t Hoe blijven computers middel tot bedrijfsdoel? Beroep op Rabobank- organisatie voor stageplaatsen neemt toe Hamvraag en uitdaging bij kantoorautomatisering: De automatisering bij Rabobank Neder land verloopt volgens een wat ander spoor dan die bij de plaatselijke banken. Deze doorlopen het al lang voorziene en geplande traject, dat via KTS, KIK en an dere systemen uiteindelijk de onmiddel lijke verwerking van de administratie op de plaatselijke banken zelf mogelijk moet maken. Bij Rabobank Nederland zet men de eerste (soms wankele) schreden op het pad der 'kantoorautomatisering', die in 1984 weer wat duidelijker vorm kreeg. Automatiseringsconfectie Het beroep vanuit het lager, middelbaar en hoger beroepsonderwijs op de Rabo- bankorganisatie om hun leerlingen een stageplaats te geven nam in 1984 weer toe. We moesten echter tot onze spijt te gelijkertijd constateren dat sommige on derwijsinstituten het doel van de ge vraagde stages soms niet goed kunnen aangeven, waardoor het beoordelen van de stage-aanvragen er bepaald niet mak kelijker op wordt. 21 BEGELEIDING EN OPLEIDING - een goede en betrouwbare ma nier om de belangstelling bij en de mogelijkheden van de betrok kenen te bepalen, en - een aparte, interne vakature- bank voor deze doelgroep, die niet regionaal maar landelijk ope reert. Dit laatste verdient wellicht wat toelichting. Het aantal beschikba re functies op het niveau van di recteuren is landelijk al zo be perkt, dat alleen maarzoeken bin nen de eigen regio veel te beperkt is. Op directieniveau mag dus lan delijke mobiliteit verwacht wor den, zoals bij de regionale vacatu rebanken van de betrokkenen verwacht wordt dat ze elders in hun regio werk willen aanvaar den. Bij de behandeling van dit onder werp bleek duidelijk dat Rabo bank Nederland van plan is meer medewerkers van plaatselijke banken aan te nemen op voor hen geschikte functies. Voordat dat kan moeten echter eerst wel de OTW-stofwolken zijn opgetrok ken. Tijdens de Kringvergadering wer den er meteen spijkers met kop pen geslagen. De samenstelling van de commissie kreeg vorm en dezittingsduurvan de leden werd eveneens vastgelegd. Behalve (2) directeuren van aangesloten ban ken zitten er tevens (2) bestuur ders in de begeleidingscommis sie. De voorzitter van de Raad van Beheer vervult de voorzittersrol ook voor deze commissie. Twee leden van de Hoofddirectie van Rabobank Nederland maken de ze compleet. Bij kantoorautomatisering gaat het er om computertoepassingen op de werkplek van de medewer kers te brengen. Op zichzelf is dat niets nieuws. Het nieuwe van kan toorautomatisering zit in de wijze waarop dat gebeurt. 'Vroeger' gingen alle vormen van automatisering gepaard met een intensieve en vaak lange voorstu die, gevolgd door een snelle in voering van de uiteindelijk uitge dokterde oplossing. Daarbij kwa men de wensen van degenen voor wie er een geautomatiseerd systeem gemaakt werd (de zoge naamde gebruikers) nog wel eens in het gedrang. Behalve voor grootschalige toepassingen, die niet standaard zijn, is deze werk wijze dan ook grotendeels verla ten. Bij de kantoorautomatisering zoals die nu bij Rabobank Neder land op gang komt gaat het altijd om standaard toepassingen als oplossing voor wensen of eisen van toekomstige gebruikers. De apparatuur en de programma's liggen bij wijze van spreken op de plank klaar omdat elke moderne kantoororganisatie behoefte heeft aan hulpmiddelen als tekst verwerking, rekenmodellen, tele- communicatie, bestandsverwer king en grafische toepassingen. Maar met het uit 't magazijn halen daarvan zijn we er niet. Pas dan begint het meest ken merkende van kantoorautomati sering: de begeleiding van de ge bruiker, die moet groeien van 'be ginner' tot 'volwassen gebruiker'. Hoe die groei verloopt is van die gebruikers zelf afhankelijk: ze be palen zelf het tempo van de groei en de richting daarvan. Vaak blijkt, dat het goed inzetten van de nieuwe hulpmiddelen au tomatisch leidt tot een andere werkwijze, die voor de betrokken afdeling effectiever werken mo gelijk maakt. In de vorm van een project is in 1 984 een onderzoek verricht hoe deze groei het beste begeleid kan worden door een afdeling 'kan toorautomatisering'. De resulta ten van dat onderzoek komen be gin '85 beschikbaar. Gaandeweg bleek in elk geval al wel dat de in breng van de gebruikers bij een kantoorautomatiseringsproject erg belangrijk is voor het welsla gen ervan. Tevens kwam naar voren dat ge bruikers herhaaldelijk vallen en opstaan, vastlopen en oplossin gen zien. Ze hebben behoefte aan goede cursussen, adviezen en ondersteuning en maken dan ook steeds meer gebruik van de dien sten die de hiervoor in het leven geroepen afdeling hun biedt. Toch blijkt de Rabobankorgani- satie als stage-adres in de onder wijswereld geen onbekende te zijn. Bijgaand staatje mag daarvan ge tuigen. De cijfers hebben betrek-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1985 | | pagina 21