Nieuwe opleiding leerlingstelsel gestart Gebruikersopleiding automatisering bijgesteld In het voorjaar van 1984 ontwikkelden de Stichting ECABO en bankvertegen- woordigers een nieuwe opleiding in het kader van het leerlingwezen. Deze nieu we opleiding wordt op een aantal zoge naamde streekscholen in heel Nederland gegeven. De inhoud van de lesstof is vooral afgestemd op de lagere commer cieel administratieve functies bij plaatse lijke banken. Inmiddels volgen ongeveer 180 Rabo-medewerkers deze 2-jarige opleiding. Aantal stagiairs Zo'n twee jaar geleden, in 1983, werd de ontwikkeling van de Gebruikersoplei ding Automatisering (GOA) afgesloten. Deze opleiding was gericht op de accep tatie van automatisering als steeds meer voorkomend verschijnsel. In 1984 is deze gebruikersopleiding ten behoeve van de plaatselijke banken grondig herzien. Het naslagwerk dat de cursisten meekrijgen is aangepast en de cursusinhoud onderging ook enige aan passingen. 22 BEGELEIDING EN OPLEIDING king op het seizoen augustus 1 983 tot augustus 1 984. Bij het lager beroepsonderwijs (LBO) zijn het overwegend LEAO- leerlingen die via een stage een aantal halve dagen wat ervaring willen opdoen in lichte admini stratieve functies. Bij het middelbaar beroepson derwijs (MBO) betreft het over wegend MEAO'ers, hoewel Rabobank Nederland ook MTS'ers binnen haar technische afdelingen de mogelijkheid tot stages biedt. Dat geldt ook voor voor de Middelbare Horeca Vak school. De groep hoger beroepsonder- wijs-stagiairs is een gemengd ge zelschap van HEAO'ers, HTS'ers De opleiding, genaamd Commer cieel Administratief Medewerker Bankbedrijf (CAMB), kent een praktijk- en een theoriegedeelte. Elke leerling/medewerker ver richt commerciële en administra tieve werkzaamheden bij een aangesloten bank. De op deze wijze opgedane (werk)ervaring wordt gekoppeld aan de theorie opleiding, waarvoor men 1 dag per week een streekschool be zoekt. Qua tijdsbesteding vindt het grootste gedeelte van de op leiding dus plaats op de werkplek zelf. Dank zij roulatie over de ver schillende afdelingen komen al lerlei soorten werkzaamheden onder de aandacht. Een daartoe aangewezen ervaren medewer ker op de bank (de mentor) bege leidt de leerling/medewerker tij dens het praktijkgedeelte van de opleiding. Gezien de eerste positieve erva ringen met het opleiden van me dewerkers volgens deze methode verwachten we dat een groot deel van de vooral jeugdige nieuwe in- stromers binnen onze organisatie aangemeld gaat worden voor de ze opleiding. en HAS'ers. Zelfs komen bij Rabobank Nederland stagiairs van de Hogere Hotelschool voor en van de Hogere School voor Toegepaste Huishoudweten- schappen. Volgens de computeruitdraai werken er alleen bij Rabobank Nederland universitair geschool den als stagiair. Het zijn daar vooral toekomstige juristen, eco nomen en bedrijfskundigen. Interne stages van Rabobank Ne derland-medewerkers bij plaat selijke banken vonden in 1984 minder plaats dan in vorige jaren. De 'stagedruk' van de ABO-cur- sisten uit het OTW-project naar plaatselijke banken maakte na melijk wat 'bewaking' en afrem ming van andersoortige stages noodzakelijk. Soort onderwijs LBO MBO HBO Universitair Aangesloten banken* 10 296 34 Centrale bank 3 17 33 16 Indicatie, op grond van uitbetaalde stage-vergoedingen. Het doel van de GOA is de deelne mers te leren bewuster om te gaan met het verschijnsel auto matisering, zodat ze in staat zijn in te schatten welke veranderin gen en mogelijkheden door auto matisering ontstaan. De centrale vraag hierbij is: 'Hoe beheers je automatisering in je eigen organi satie?' Aan de cursus liggen daardoor de volgende vragen ten grondslag: wat is het doel van mijn bedrijf, welke zijn de 'potenties' van de automatisering en hoe breng ik deze aspecten te zamen. In de cursus is deze vraagstelling uitgewerkt in een aantal thema's: - techniek: wat is automatise ring; - omgeving: wat zijn de maat schappelijke en sociaal-organisa torische aspecten; - eigen werksituatie: hoe is auto matisering in de eigen werksitua tie aan te pakken en waarmee moeten we dan starten. Bij de verschillende doelgroepen die voor de gebruikersopleiding onderscheiden worden is, al naar gelang het zwaartepunt van de inhoud van de functie, de cursus-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1985 | | pagina 22