen de mogelijkheid tot
stages biedt. Dat geldt ook voor
voor de Middelbare Horeca Vak
school.
De groep hoger beroepsonder-
wijs-stagiairs is een gemengd ge
zelschap van HEAO'ers, HTS'ers
De opleiding, genaamd Commer
cieel Administratief Medewerker
Bankbedrijf (CAMB), kent een
praktijk- en een theoriegedeelte.
Elke leerling/medewerker ver
richt commerciële en administra
tieve werkzaamheden bij een
aangesloten bank. De op deze
wijze opgedane (werk)ervaring
wordt gekoppeld aan de theorie
opleiding, waarvoor men 1 dag
per week een streekschool be
zoekt. Qua tijdsbesteding vindt
het grootste gedeelte van de op
leiding dus plaats op de werkplek
zelf. Dank zij roulatie over de ver
schillende afdelingen komen al
lerlei soorten werkzaamheden
onder de aandacht. Een daartoe
aangewezen ervaren medewer
ker op de bank (de mentor) bege
leidt de leerling/medewerker tij
dens het praktijkgedeelte van de
opleiding.
Gezien de eerste positieve erva
ringen met het opleiden van me
dewerkers volgens deze methode
verwachten we dat een groot deel
van de vooral jeugdige nieuwe in-
stromers binnen onze organisatie
aangemeld gaat worden voor de
ze opleiding.
en HAS'ers. Zelfs komen bij
Rabobank Nederland stagiairs
van de Hogere Hotelschool voor
en van de Hogere School voor
Toegepaste Huishoudweten-
schappen.
Volgens de computeruitdraai
werken er alleen bij Rabobank
Nederland universitair geschool
den als stagiair. Het zijn daar
vooral toekomstige juristen, eco
nomen en bedrijfskundigen.
Interne stages van Rabobank Ne
derland-medewerkers bij plaat
selijke banken vonden in 1984
minder plaats dan in vorige jaren.
De 'stagedruk' van de ABO-cur-
sisten uit het OTW-project naar
plaatselijke banken maakte na
melijk wat 'bewaking' en afrem
ming van andersoortige stages
noodzakelijk.
Soort onderwijs
LBO
MBO
HBO
Universitair
Aangesloten banken*
10
296
34
Centrale bank
3
17
33
16
Indicatie, op grond van uitbetaalde stage-vergoedingen.
Het doel van de GOA is de deelne
mers te leren bewuster om te
gaan met het verschijnsel auto
matisering, zodat ze in staat zijn
in te schatten welke veranderin
gen en mogelijkheden door auto
matisering ontstaan. De centrale
vraag hierbij is: 'Hoe beheers je
automatisering in je eigen organi
satie?'
Aan de cursus liggen daardoor de
volgende vragen ten grondslag:
wat is het doel van mijn bedrijf,
welke zijn de 'potenties' van de
automatisering en hoe breng ik
deze aspecten te zamen.
In de cursus is deze vraagstelling
uitgewerkt in een aantal thema's:
- techniek: wat is automatise
ring;
- omgeving: wat zijn de maat
schappelijke en sociaal-organisa
torische aspecten;
- eigen werksituatie: hoe is auto
matisering in de eigen werksitua
tie aan te pakken en waarmee
moeten we dan starten.
Bij de verschillende doelgroepen
die voor de gebruikersopleiding
onderscheiden worden is, al naar
gelang het zwaartepunt van de
inhoud van de functie, de cursus-